dinsdag 13 december 2016

Ravello, top-down trui in Alpaca van Drops




Ravello top-down made by Dutch Knitty
project pagina op Ravelry hier.
 original design by Isabell Kraemer.
Door op de blauwe woorden te klikken kom je op de link.

Ik heb al ruim 35 top-down truien en vesten gebreid ( zie hier het overzicht) Ravello stond  al lang op mijn verlanglijstje, een super mooi top-down truitje, eenvoudig en tijdloos. Helaas is mijn verlanglijstje zo lang dat ik nog drie mensenlevens zou moeten besteden eer ik het afgewerkt krijg.
Maar toen één van mijn breimaatjes was begonnen aan dit patroon en totaal in de knoei kwam met de meerderingen rondom de schouders ben ik mijn voorraad ingedoken en kwam deze wol tegen.
Alpaca van Drops in combinatie met een rest van de Viking Nordlyss ( hier niet meer te koop in NL alleen in Noorwegen etc. maar ook vergelijkbaar  met bijv. Scheepjes Invicta) had ik nog in mijn voorraad liggen en met een kleine aanvulling van beide kleuren had ik al snel voldoende om dit truitje te breien.


Toen ik eenmaal begonnen was met de pas en de meerderingen had ik al snel door dat mijn breivriendinnetje zelf de fout moest hebben gemaakt want het leek me onwaarschijnlijk dat er een fout in het patroon van Isabell Kraemer zou staan. De patronen van deze ontwerpster worden altijd uitvoerig getest en dit patroon is al 1500 keer gebreid volgens het aantal projecten op Ravelry, dus als er een fout in zou zitten dan was die naar boven gekomen in dit kooppatroon.
Hier zie je het begin van het truitje, maar... het is mijn versie en ik ben heel anders begonnen dan het originele patroon aangeeft. Ik heb deze keer een i-cord opzet gemaakt en niet volgens de methodes zoals ze bekend zijn maar deze keer ben ik aan het experimenteren geweest met :
Een punnik molen. Het was even uitvogelen of het zou lukken maar ik heb het ei van columbus gevonden.
Vanuit de gepunnikte draad heb ik de steken opgenomen en daarna de draad gesloten, een secuur werkje wil je het netjes doen maar het was een leuke uitdaging en mijn start van de hals was wel heel mooi op deze manier.
Dus.. wil je het proberen: het apparaatje is te koop bij Bloemendalwol.


Hier zie je het begin op mijn paspop en gelijk zie je dat de hals en schouderpartij mooi gaar vallen op deze manier.
Het randje langs de hals vind ik echt voor herhaling vatbaar.
En zo ziet het er dan in totaliteit uit. Vanaf dit gedeelte blijf je meerderen volgens patroon tot je zover bent dat voor en achterpand samen komen onder de armen en je dus de armsgaten kunt vormen.
Ook het streeppatroon is al gelijk verwerkt in het halsgedeelte. Op deze foto zijn de armsgaten apart gezet, de body is verbonden en is het saai voor mij: meters maken tot de body lang genoeg is.
Nadat de body klaar is neem je de steken van de mouwen op en na het streeppatroon doorlopen te hebben was het nog een stukje met donkerblauw tot de gewenste lengte. Het grote voordeel van top-down, want mijn dochter paste de trui toen hij af was en voor haar was het een driekwart mouw terwijl hij bij mij tot de polsen komt. Regelmatig passen is dan ook noodzakelijk en het fijne van top-down breien.
Ik heb het boord ook op mijn eigen manier gedaan: zelfde maat naald en boordsteek 2/1 zoals beschreven maar opgedeeld in voor-en achterpand zodat ik een splitje kreeg aan de zijkant en het truitje mooi recht naar beneden valt.
Ik heb overigens voor de maat L gekozen ipv M/S ( ik start meestal met M eindig met S) om een oversized modelletje te maken wat in deze dunne soepele wol heel leuk valt.







Hier zie je de achterkant: simpel eenvoudig en tijdloos. Het model is recht toe-recht aan - geen taillering. 
Blij met mijn kleurencombinatie: lichtblauw, gemeleerd bruin/blauw en donkerblauw.
De meeste foto's zijn wat wazig deze keer, ik had geen beschikking over mijn gewone camera maar moest ze met mijn iphone nemen. Toch denk ik wel dat het duidelijk genoeg is. Ik kan hem jullie aanraden, leuk om te doen en een truitje voor jaren.

Nu eerst een aantal klusjes afmaken die al lang liggen te wachten, een paar projectjes die mijn breikastje vulden voor ik aan nieuwe dingen ga beginnen.  Prettige breiweek , Astrid



2 opmerkingen:

  1. Ik zit ook al te popelen om met mijn versie te beginnen! Waarschijnlijk ga ik ook een i-cord opzet maken: ik heb ergens een punnikapparaatje, dus dat moet lukken. Ik vind die i-cord opzet erg mooi. Jouw versie is mooi geworden Astrid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Jolande. laat me weten hoe het verlopen is...

      Verwijderen