Fair isle col shawl funchal moebius

Funchal Moebius made by Dutch Knitty 2018
Mijn Ravelry project pagina van de fair-isle shawl vind je hier.

Je kunt het originele patroon kopen via deze link.

Deze col shawl was één van de eerste projecten in Fair-isle waar ik gelijk verliefd op was.
Het patroon heb ik destijds gelijk gekocht maar ik was er nog niet aan 
toe gekomen.
De dag na kerst 2017 ben ik begonnen met de opzet en het was zo’n verslavend werkje dat ik binnen 12 dagen de col shawl af had.
Details van de gebruikte wol vind je op mijn Ravelry pagina: dit is een baby alpaca van de aller zachtste soort, een genot om je nek, pluist niet, wolt niet en zalig om mee te werken. De prijs is er dan ook naar. 
Een goed alternatief in baby alpaca wat iets voordeliger is heb ik vorige week bij Bloemendalwol gezien: ietsje dunner of ietsje dikker in 100 of 200 meter maar zeker zo zacht en prettig om mee te werken. 
Maar het mag wat kosten vind ik want dit is een tijdloos stuk in je garderobe en als het zo zalig zacht rond je nek zit geniet je dubbel.
Het patroon is duidelijk, wel in het Engels maar het gaat om het motief; Je start met een tijdelijke opzet.  (een klein -handmade-labeltje heb ik er op genaaid)

Daarna verbind je deze en ga je op de rondbreinaald net zo lang breien als aangegeven staat. In feite brei je als het ware een buis.

Bij dit patroon brei je twee verschillende helften in gespiegeld motief.

 Op deze foto zie je het resultaat van een paar dagen breien, ik kon na 4 dagen deze lap begeleid van een nieuwjaarswens plaatsen.
Volgens patroon zou ik tot 117 - 120 cm moeten breien maar ik wilde de col shawl ruim rond mijn nek kunnen dragen en ben tot 140 cm door gegaan.
Ik vind het prachtig als je de colshawl zo los onder een vest of jas kunt dragen.

 Zo kreeg ik dezelfde lengte als deze shawl: mijn eigen ontwerp Fair en Co.
Gisteren heb ik de shawl verbonden volgens de Möbius methode, dus met een knik er in oftewel een halve slag gedraaid.  
Dit zorgt er voor dat beide zijden zichtbaar zijn als je hem los rond je nek draagt. Als je hem dubbel om je nek wikkelt komen de beide motieven ook prachtig uit.
Missie geslaagd, ik ben er blij mee en col shawls draag ik heel erg graag dus dit is een blijvertje.
Het was voor mij weer even geleden dat ik fair isle gebreid heb

( vorig jaar mijn ingewikkelde vest)

 Ik had toen er eventje tabak van maar ik heb de smaak alweer te pakken het is toch wel weer heel leuk om te doen.

Vorig jaar heb ik een patroon van een vest gekocht en bijbehorende wol uitgezocht/ gekocht en ben toen ook al druk bezig geweest om deze aan te passen naar mijn idee.
Samen met mijn breivriendin start ik binnenkort met dat vest. Maar ik heb nog meer in de planning in fair isle, ben druk aan het tekenen en rekenen.
Ook deze fair isle shawl die ik al gebreid heb moet ik nog steeds als patroon uit schrijven, het komt er maar niet van. 

Veel plannen voor 2018 nu nog meer tijd zien te vinden.
Eerst maar weer eens een paar breiprojectjes weer verder af maken en tussendoor lekker afwisselen achter de naaimachine.