St Brigid- kabeltrui van Alice Starmore.

Eind van het jaar 2016, traditioneel maak ik in december een hoop breiwerkjes en klusjes af om met een goed opgeruimd gevoel het nieuwe jaar te kunnen beginnen. Zo ook deze.
Begin februari 2014 ben ik begonnen aan deze kabeltrui met een keltisch kabelmotief.
Het patroon heet st-brigid,  is ontworpen door Alice Starmore en komt uit het boek Aran knitting.
Mijn projectpagina vind je hier ( door op de blauwe woorden te klikken kom je gelijk op de verwijzingen in dit blog)

De trui lag al sinds eind 2014 in de kast, nog nooit aan gehad. Als je de foto van het origineel ziet begrijp je waarom.

Deze foto komt vanuit het patroonboek van Alice Starmore samen met de wol die ik er voor gebruikte. De kwastje vond ik
niks en heb de onderrand onafgewerkt gelaten, Dat was de reden dat ik de trui niet mooi vond en in de kast heb laten liggen met het idee er nog eens een kabelrand aan te maken zoals bij de mouwen en het halsboord.
Inmiddels is de trui dus af gekomen na 2 jaar. De eerste poging: een kabelboord  heb ik weer uitgetrokken. De trui kreeg een onbestemde lengte met 5 cm extra. Uiteindelijk heb ik mijn favoriete afwerking gemaakt: steken opgenomen rondom en voorzien van een chunky Icord.

Ontzettend leuk detail van deze trui vind ik de zogenaamde zadel-schouders. De mouw loopt met de middelste kabel door tussen voor-en achterpand.
De wol die ik hiervoor gebruikt heb:Lana Grossa Cinque alto geeft een mooi effect qua kleur. Deze wol is denk ik niet meer verkrijgbaar: een vergelijkbaar effect krijg je met de Novena Color. Maar een effen variant is ook net zo mooi of misschien nog mooier.

De trui voor hij in elkaar was gezet.

Hier zie je hoe de trui was toen hij klaar was zonder een icord aan de onderkant, de originele kwastjes vond ik geen optie voor mij.

Al met al ben ik wel heel blij met het resultaat en ik zou bijna vergeten hoe vaak ik gedacht heb : was ik maar nooit hier aan begonnen!
Stiekem denk ik dat ik zelfs weer wel eens zo'n keltische kabeltrui zou willen breien maar dan in een mooi glanzend zomer-katoen.
Ik weet alleen dat ik als ik dat nog eens doe het weer een project "erbij" wordt waar ik een jaar over mag doen en elke keer een stukje van brei om hem vervolgens weer weg te leggen.

Tot zover deze trui. Deze is nog op traditionele wijze gebreid, inmiddels brei ik alles top-down. Dat zal de volgende ook wel worden.
Het volgende blog gaat over een ander klusje: het vest van mijn man wat ik totaal veranderd heb( rits verwijderd en voorzien van een knopenboord en i-cord rondom... bijna klaar.)
Prettige breiweek weer allemaal! groetjes Astrid