Kraaltjes breien met een hoge moeilijkheidsgraad: Sweet Peas.

Met trots laat ik jullie mijn resultaat zien van mijn eerste kraaltjesavontuur.
Mijn Ravelry projectpagina met link naar het origineel patroon en verbruikte hoeveelheid garen vind je hier.
Het originele Engelstalige patroon heet Sweet Peas en is van de ontwerpster Andree Beddoe. 
Toen ik het patroon zag moest ik het hebben en gelijk via deze link op Ravelry gekocht.

Ik had nog nooit met kraaltjes gebreid dus dit was voor mij een uitdaging op zich. 
Maar dat ik gelijk de hoogste moeilijkheidsgraad zou moeten doen was voor mij ook even slikken.
De kraaltjes zijn namelijk verwerkt in stacked stitches ( opgestapelde steken).
Je maakt uit 1 steek 23 steken en daar verwerk je 4 kraaltjes in. 
Een geprul en gepruts waar de zweetdruppeltjes de eerste toer waar je dit in moet doen wel even van op je voorhoofd staan.
De teruggaande naald is dan nog erger want je moet dan alles zonder problemen vanaf de kabel over je naald krijgen en dat valt niet mee.
In de daarop volgende naald ga je met heel veel verkorte toeren het blaadje afwerken. Ook dat is weer een uitdaging op zich.
Voorwaarde is wel dat je met heel goede rondbreinaalden werkt met een hele soepele kabel en hele gladde overgang van naald naar kabel want anders kun je het wel schudden.
Ik heb met twee naalden gewerkt: een Hiya Hiya en een Chiagoo gelijktijdig.
Voor de kraaltjes heb ik een fijne Clover amour haaknaald gebuikt (0.75 mm) die lekker in de hand ligt voor dit fijne werkje.

Toen ik dit patroon zag dacht ik gelijk aan de twee mooie Hedgehog fibers strengen die ik dit voorjaar bij Stephen & Penelope had gekocht.
Gelijk 2 verschillende kleuren parelmoer kraaltjes besteld maar helaas kwam de kleur van beiden niet mooi uit, ze sprongen er helemaal niet uit qua kleur. 
Opnieuw kraaltjes besteld in roze dit keer en dat was een goede keuze.
Nu heb ik nog een hoop kraaltjes op voorraad die ik nog eens moet gaan verwerken tzt in een andere shawl.

Voor het blokken had ik behalve mijn blokpinnen ook nog heel veel wonderclips gebruikt, zoveel had ik nodig, daarna heb ik met mijn strijksysteem de randen nog gladder gestoomblokt om ze mooi recht te krijgen.
De totale lengte is iets meer dan 2 meter geworden...met één extra herhaling van het steekpatroon.
Het is een verslavend patroon als je eenmaal de constructie onder de knie hebt en voor mij was het weer eens een uitdagend werkje.
Ik heb er ruim een week over gedaan, maar zodra ik moe werd heb ik de Color Affection ( zie vorig blog) erbij gepakt want zonder opperste concentratie red je het niet in de toeren waarin de blaadjes gemaakt worden.

Ik ben erg blij met het resultaat, de shawl is heel lang geworden,
(ik heb een extra serie steken toegevoegd aan de opzet) is heerlijk dun en luchtig en kan ik als sier-shawl zomer en winter gedragen worden op een jurk of top. 
Ben je een ervaren breister die goed Engelstalige patronen kan lezen en een echte uitdaging zoekt:
Dit kan je volgende breiwerk zijn, ik kan hem je aanraden.
Er zijn diverse video links in dit patroon verwerkt en de tekst en uitleg is heel duidelijk.
In oktober start de ontwerpster met een KAL van deze prachtige shawl:een combinatie van kraaltjes breien en Brioche. 
Ook weer een uitdaging voor de ervaren breisters.
Ik ga er zeker aan mee doen en ik zou het leuk vinden als er meer gegadigden zijn onder jullie,we kunnen elkaar dan eventueel helpen. 
( we kunnen misschien een Nederlands draadje op haar forum beginnen voor hulp en tips aan elkaar)
Wil je mee doen? Houd dan mijn Facebook en Blog in de gaten want zodra ik meer weet meld ik dat wel.

Tot zover mijn kraaltjesavontuur. Ik heb nu drie nieuwe shawls op de pennen.
Ik ga er hard aan werken de komende weken dus zal even wat minder laten zien van de resultaten want ik werk aan alle drie tegelijk
Groetjes Astrid

Populaire berichten van deze blog