donderdag 22 december 2016

Sigvaldi, een gebreid herenvest met Noorse pas verbouwd van rits naar knopenbies.

De grote verbouwing van Sigvaldi, een Noors vest van mijn man.



Ik was mijn Ravelry aan het bijwerken, mijn lijstje voor het einde van het jaar aan het noteren met klusjes en karweitjes.
De achterkant van het lievelings vest van mijn man.
 Zo kwam ik nog dit vest tegen in mijn Ravelry bibliotheek en dacht er aan dat het vreemd was dat mijn man hem niet had gedragen.
Terwijl ik vorige winter elke keer moest zeggen: trek eens iets anders aan, want dit vest droeg hij dag in dag uit als het kon.
Ik had het eind vorig jaar op de logeerkamer in de kast met klusjes gelegd omdat ik me mateloos stoorde aan de manier waarop ik destijds de rits in dit vest had gezet en was hem vergeten.
het vest zoals het destijds klaar was met rits
Ook ik ben onervaren geweest en heb in de jaren veel bijgeleerd.
Ik wil nu eigenlijk alles perfect doen en kon het niet uitstaan hoe deze er toen uitzag al zullen talloze mensen er wel gelukkig mee zijn geweest als ze het zo konden maken.
een foto van toen met rits
De rits golfde een beetje en ik was gewoon niet tevreden, als hij hem aan had zag je het niet zo maar in de kast was het een golfrits, bovendien waren er een paar kilootjes bijgekomen en ik kwam op het idee om een knopenbies te maken in plaats van de rits en zo ook een aantal centimeters kunstmatig toe te voegen voor extra omvang.
En dit is de vernieuwde versie met knopenbies
Het vest zoals ik het destijds maakte:
Het originele vest had ook knopen in het patroon maar met een gehaakte sluiting wat ik niet mooi vond dus moest er een rits in. 
In 2013 voor de kerst ben ik vorig jaar begonnen aan dit vest. Het breit lekker snel weg in Dropslovesyou4.
Dit garen is niet of nauwelijks meer te krijgen, een goed alternatief is Nepal of de lettlopi van Istex.
 Na 10 dagen had ik het nog net voor oudjaar af en dan heb ik zelfs nog een aantal dagen moeten wachten eer ik geslaagd was voor een rits want in onze omgeving kun je daar niet meer zo makkelijk aan komen.

Het model komt uit een boek: The Best of Lopi en heet Sigvaldi.
Origineel wordt het in Lopi wol gebreid  ( de Alafoss)
maar ik heb voor deze variant destijds Dropslovesyou4 gebruikt.
Zou ik het overnieuw doen dan denk ik dat ik toch voor de Lopi zou kiezen al moet ik er wel bij zeggen dat die wel meer kriebelt dan de huidige wol maar een Eucalan badje doet wonderen.
De reden dat ik er voor zou kiezen: Het hoort gewoon veel meer bij dit soort truien en vesten en is onverslijtbaar.
Bovendien zijn de kleuren zo ontzettend mooi en werkt het heerlijk.


de start



Het vest wordt op de rondbreinaalden
gebreid, te beginnen vanaf van onderen met de body, de mouwen worden ook per stuk apart op de rondbreinaald gebreid en daarna wordt alles samen voorzien van een pas nadat je de mouwen en body samen op één naald hebt gezet.


van onder naar boven gebreid: dus body en mouwen samenvoegen om de pas te breien.
De knipbies wordt gezekerd met de naaimachine of met een haaksteek, dat kan allebei en het is maar net waar je de voorkeur aan geeft.

De knipbies wordt vervolgens doorgeknipt en de rits kan er in gezet worden. De methode is eigenlijk zo eenvoudige en simpel maar je moet het maar net gedaan hebben. ( achteraf gezien was ik te onervaren om een rits er netjes in te zetten- nu is dat geen probleem meer)
Bij een trui komt er uiteraard geen knipbies en ben je gelijk klaar en dat is het voordeel.

Het andere moeilijke gedeelte aan dit vest was het werken met drie kleuren wol tegelijk  in verschillende naalden van de pas.
Detail van de pas met drie kleuren tegelijk gebreid op sommige toeren.
Normaal gesproken doe je al die lopi passen maar met twee kleuren tegelijk. Voor mij was het een welkome uitdaging en ik vind persoonlijk de pas heel erg mooi geworden.
Ik baalde eigenlijk van de rits,Toen was ik er gelukkig mee nu schaamde ik me ervoor en wilde niet meer dat hij hem aan deed. Dat komt puur door mijn ervaring die ik opgedaan heb ik die paar jaar.
De verbouwing van vest met rits naar vest met knoopsluiting: 
Toen ik het net begonnen was met het grootste karwei in eerste instantie: de rits die 6 keer doorgestikt was los te tornen zonder in de wol te steken was de eerste opmerking... 
o, ja die kan ik lekker weer aan doen.
Het was een enorm karwei om de rits los te maken doordat hij veel doorgestikt was, Ik heb peentjes gezweet want dacht dat het wel eens een grote ramp zou kunnen worden.
Daarna heb ik alle steken opgenomen en heb een boord gebreid. Het hele kunstje herhaald aan de andere kant. Op deze foto zie je goed wat voor verschil het was.
Zeg nu zelf: dat wordt toch veel en veel netter (en de knopen die ik erbij heb liggen ga ik gebruiken.)
Helaas was het garen niet meer te krijgen dus heb ik voor een ander garen gekozen maar omdat het iets donkerder uit kwam heb ik daarna een eindeloze hoeveelheid steken helemaal rondom opgenomen en zeker 8 uur lang gewerkt aan een i-cord rondom.

De knopen passen er naar mening perfect bij en manlief is weer zeer gelukkig met een beter passend vest. De afwijking qua kleur van de bies valt niet meer op omdat ik het icord rondom gebreid heb.
close up van het resultaat
Hij trok hem gisteren al bijna uit mijn handen en wilde hem al aan doen maar omdat hij zelf niet model wil staan moest hij nog even wachten tot ik foto's had gemaakt op mijn mannelijke paspop.


Weer een klusje van mijn lijstje, zo gaan we mooi opgeruimd 2017 tegemoet.
Ik ben al stiekem begonnen aan een nieuw vest voor mezelf top-down met een kabel over de mouw en voor mijn man heb ik een start gemaakt voor een top-down trui met een dubbele gerstekorrel. 
 Volg mijn blog voor de updates..

Overigens heb ik voor mijn man in dezelfde stijl als dit vest nog een vest gebreid in Nepal met een Noorse pas naar eigen ontwerp waar een hoop nog steeds van op het patroon zitten te wachten.  
Het komt al zal het niet meer in 2016 zijn.
Prettige breiweek, groetjes Astrid

3 opmerkingen:

  1. Is wel heel mooi geworden. Vooral de bies maakt het nu wel helemaal af

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad veel mooier met de knopenbies. Goed idee geweest om het te veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt een hele verandering met de knopenbies nu, veel beter, maar wel een heel werkje! Knap van je!
    Fijne feestdagen!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen