maandag 20 maart 2017

Mijn Lauriertje
Mijn ravelry project pagina met de link naar het originele kooppatroon en gebruikte meters aan garen vind je hier.

Begin van deze maand / 2 mrt.was ik zoals zovelen geveld door de griep. 
Mijn fair isle vest was op dat moment niet bepaald ideaal om op te concentreren dus ik pakte een shawl uit mijn “wipkastje” om af te maken.
de sunwalker die ik uitgehaald heb.. op moment van uithalen was hij nog groter - al voor 3/4 gebreid maar toch besloten om uit te halen.

Ik was vorig jaar begonnen aan de Sunwalker van Melanie Berg maar van begin af aan had ik er geen goed gevoel bij, de dubbele gerstekorrel en het motief daarna waren prachtig ( de gerstekorrel-vreselijk om te doen) maar het mooie garen  in de gave petrol kleur wat ik uitgekozen had voor deze shawl kwam niet volledig tot z’n recht zoals gehoopt.
het originele ontwerp gemaakt door Lisa hannes- Maliha designs 

Tijd om de enorme lap gewoon uit te trekken en her te gebruiken voor Laurelie, een ontwerp van Lisa Hannes ( op Ravelry bekend onder de naam Maliha designs).

 Ik kon nu een tweede kleur gebruiken en koos in eerste instantie voor lime maar omdat het effen vlak in lace-motief wel heel erg  dicht in mijn toch wat bleke gezicht zou komen heb ik toch gekozen voor een zandkleur.
Het garen is 50 % alpaca met 50 % zijde van Blue sky fibers, 50 gram is 134 meter geschikt voor 3.25 tot 3.75 mm. De prijs per 50 gram is ongeveer €16. Zonde om in een project te verwerken wat het mooie garen niet tot z’n recht laat komen. De glans is geweldig mooi en het voelt zijdezacht aan. Het was een feestje om mee te breien.

Laurelie- ik heb de shawl laurier genoemd omdat tijdens het starten de laurierdropjes, hoesttabletten en drankjes voor mijn neus stonden. Bovendien lijken de ruitjes  uit het patroon op wybertjes.

Mijn Ceciliana(link hier
Mijn Doo wop shawl als test (link hier)

Mijn silverleaf, ik noemde hem blackleaf
(link hier.)

Ik heb al een paar shawls van Lisa Hannes gebreid de afgelopen tijd.
Ik heb een aantal patronen van haar nog in mijn voorraad om te breien die ik nog ga maken.

Ik kon tijdens mijn ziekbed beginnen met het effen gedeelte, gewoon meerderen volgens het patroon en effen breien, ideaal om te doen als je niet na wilt en kunt denken zoals ik toen.

Daarna komt het mosaic gedeelte, heel leuk om te doen en echt even opletten geblazen. Omdat ik perse voor de beurs mijn vest af wilde hebben is deze shawl even on-hold gezet en heb me op mijn vest geconcentreerd.

Toen vorige week mijn vest af was heb ik de shawl weer opgepakt en ben ik verder gegaan met het mosaic patroon.

Na het mosaic patroon kwam een lace-patroon waardoor de “wybertjes” door liepen in dit motief. 
Vaste volgers onder jullie weten dat lace  breien met een dun lace-garen niet mijn ding is maar in deze dikte was het goed te doen. 
Alleen weer goed opletten en regelmatig een lifeline er door heen halen ( wat ik helaas in het begin niet gedaan had en dus een heel stuk uit moest halen omdat een steek erg door zakte en niet op te halen was) 
Ik heb daarna om de 8 naalden er even een lifeline door gehaald, die ik natuurlijk niet meer nodig had.

Na het lace gedeelte zou je ook in die kleur af moeten kanten maar ik vond het spannender om de petrol kleur terug te laten komen. 
Ook heb ik afgekant met .. het kon niet missen… een i-cordje.
Op 20 maart heb ik de shawl afgemaakt. Ik ben blij met het eindresultaat.
de afmetingen van de shawls van maliha zijn acceptabel, niet al te groot. Voor de gehele shawl heb ik uiteindelijk maar 694 meter gebruikt, net iets meer dan 5 strengen a €16 per stuk, voor een shawl in deze prachtige kwaliteit een koopje. 
Het zijdezachte garen heb ik nog in een paar kleuren gekocht en ga ik zeker gebruiken en nee, het is voor zover ik weet niet in Nederland te koop. 
Groetjes Astrid

6 opmerkingen:

  1. Leuke blog met duidelijke uitleg. De shawl is een plaatje geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je hij was leuk om te doen

      Verwijderen
  2. Mooi! En als je nog een keer verkouden wordt, kunnen de wiebertjes je warm houden. Het was een leuk verhaal om te lezen :).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is het patroon in het Nederlands?