My Croatian song Een kleurige gebreide shawl ideaal voor je restjes wol op te maken ( My summersong - Maliha designs)

My Croatian song

Graag wil ik je mijn laatste shawl laten zien, een vrolijke shawl in zomer kleurtjes

Je vindt mijn Ravelryproject pagina met alle details van gebruikte wol en patroon hier.

Het patroon is van Lisa Hannes, bekend op Ravelry onder de naam Maliha designs en heet My summer song. Je vindt het patroon hier.

Toen ik op vakantie ging naar Kroatië had ik een hele box met verschillende strengen en bolletjes wol mee genomen in allerlei felle kleurtjes om deze shawl te gaan breien.

De naam die ik aan de shawl gegeven heb is dan ook toepasselijk 
"My Croatian song"

Het grootste deel heb ik op vakantie gebreid en de afwerking heb ik thuis gedaan.

Als basis koos ik voor 2 strengen Madelinetosh merino light in lapis ( blauw) en Antler (ecru)

Het patroon bestaat uit ribbels in alleen maar rechte steken en gekleurde vlakken in een lace- motief ( deze zijn in drie varianten- in diverse richtingen gebreid)

het origineel van Lisa Hannes zelf

Voor de gekleurde vlakken had ik een heleboel kleurtjes mee genomen :peach, geel, oranje, roze, appeltjesgroen, twee kleuren turquoise en rood (hoofdzakelijk madelinetosh en vergelijkbare garens in ieder geval allemaal merino)
In het originele patroon worden 7 kleurvlakken ( lace-inserts) gebreid maar Lisa adviseerde om er je eigen fantasie op los te laten en te variëren met de gekleurde vlakken. 
Ik denk dat ik de eerste ben geweest tot nu toe die dat ook werkelijk gedaan heeft en heb 12 vlakken gemaakt in diverse kleurtjes.
Als je me vraagt hoe precies : ik heb niks opgeschreven alleen goed gekeken en bedacht en gehoopt dat de invulling van de vlakken leuk uit zouden komen. Wat ik bij het originele patroon zag waren vooral veel effen gestreepte delen en die wilde ik vervangen door meer kleur.
Als je eenmaal de constructie door hebt is het ook niet moeilijk om de gekleurde vlakken daar te plaatsen waar je wilt en is het gewoon leuk spelen met de kleurtjes.
Op deze manier kon ik wat resten opmaken en wat gekleurde kleinere strengen gebruiken. Het is dan ook een ideale shawl om je mooie resten in te combineren vooral als je het met fantasie doet en je eigen variant er van maakt.

De afwerking was nog een vraagstuk op zich: welke kleur zou ik gaan gebruiken en hoe zou het zijn om helemaal in de rondte  de i-cord-afwerking te maken? In het origineel was dit ook alleen aan de onderkant gedaan. Het was vrij moeilijk om in de meerderingsrand bovenop steken gelijkmatig op te nemen om vervolgens een i-cord te breien. Na diverse pogingen is het toch gelukt en heb ik het voor elkaar gekregen om de fuchsia rand in zn geheel rondom te maken. (op deze foto is de rand nog niet gemaakt maar was ik aan het bedenken welke kleur en hoe ik die zou gaan verwerken)

Al met al is het een hele vrolijke shawl geworden, leuk om te maken al vond ik de streepgedeeltes echt wel saai worden op het einde. 
Dan de vraag: ga ik hem dragen?
Dat is nog niet zeker: als iemand hem wil kopen... dan zal ik er over nadenken.
Voorlopig gaat hij netjes in een afgesloten transparante box bij mijn andere shawls.

Ik ben me nu aan het buigen over de vraag: welke maar dat zullen jullie wel weer zien.
Nu maar hopen dat ik heel veel likes (of loves)  krijg in de wedstrijd van Maliha dan win ik misschien wel een paar mooie strengen voor mijn verzameling of een nieuw patroon.. heb alweer een hele mooie gezien van haar.

Groetjes Astrid

Populaire berichten van deze blog