Doorgaan naar hoofdcontent

Een shawl met geheimen breien: Airy Secret ✽ MKAL ✽

Dutch Knitty´s Airy *MKAL*

Een aantal weken geleden kreeg ik van Jutta ( Hinterm Stein op Ravelry) een verrassing toegestuurd.
Het was het patroon Airy Secret MKAL ✽ Mijn projectpagina vind je hier.
MKAL betekend: Mystery Knitting ALong- gezamenlijk breien aan een verrassings project.
Je moet dit zien als een geheim patroon van een shawl welke in een aantal weken verdeeld toegestuurd wordt.
Nu ben ik groot fan van de patronen van Hinterm Stein en maak ook regelmatig een testknit voor haar dus ik wist wel zeker dat er iets moois uit zou komen.

Het originele patroon had ze zelf gebreid in het mooie linnen wat ik elke keer als ik bij Corine in haar winkel Bloemendalwol kom weer even moet bekijken. Zoveel prachtige kleuren en ik wilde er zo graag iets mee proberen te maken dus dit was de kans.
Nu zeg ik bewust proberen want de dikte “lace” is meestal een ramp voor mij om mee te werken. Ik had al eens meer een proeflapje gemaakt maar dan met drie draden tegelijk en dat leek mij wel wat. 
Deze shawl wordt met 1 draadje tegelijk gebreid.
Blij verrast met mijn kleurkeuze ging ik aan de slag met deel 1 van het patroon maar al halverwege besefte ik dat deze poging weer op een catastrofe uit zou gaan lopen.
De combinatie lace-dikte en Astrid gaat niet samen, ik werd er helemaal gek van, kon het niet goed zien, kreeg er gewoon hartkloppingen en zenuwen en trillende handen van.
Ondanks dat ik het resultaat geweldig mooi vond heb ik besloten hier heel snel mee te stoppen
Uit mijn WOL voorraad heb ik toen een lang bewaarde schat aangebroken: verschillende strengen exclusief garen bestaande uit 50 % alpaca met 50 % moerbeizijde in goud, brons en zilvertinten. Het was een groot risico om dit te gaan gebruiken in een shawl waarvan ik dus niet wist hoe hij er uit zou gaan zien dus heel erg spannend.


Het patroon heeft diverse opties: klein of groot in een driehoekmodel of klein of groot in een langwerpige versie.

Na deel 2 heb ik al wat foto’s genomen en was heel blij met dat resultaat.
De kleuren kwamen mooi uit en ik was alweer wat gerust gesteld dat mijn dure wol goed besteed zou zijn.
Toen ik op vakantie ging wilde ik de shawl in wording eigenlijk thuis laten omdat ik dacht dat het te warm zou zijn om in de zon met dit materiaal te werken maar heb toch alles maar mee genomen. 

In Kroatië heb ik uiteindelijk deze shawl af gemaakt nadat ik deel 4 van het patroon per mail binnen had gekregen.
Ik heb zelf één en ander veranderd aan de shawl: mijn eigen inbreng betreft de randafwerking, variatie in het aantal toeren en ik heb een gedeelte veranderd in een ribbelsteek. Zo is de shawl uniek geworden.
De shawl werd toch nog behoorlijk groot, de lengte is ruim 2 meter geworden, er zitten dan ook een paar strengen in verwerkt. 
Toen hij klaar was heb ik alvast wat foto’s gemaakt ondanks dat hij nog niet geblokt en gewassen was.

Thuis gekomen was het één van mijn eerste karweitjes na het uit ruimen van de caravan: wassen en blokken en vervolgens een serie foto’s maken voor Ravelry en mijn blog. 
Ik moet zeggen: ik ben er heel erg blij mee hoe de kleuren tot z’n recht komen en het eind resultaat mag er zijn. 
Heel erg jammer dat jullie niet kunnen voelen hoe poezelig zacht deze shawl aan voelt, je blijft maar de neiging hebben om hem zachtjes tegen je wang te wrijven. 
Een echte knuffelshawl is het geworden!
Het koop-patroon is inmiddels in z’n geheel verkrijgbaar via de webshop  “Von Hinterm Stein”
Je kunt ook al een groot aantal projecten zien via deze link van medebreisters van deze MKAL ( Mystery Knitting ALong- gezamenlijk breien aan een verrassings project)


Een groot aantal hebben gekozen voor het linnen of een ander materiaal wat “luchtig” is zoals de naam van het patroon al aangeeft: Airy Secret MKAL

Als je er geen problemen mee hebt om met lace-dikte te breien dan zou ik vooral zeggen: doen want het is toch wel heel erg mooi.
Maar je kunt natuurlijk ook met iets anders breien.
De motieven wisselen elkaar leuk af waardoor het niet saai of eentonig breien is en de structuren komen heel mooi uit in de verschillende tinten.

 De bovenstaande  shawl vind ik ook erg mooi in linnen de directe link vind je hier: 
En dit is de shawl van de ontwerpster Hinterm Stein zelf in linnen de link vind je hier:
Tot zover mijn verslag van mijn Airy Secret  MKAL 
De Ravelry pagina van mijn shawl met link naar het originele kooppatroon vind je hier en als je hem leuk vindt bewaar hem dan als favoriet door op het hartje te klikken zodat je hem later makkelijk terug kunt vinden in je eigen Ravelry bibliotheek ( je moet dan wel aangemeld zijn bij Ravelry)
Groetjes Astrid




Populaire posts van deze blog

FAIR ISLE DREAM uitleg van de knipbies en het breien van een fair isle trui van onder naar boven.

SHEEPLOVE in BLUES

Het effect van Kauni wol : Dutchy's rosegarden

Engelse breitermen en afkortingen vertaald in het Nederlands

Laurier een mosaic -lace shawl ( Laurelie -Maliha designs)

Leren breien op een rondbreinaald...

Doe het zelf wol-schaal, de droom van iedere breister

Patroon Fair-Isle shawl Dolly©by DutchCo©design

BLOG over breien & mijn Autumn Queen