vrijdag 3 maart 2017

TNT for the brain : een ingewikkeld top-down fair isle vest in wording

Deel 1 van TNT for the Brain

Het is alweer een poosje geleden dat ik geblogd heb. De schuld daarvan kan ik onder meer op dit vest steken.

Ruim een jaar geleden zag ik dit vest voorbij komen en heb het patroon gekocht. 
Achteraf gezien had ik gelijk een passende naam: TNT for the brain (vernoemd naar een titel van een prachtig nummer van Enigma) 
TNT is een explosieve springstof - ik kan je verzekeren dat dit vest de nodige explosies in mijn hersenen teweeg heeft gebracht.

Eenmaal begonnen was het één grote ramp. Het patroon is dermate ingewikkeld dat je echt 600 % concentratie nodig hebt om dit te realiseren. 
Bovendien klopt het patroon gewoonweg niet dus na verschillende pogingen is dit project in de kast beland.
Nog nooit zo’n vervelend patroon mee gemaakt. Een echte hersenkraker. 

Heb hem dan ook begin 2016 in de kast gesmeten om eens te overdenken hoe ik dit wel allemaal kloppend kan maken. 
Het patroon moest vanuit Amerika besteld worden als PDF en betaald worden met een Amerikaanse creditcard en met een Amerikaans adres, belachelijk wat voor moeite dat me gekost heeft. Terwijl het een PDF was, maar via via is het gelukt.

Een voorraad Holst supersoft in mijn lievelingstinten zou de basis van dit vest moeten zijn.

 Uiteindelijk ben ik na veel her berekenen er in geslaagd om dit passend te maken en ben ruim een jaar later na veel moed bijeen geraapt te hebben opnieuw gestart.

Je start met twee zadel schouderpassen (heen en weer dus recht en averecht gebreid in fair isle) ,van daar uit moet je met verkorte toeren heen en weer een rugpand en daarna het voorpand incl. knipbies maken. 
In dat gedeelte verkorte toeren werk je regelmatig met 4 kleuren in een toer en dan heen en weer. 
Uiteindelijk kun je dan rond gaan breien met 4 verschillende teltekeningen vanwege de meerderingen voor de schouderkop/armsgaten.
De teltekeningen kloppen niet en de berekeningen moet je elke keer weer opnieuw maken om gelijk gespiegeld uit te komen naast de knipbies. 

Als je de overgang bekijkt in het originele patroon dan gaat de schouderpas in een half motief over in plaats van een geheel motief: iets wat mij vreselijk stoort. Origineel is een motief half afgekapt en sluit slecht aan.
Het was dus mijn taak om het patroon zodanig aan te passen qua pasvorm dat de motieven perfect door zouden lopen.

Hier en daar moet je minderen/meerderen om dat goed kloppend te krijgen. 
Ik heb al veel fair isle gebreid en sta open voor allerlei uitdagingen maar bij deze ging het toch wel heel ver.

Al met al is het me gelukt. De tweede mouw moet ik nog maken maar heb me nu eerst op de rand gestort. 
Het vest is doorgeknipt en ik ben met de afwerking begonnen. Mocht je denken dat dit de rand wordt dan heb je het heel erg mis want dit is nog maar het begin van de rand.

Ik denk niet dat ik het ga redden om dit vest af te hebben voor de Knit&Knot beurs maar dan neem ik het in iedere geval mee om er aan verder te werken aan de blogtafel op 17 maart.

Nieuwsgierig hoe dit verder gaat? Volg mijn facebook Instagram en blogverslagen. 
Like het vest op Ravelry en de recentste updates zie je daar.

3 opmerkingen:

  1. Ik ben erg benieuwd hoe het vest er in het echt uitziet. De kleuren zijn in ieder geval super!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, om dit nog af te krijgen zal spannend zijn. Maar je bent weer op de beurs, ditmaal kom ik je zoeken hoor!!! Wij komen op 19 maart, hopelijk tot dan, dan kan ik zien of het je gelukt is!!