Arrow - felicitas top-down sweater - Maliha designs

Arrow made by Dutch Knitty 2017 
Mijn Ravelry projectpagina met alle details- hoeveelheid en soort garen en link naar het patroon vind je hier.

Felicitas ( the arrow sweater) is een patroon van Maliha designs. 
Op deze foto de sweater gebreid door de ontwerpster zelf. 
Je vindt het patroon hier op Ravelry
Toen ik dit nieuwe patroon voorbij zag komen kon ik het weer niet laten om het gelijk te kopen. Ik weet dat er honderden patronen op me liggen te wachten die ik nog graag zou willen maken en toch overkomt het me elke keer weer en slipt er wederom iets moois tussen door. Het is het grote nadeel van Ravelry: er komt elke keer weer zoveel moois voorbij.
Afijn: ik had van deze ontwerpster al een hele collectie shawls gebreid zie vorige blogverslagen maar haar eerste trui-ontwerp leek me ook wel heel tof.
Wat mij aansprak in dit patroon: de combi mosaic/lace en top-down.
Top-down en oversized: de trend van deze periode moest ik gewoon breien.

Ik had een paar weken geleden prachtig garen gekocht van Malabrigo wat samen met de mooie strengen merino/yak en zijde die ik van mijn breidinnetje voor mijn verjaardag had gekregen kon gebruiken voor deze sweater. De kleurencombi was perfect. Het garen heerlijk om mee te breien en het eindresultaat heel zacht : superzacht zelfs.
De sweater wordt van boven naar beneden gebreid en je begint met een tijdelijke opzet aan de schouder. 
Dan werk je vandaar uit ook naar de voorkant met het mosaic patroon tot en met de armsgatlengte totaal. 

Als je de panden op één rondbreinaald hebt verbonden wordt het erg saai – alleen maar streepjes breien tot onder aan toe maar daarna komt nog een spannend lace-motief.

Omdat ik dit echt een karweitje vond voor de momenten dat ik iets onder handen wil hebben waarop ik niet op moet letten, zoals in de auto etc. bleef de trui even liggen en ben ik ondertussen aan andere spannende dingen begonnen. Maar eind december wilde ik toch netjes mijn “wip’s”  ( work in progress) afwerken, zo ook deze.

Ik heb er voor gekozen eerst de mouwen te breien nadat ik alles samen gevoegd had en heb deze in tegenstelling tot het originele patroon in de hoofdkleur gebreid. 
Ik zou ze eigenlijk in de donkere tint van de streepjes moeten breien maar omdat ik krap zat in dit garen en omdat dit een gemêleerd garen was ( wat een vlekkerig effect geeft in een groot effen vlak).

Bovendien vind ik het altijd leuk om aan elk patroon mijn eigen draai te geven dus heb zo mijn veranderingen aangebracht. Zo heb ik ook de mouwen van een lace-motief voorzien in plaats van het originele boordje wat in het patroon vermeld staat en wel in de donkere kleur zodat onderkant body en mouwen één geheel vormen.

Nadat ik eindelijk door alle streepjes was kon ik ook aan de onderkant verder met het lace-motief en was de sweater op de hals afwerking klaar.

De hals was een lang twijfelgeval: in de lichte tint of in de donkere tint? 
Ik was er nog niet uit. Dus steken opgenomen langs de hals en de lichte tint gebruikt om met een i-cord af te werken. ( ik weet niet eens of dat nu in het patroon stond maar ik brei nu eenmaal graag i-cords.)
 Toen ik dat gedaan had was ik niet tevreden en heb een dubbel icord gemaakt met de donkere tint. 
Dit was zoals ik het voor ogen had en ik was tevreden.

Het eindresultaat: een mooie oversized sweater in superzacht garen. 
Ik had bewust voor een maat ruimer gekozen maar had eigenlijk de gewone maat moet pakken want hij is erg ruim geworden. 
Normaal kun je dit goed inschatten met een top-down sweater maar dit model was anders met de mouw die tot halverwege je bovenarm reikt.
Afijn: ik zie wel of ik hem ga dragen. Hij zit nog op mijn paspop die hem trots staat te showen.

Mijn voorraad onafgemaakte breiwerken is weer gedaald: ik heb GOLDEN BREAD, een zomer-vestje liggen in katoen-viscose wat ik tijdens de breiclub af kan maken en geen haast heeft: kan het toch voorlopig niet aan.
De DOTTED RAYS IN ALPACA ligt al twee jaar (vorig jaar uit gehaald en opnieuw gestart) gedeeltelijk af gereed voor in de caravan voor die momenten dat ik niks om handen heb.
Uiteraard moet ik verder met mijn ingewikkelde ASPEN  kabelvest, dat wordt deze winter mijn project naast wat fair isle projecten.
Vorige week ben ik gestart met een colshawl: FUNCHAL MOEBIUS en ben nu over de helft. Fair-isle breien is toch wel weer heel leuk om te doen en smaakt naar meer.
Ik hoop deze volgende week af te hebben dus hou mijn blog in de gaten voor een update.
Ik wens jullie alleemaal veel geluk, gezondheid en creatieve uurtjes toe in 2018, groetjes Astrid