donderdag 16 maart 2017

TNT for the Brain, top-down fair- isle vest gemaakt met Holst supersoft.


De naam die ik dit vest heb gegeven is T.N.T. for the brain. 
Wil je lezen waarom ik op deze naam ben gekomen lees dan mijn vorige blog.
Mijn ravelry project pagina met o.a. het gebruikte garen van dit vest vind je hier.





In mijn vorige blog heb ik het maakproces beschreven.
2 februari 2017 ben ik  helemaal opnieuw gestart met dit vest nadat het een jaar in de kast had gelegen. 
15 maart, 6 weken later na veel uurtjes breien  naast nog wat andere projecten die ik ondertussen afgemaakt heb was het klaar.
Zoals in mijn vorige blog te lezen was heeft het heel wat bloed, zweet, vloeken en berekeningen gekost om dit te krijgen zoals ik het wenste.
Het geheel is uiteindelijk helemaal in een eigen vorm gegoten met een rand gebaseerd op mijn shawl Dolly. Ik heb destijds die rand met i-cords ontworpen en dit ook in het vest toegepast. 

Het kost heel veel tijd maar de afwerking is perfect op deze manier en de rand is heel stevig.
Ik heb de rand bewust knooploos gehouden om dit als een open jas-vest te kunnen dragen. Ik denk persoonlijk dat knopen ook niet mooi zouden zijn op deze drukke rand.

De onzichtbare zakken zijn naadloos gemaakt en de voering is vastgemaakt aan de binnenkant van de onderrand. De binnenkant van de rand heeft zijn eigen motief.
De manchetten van de mouwen hebben dezelfde voering als de rand en zijn ook voorzien van een i-cord.

Het vest is geheel op mijn lengte en maat ontworpen en helaas voor degene die dat vragen: er komt geen patroon van. Veel is op het gevoel gemaakt door ervaring en niet beschreven.


Wellicht dat ik ooit een vest zoals dit ga ontwerpen maar voorlopig kan ik even geen fair-isle motieven meer zien.

Al met al ben ik heel erg blij met het eindresultaat en vooral de manier waarop de kleuren uit komen. Vooral de rand is een echte blikvanger geworden.




5 opmerkingen:

  1. In een woord prachtig.Maar ik snap dat het heel wat gekost heeft.Hoe graag ik ook brei dat kreeg ik niet voor elkaar.Groeten Henny.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In een woord prachtig.Maar ik snap dat het heel wat gekost heeft.Hoe graag ik ook brei dat kreeg ik niet voor elkaar.Groeten Henny.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Astrid, het is gewoon schitterend geworden maar ik begrijp je punt helemaal. Dit was misschien net te veel om er gewoon van te genieten, en dat is breien nog steeds voor mij : 'genieten'.
    Maar dat neemt niet weg dat het ondanks -of dankzij al jouw inspanningen- een geweldig mooi eindresultaat heeft opgeleverd.
    Proficiat!
    Groetjes vanuit Belgisch Limburg,
    Annemie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een meesterwerk, dit doen weinigen je na! Ik bijvoorbeeld ook niet.... :)

    BeantwoordenVerwijderen