Dolly© testknit voor DutchCo©design made by Dutch Knitty
Mijn Ravelry projectpagina vind je hier.

De Dolly©, gebreid voor DutchCo©design  Bloemendalwol
Een makkelijk draagbare omslagdoek, niet zo groot als de meeste varianten, die prachtig zijn maar in de praktijk niet zo veel gedragen worden omdat ze eigenlijk heel onhandig zijn.
Mijn ervaring met de grote fair-isle shawls die ik gemaakt is dat ze fijn zijn om op de bank lekker in weg te kruipen of om te slaan op een terrasje op een koelere avond maar verder draag ik ze nooit.
Ze zijn te groot en niet zo makkelijk tijdens shoppen, boodschappen doen of op de fiets. Zonde van het vele werk wat je daarin gestoken hebt.
Met dit kleine model heb je snel resultaat, het draagt veel fijner en ben je veel voordeliger uit qua aanschaf van de wol.
Het patroon is inmiddels klaar, Je kunt het patroon via Bloemendalwol kopen in de winkel in Eindhoven waar ook het voorbeeld te zien is, in de webshop of via Ravelry.

3 varianten van het kleine model heb ik al gemaakt: Links de Enigma, ideaal voor de beginnende Fair-Isle breister met makkelijke motieven, in het midden twee keer de Mea Culpa maar door ander kleurgebruik totaal verschillend en rechts de  Déjà Vu, deze wordt binnenkort ook als patroon uitgebracht.
De Mea culpa is net zoals de Dolly het kleinste qua formaat. De enigma en de Déjà Vu zijn iets groter maar nog steeds slechts de helft qua grootte.
Enigma,de bijbehorende tas is gemaakt als complete mini-workshop om een shawl te leren breien.

Al een jaar had ik ze in huis: deze kleuren van Kauni: De ESA - de blauw verlopende kleur waarop ik op slag verliefd was is moeilijk te combineren met een lichte tint maar toen ik op het idee kwam om de marine erbij te pakken was er een mooie match ontstaan.

Het motief is afgeleid van mijn eerste Fair-Isle ontwerp Jolly Joker
We hebben zitten rekenen en tekenen om het motief passend te krijgen in een kleine omslagdoek zonder dat het te druk werd. 
Het hele motief is dus op de schop gegaan voor de Dolly. 
De Jolly Joker blijft overigens ook bestaan als patroon.
Het begin is gemaakt op deze foto en de eerste motieven zichtbaar. Ik vind elke keer weer het begin een crime ondanks dat dit mijn negende fair isle omslagdoek was. ( als je op de blauwe woorden klikt zie je ze allemaal) Maar het voordeel met deze kleine modellen is dat je al snel een behoorlijk aantal steken op de naald hebt en lekker rond kunt breien zonder magic loop.
 Op deze foto een duidelijk beeld van de lengte achter, goed draagbaar bijvoorbeeld op de fiets maar ook om zo even om te slaan. 
Zie je hoe mooi dit garen uit komt in deze kleur op een donkere ondergrond?
Op deze foto was ik al een eind op weg en heb je zicht op de binnenkant, ook best iets om te showen.

Hier de shawl zonder rand. Je zou deze ook al met een kleine i-cord rand af kunnen werken.
Wat deze shawl speciaal maakt is de afwerking van de rand. Daar zat heel veel werk in. Een unieke variant op de huidige afwerkingen en ik moet erbij zeggen: een klus voor iemand met heel veel geduld maar dan heb je ook een perfect mooie afwerking. 
Natuurlijk is dit straks een optie in het patroon en kun je voor een eenvoudige rand kiezen maar dan is het mooier om deze in de tegengestelde kleur te breien (in dit geval zou dat zijn: de ESA- de gemêleerde als hoofdkleur en marine als motief.) 
De binnenkant nogmaals.
Na heel wat uurtjes breien kon ik dan eindelijk mijn rand vast zetten.
tip: Ik gebruik altijd watergolfstekers om de rand te verdelen.

Ik ben trots op het eindresultaat.
Inmiddels is de shawl nogmaals getest en te koop als patroon via 
 Bloemendalwol  in de webshop of via Ravelry.

Totaal verbruik voor de shawl is slechts: 200 gram voor de motiefkleur en 300 gram voor de achtergrond. Je bent dus ongeveer €45 kwijt voor de wol( afhankelijk van jouw kleurkeuze en het aantal meters per bol, want dat is variabel in Kauni)