vrijdag 6 januari 2017

Coat for Dutch Knitty, gebreid top-down vest met kabels

Coat for Dutch Knitty
Mijn Ravelry projectpagina van dit vest vind je hier

Origineel design: Coat for Roxane van Katrin Schneider.
De foto's hier boven zijn van het originele vest gemaakt door de ontwerpster.

Het Engelse kooppatroon is heel duidelijk beschreven en prettig te lezen. 
Het enige minpuntje: De kabels zijn helaas alleen d.m.v. tekst beschreven en niet met teltekeningen. 
Nu zijn het vrij eenvoudige kabels die je na twee of drie gebreid te hebben uit je hoofd kunt breien dus dat gaat dan wel weer automatisch.
En dit is mijn resultaat een variatie op het bestaande patroon aangepast naar mijn idee.

Afgelopen najaar zag ik op Ravelry dat de ontwerpster bezig was met dit vest. Ik heb het direct in mijn favorieten gezet en zodra het patroon te koop was heb ik het gekocht met de bedoeling in 2017 te starten. 3 breivriendinnen waren ook op slag verliefd op dit patroon en we hebben besloten om er een gezamenlijk project van te maken.
Doordat ik andere projecten afgerond had kon ik al een paar dagen voor de kerst starten en binnen 17 dagen was dit vest helemaal klaar. 
De andere dames zijn nog niet zover maar ik kan hen nu wel tippen en met raad en daad bij staan om ook hun vesten tot een goed einde te brengen.
Het is een top-down vest, mijn favoriete manier van breien: naadloos, perfect qua pasvorm en afwerking. 
Inmiddels heb ik 35 top-down vesten en truien gebreid sinds ik deze constructie ontdekt heb. 
Je vindt mijn verzameling hier of via de balk boven op mijn blogpagina.

Dit vest wordt origineel met dikkere wol (aran weight - 160 meter per 100 gram) gebreid op de rondbreinaald 5 of 5,5 mm. 
Mijn wol was nog uit mijn voorraad : 50% alpaca 50% wol en ik heb gebreid op 4,5 mm. Omdat mijn stekenverhouding anders uit kwam heb ik het aantal  steken opgezet voor een XL om een Medium te verkrijgen.  
Eén van de veranderingen die ik aangebracht heb: een totaal andere zakconstructie.

Het vest mag lekker wijd vallen en kan als jas gedragen worden. Uiteraard heb ik de lengte wel aangepast naar mijn idee. 
Het grote voordeel van top-down breien, tussendoor veel passen en aanpassen op je lichaamsmaten.

De werkwijze is als volgt: Je begint met een tijdelijke opzet waarna de zadelconstructie gebreid wordt van de schouders. 
Daardoor loopt de kabel mooi door vanaf de nek tot aan de pols op de mouw.
De overgang van panden naar mouw is bijna onzichtbaar. Ik heb echt genoten van deze manier van meerderen, het ziet er zo ontzettend netjes uit.
Zodra je alle meerderingen verwerkt hebt voor de mouwen en body en beland bent op okselhoogte zet je de steken apart voor de mouwen en is het heel veel meters maken om de body op lengte te maken.

Omdat ik dit heel saai vond om te doen heb ik afgewisseld door alvast een mouw te breien.

Het kabelpatroon is erg makkelijk om te onthouden maar veel leuker om te breien dan alleen maar tricotsteek.

Als je de body en mouwen klaar hebt neem je de steken van de tijdelijke opzet op en ga je de capuchon breien. 

De capuchon vergt echt je aandacht want de kabel spitst zich hier op in twee delen 

Waarna deze weer samen komen en je de naad kunt sluiten door de twee delen samen te breien.

Ook de bijpassende metalicglans knopen zijn een goede keuze geweest, ze passen er perfect bij.

Ik heb weer een aantal veranderingen aangebracht om het vest mijn eigen stempel te geven.
De lengte: langer gemaakt en geen a-lijn toegepast maar juist geminderd zodra ik op beenhoogte beland was.
De gehele zakconstructie heb ik ook anders gemaakt: Een verborgen zak in plaats van de steekzak die zichtbaar is op de voorpanden.
Ook de boorden heb ik helemaal rondom gebreid in één keer ,de knoopsgaten op mijn eigen manier gemaakt en het kon niet missen: mijn favoriete afkanting gebruikt: een i-cord.

Al met al een heerlijk vest is het geworden. Het zit echt zalig door de perfecte pasvorm en naadloze mouwen.

Wat heb ik nog meer op de naalden staan?

Ik ben gelijker tijd met dit vest begonnen aan een top-down trui voor mijn man met het kooppatroon Jaiden van Isabell Kraemer met Puna van Drops
Het is de bedoeling om daar nu verder aan te gaan.

Maar: afgelopen week kwam opeens de uitnodiging  voor een test binnen van Maliha designs van weer een prachtige mozaïek shawl.
De naam van de shawl is Doowop en het patroon zal begin februari online zijn. Ik heb onlangs van dezelfde ontwerpster de Ceciliana gebreid en nog een groot aantal patronen gekocht op voorhand. Dus ik kon weer geen nee zeggen want hij is heel mooi. Deze shawl zal ik vandaag op gaan zetten in .. het is afgezaagd: mijn lievelingstinten: blauw en nu is de vraag: komt de trui het eerste af of de shawl?

Jullie lezen het waarschijnlijk in mijn volgende blog. 
Voor mijn Instagram volgers: die zullen sneller al het een en ander mee krijgen van mijn vorderingen want dat plaatst zo makkelijk.

2 opmerkingen:

  1. Wat brei je toch ongelooflijk snel. Dit prachtige vest ook alweer af. Mijn complimenten, het is erg mooi geworden. Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Astrid, ik vermoed dat het de shawl gaat worden. Wederom schitterend. :)