Doorgaan naar hoofdcontent

ULURU: een langwerpige shawl met schelpmotief gemaakt met pure Wollmeise en Madelinetosh merino light.

Mijn streven was om één van de drie shawls waarmee ik gestart was afgelopen maand dit weekend klaar te hebben.
Het is gelukt: ULURU is klaar. Mijn Ravelry pagina met alle details vind je hier.
Het originele patroon ULURU shawl collection van Sue Grandfield vind je hier.
Toen ik vorig jaar tijdens de terugreis de Wollmeise bezocht in Duitsland heb ik flink wat mooie strengen ingeslagen. Deze shawl in een andere tint hing daar op een pop geëtaleerd in een driehoek-vorm.

Vanaf dat moment bleef hij in mijn hoofd spoken en ondanks dat ik nog patronen voor de eerste dertig jaar op mijn to-do lijstje heb ik toch dit patroon gekocht
 en gekozen voor een streng in Pure in de kleur Dani samen met een nieuwe kleur  (Gentle monster) van Madelinetosh in de merino light.

Na een proeflapje gemaakt te hebben heb ik ook nog de Dani gecombineerd met een helder kobaltblauwe merino maar de lichte tint won het.
Je kunt de shawl in diverse diktes en vormen breien. Ik heb gekozen voor een rechte shawl omdat ik al zoveel driehoekige shawls had en ook omdat ik slecht aan een tweede streng van de Tosh in Gentle monster kon komen. Bovendien is voor mij meestal de spanning en fun af als ik het patroon eenmaal onder de knie heb. 
Ik maak altijd alles netjes af maar er zijn maar weinig projecten die me tot het eind kunnen boeien. Een driehoekige shawl zou nog veel langer werk betekenen en hier zitten al menig uurtjes in.
Leuke er van is dat het patroon makkelijk te onthouden is en je hem na een schelp makkelijk weg kunt leggen. Elke dag een schelpje en je komt er ook.
Je maakt de shawl schelp voor schelp en het grote voordeel is dat je niet opnieuw af-en aan hoeft te hechten of iets in elkaar hoeft te zetten. Met elke schelp was ik gemiddeld drie kwartier zoet. 
Daarna kun je afwerken met een i-cord, voor mij een vanzelf sprekende finish van mijn shawl maar ander opties staan ook in het patroon wat voorzien is van duidelijke foto’s en uitleg over de verschillende opties over de materialen het benodigde aantal meters per kwaliteit etc.
Meer ga ik er niet over vertellen, de foto’s spreken voor zich.
Groetjes Astrid











Populaire posts van deze blog

FAIR ISLE DREAM uitleg van de knipbies en het breien van een fair isle trui van onder naar boven.

SHEEPLOVE in BLUES

Het effect van Kauni wol : Dutchy's rosegarden

Engelse breitermen en afkortingen vertaald in het Nederlands

Laurier een mosaic -lace shawl ( Laurelie -Maliha designs)

Leren breien op een rondbreinaald...

Doe het zelf wol-schaal, de droom van iedere breister

Patroon Fair-Isle shawl Dolly©by DutchCo©design

BLOG over breien & mijn Autumn Queen