Doorgaan naar hoofdcontent

Nymphalidea shawl Gratis breipatroon en wat voor één!



 Nymphalidea- een gratis breipatroon van een prachtige shawl: ideaal om die twee bolletjes wol die je nog hebt liggen in op te breien.

Turquisedoortje made by Dutch Knitty aug. 2016
 Het originele patroon  :Nymphalidea van Melinda Vermeer  en kun je hier gratis downloaden.
De shawl heet Nymphalidea, dat is de naam van een tropische vlindersoort.
Dit is er eentje van, het is een familiesoort met veel verschillende prachtige vlinders.
De "wedges" van de shawl lijken dan ook op de vleugels van een vlinder
Vorige week donderdag was ik maar aan het twijfelen welke shawl ik van mijn verlanglijstje eens zou gaan breien.
Toen ik nog eens mijn lijstje door liep kwam ik deze tegen. Al ruim een jaar stond hij in mn top25 en omdat het een vrij snel projectje zou zijn had ik wel even zin deze tussendoor te gaan maken.

 


Uit mijn voorraad-wolkast  zocht ik wat resten op: een aantal restjes kleur nummer  09 van Delight 
en een bol turquise  alpaca allebei van Drops. Omdat turquise de boventoon zou voeren heb ik de shawl gelijk  tot turquisedoortje gedoopt. 


Na een paar strubbelingen in het begin waarbij ik gevloekt heb omdat ik het patroon gewoon niet goed las en niet geconcentreerd aan de slag kon gaan maar gestoord werd door van alles en nog wat heb ik het even weg gelegd , ben naar de breiclub van Bloemendalwol gegaan en na thuiskomst heb ik het opnieuw geprobeerd.

De andere dag kon ik dit voorbeeld al laten zien.
Het basispatroon bestaat uit ribbels met daar tussen een aantal verkorte toeren in gaatjes motief.
Als je het eenmaal door hebt is het kinderlijk eenvoudig. Alleen maar herhalen en zo makkelijk dat je het al snel zonder patroon uit je hoofd kunt breien... maar je moet het eerst door hebben uiteraard.


Op zondagavond heb ik de laatste steek afgekant. Eigenlijk heb ik vrij weinig gebreid in dat weekend, voornamelijk sávonds omdat we druk aan het tuinieren waren.
Al met al schoot het erg op en was het een  heel erg leuk projectje tussendoor.
Dus als je nog een beetje wol over hebt: dit is je kans om er iets moois mee te maken. In deze shawl heb ik 40 gram Delight verwerkt en ik kwam net een grammetje alpaca tekort dus moest een tweede bol aanbreken voor een paar meter.

 Mijn ravelryprojectpagina van deze shawl vind je hier.
Ik zit er aan te denken om het patroon eventueel te vertalen, maar ik heb het erg druk momenteel. Toch zal ik binnenkort nog een Nympalidea shawl gaan maken, ik heb de smaak te pakken maar dan in een andere vorm. Bij het patroon zit een supplement met variatie-mogelijkheden. Mocht ik tijd er voor vrij gemaakt hebben dan zal ik het hier vermelden.
Ik had eigenlijk beloofd van mijn Bretonse trui een blogje te schrijven maar deze is er dus even tussendoor gekomen. De Bretonse trui hou je nog van me tegoed.
 Groetjes Astrid

Populaire posts van deze blog

FAIR ISLE DREAM uitleg van de knipbies en het breien van een fair isle trui van onder naar boven.

SHEEPLOVE in BLUES

Het effect van Kauni wol : Dutchy's rosegarden

Engelse breitermen en afkortingen vertaald in het Nederlands

Laurier een mosaic -lace shawl ( Laurelie -Maliha designs)

Leren breien op een rondbreinaald...

Doe het zelf wol-schaal, de droom van iedere breister

Patroon Fair-Isle shawl Dolly©by DutchCo©design

BLOG over breien & mijn Autumn Queen