Doorgaan naar hoofdcontent

Floortje© by DutchCo©design





Floortje©by DutchCo©design
Mijn Ravelry pagina van deze shawl kun je hier terug vinden.

Floortje is een driehoekige shawl, gebreid met twee kleuren garen.

De hoofdkleur is de Lang Yarns Mille colori 200, een geweldig leuk garen wat verkocht wordt in bollen van maar liefst 200 gram. 
Met de 380 meter die hier op zit kom je precies uit voor deze shawl. 
De samenstelling is:50% wol 50%acryl. Een prachtige glans zie je terug in de speelse kleurencombinatie.
Als contrast heb ik gekozen voor Drops merino extra fine in wolwit.  
Ik denk dat in deze shawl deze kleur het beste past bij alle mogelijke hoofdkleuren van de Mille Colori 200.
Ik heb kleur nummer 45 gebruikt maar er zijn diverse leuke kleuren verkrijgbaar en zeg nu zelf: de ene nog mooier dan de andere maar in ieder geval voor elk wat wils. Alle kleuren vind je hier terug.


Met een naalddikte van 5 mm schiet deze shawl best wel lekker op.
Deze shawl is met name geschikt voor breisters die continentaal breien op een rondbreinaald onder de knie willen krijgen. 
Maar daarnaast kan natuurlijk iedereen deze leuke shawl breien die dat maar wil. Door het aantal steken adviseer ik wel een rondbreinaald te gebruiken.



De basis is gewoon recht in ribbels met een meerdering en mindering aan begin en einde van elke toer om de vorm te creëren.  
De wisseling van kleur geeft de strepen en als je dat eenmaal onder de knie hebt ga je naar de volgende uitdaging: slipsteken.
Daarna komt het gaatjespatroon een paar keer terug en hier komt de averechte steek en een omslag en samen breien aan de orde. Na nog wat slipsteken en ribbels eindigen we met mijn favoriet: een i-cord.

De opzet van het patroon is gemaakt zoals ik het graag zie: Visueel dus duidelijk en vooral geschikt voor mensen die moeite hebben met patronen lezen.
Het patroon is opgedeeld in verschillende motief- schema’s en in een totaal-schema waarin de hoofdkleur en de motiefkleur duidelijk te zien zijn. 
Hier kun je per naald zien en afstrepen wat je gahd hebt.
Uiteraard staan de gebruikte steken met uitleg en linken naar de videovoorbeelden op YouTube apart in een overzicht.
Maar boven elke motiefschema staan de steken die in dat deel worden gebruikt nogmaals uitgelegd zodat je in één oogopslag kunt zien wat je moet doen.
Het zal heel even wennen zijn maar ik ben er van overtuigd dat deze visuele constructie makkelijker en vooral overzichtelijker is dan de patronen die je tot nu toe zag in boeken en tijdschriften.

Het patroon is geschreven voor DutchCo©design en wordt exclusief verkocht in een pakket met het benodigde garen via Bloemendalwol.
Prijs is €32.50 incl. garen en patroon.  
( ik ben al een beetje voorbarig met het schrijven van dit blog, want op dit moment staat het pakket nog niet in de webshop.)
 Je kunt al wel langs gaan om het pakket te kopen want de shawl is als voorbeeld te zien en ter plekke een kleurencombi uitzoeken. 
Zolang het pakket nog niet in de webshop staat en je alvast toch een pakket wilt bestellen als je wat verder weg woont: stuur dan een email naar corine@bloemendalwol.nl vraag daarin naar pakket Floortje, het gewenste kleurnummer moet je dan wel vermelden. Hier de keuze in kleuren.

De rondbreinaald moet je zelf apart aan schaffen: 5 mm in 80 cm en evt. 100/120 of 150 cm- wat je zelf prettig vindt om mee te werken. 
Zelf ben ik gestart met mijn favoriet: HiyaHiya 80 cm en ben over gegaan halverwege op een120 cm kabel (die ik als extra aangeschaft heb naast mijn set) De naalden zijn ook los te koop.



Het is een superleuke shawl om te breien en de afmeting is perfect om zo over een t-shirt of blouse/ jurk te dragen. De shawl is niet al te kolosaal, daardoor voor in de koudere periodes  en past danook fijn als shawl in de kraag van je jas.

Ik ben reuze benieuwd wat jullie er van vinden en vooral welke kleuren er nog gebreid zullen worden, dus mocht je beslissen om deze shawl ook te breien stuur dan wat foto’s met het eindresultaat naar dutchknitty@outlook.com.



Populaire posts van deze blog

FAIR ISLE DREAM uitleg van de knipbies en het breien van een fair isle trui van onder naar boven.

SHEEPLOVE in BLUES

Het effect van Kauni wol : Dutchy's rosegarden

Engelse breitermen en afkortingen vertaald in het Nederlands

Laurier een mosaic -lace shawl ( Laurelie -Maliha designs)

Leren breien op een rondbreinaald...

Doe het zelf wol-schaal, de droom van iedere breister

Patroon Fair-Isle shawl Dolly©by DutchCo©design

BLOG over breien & mijn Autumn Queen