donderdag 28 juli 2016

Oh my G.O.D. - Good old days shawl Hadaknits

OH MY G.O.D. -Dutch Knitty 2016
 (Design by Good old Days shawl by Hadaknits)
Mijn Ravelry projectpagina van deze shawl en de linken naar het originele patroon vind je hier.
Good Old Days van Hanna Maciejewska ( Hadaknits op Ravelry)
Het patroon vind je hier.
Voor deze shawl had ik een fruitige kleurcombinatie in gedachten
Ik ging aan de slag.. De shawl bestaat uit ribbelsteek, dus helemaal recht met een mindering aan het begin van
( bijna elke) toer en een dubbele meerdering aan het einde.
Deze banen worden afgewisseld met een mooie siersteek in een contrasterende kleur.
En daarna kwam ik al snel op het idee dat het wel heel veel op een heerlijke fruitig ijsje leek om zo in te happen.

Eenmaal bezig en goed kijkend naar alle tinten leek het me mooier om in plaats van rood grijs toe te voegen aan deze shawl. Het gemĂȘleerde garen bevat grijstinten en zo kwam het dat ik in mijn wolkast ben gedoken en deze grijze streng eigenlijk veel meer vond passen in het geheel.

De beslissing om het rood niet te gebruiken was ook dat ik het eigenlijk bestemd had om in deze mooie combi te gaan gebruiken in een andere shawl. Welke weet ik nog niet. Ik heb nog zoveel projecten op mijn verlanglijstje en heb de laatste tijd zoveel patronen gekocht.  Ik heb deze tinten samen gekocht  en heb van allemaal 3 strengen behalve de meest rechtse.
In gedachten zie ik al een shawlpatroon voor me van Melanie Berg met deze strengen in combi met een naturel.
Vind nog maar eens dezelfde tint in dezelfde kwaliteit. ( Alpaca met zijde 50/50 hand-geverfd)
Omdat ik de manier waarop de steken opgenomen waren bij de shawls die al als test gemaakt waren niet helemaal mooi vond dacht ik dit op te lossen met een icord aan het begin en einde van de toeren.
Helaas lukt niet elke idee wat ik in gedachten heb want ondanks dat ik het icord heel erg los breide ging de rand toch iets te krom staan en dat was met stoomblokken niet te verhelpen. Waarschijnlijk kwam het ook door de alpaca/zijde combinatie van dat garen.

En gisteren kwam ik tot het besluit dat de kleine foutjes die ik maar bleef zien in combinatie met de kleurencombi die ik nu voor ogen had de steken van de naald getrokken heb en...
Alles weer tot bolletjes heb gewonden.
Overigens gebeurt me dit heel vaak hoor. Ik heb afgelopen vakantie ook een halve shawl uitgetrokken die niet naar mijn zin was. En zeker 35 cm van een andere. Soms loopt het niet zoals je in gedachten hebt. 

Gelukkig heb ik nu dubbel lol van mijn wol.Ik heb hele andere plannen met deze shawl in mijn hoofd en heb na lang zitten kleuren en tekenen op papier besloten om opnieuw te starten.
Gisteren ben ik gelijk begonnen en volgende keer krijgen jullie te zien als ik een eindje gevorderd ben wat dan het resultaat is.

7 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd wat we te zien krijgen ,succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt groot gelijk. Als het niet naar je zin is, maak je het toch niet af. Inderdaad uithalen dus. Heel herkenbaar! Ik ben benieuwd wat je nu met deze wol en met het patroon gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je hebt het al een beetje gezien.. hoop dat het leuk uit pakt.

      Verwijderen
  3. Ik heb de laatste weken ook meer achteruit gebreid als vooruit. Zou het aan het weer liggen? haha.
    Ik ben benieuwd wat jouw volgende project is.
    Groetjes, Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. tja misschien wel, zweterige handjes of zo.. ach dubbel lol van de wol en als je goede kwaliteit gebruikt kan het geen kwaad.

      Verwijderen
  4. Je heb wel gelijk om niet door te drijven met iets waarmee je niet blij bent. Alhoewel het een mooie sjaal is met een prachtige siersteekje. Ik heb drie test patronen gebreid voor Hanna @Hadasknits wat ik zo leuk vind! Heb ook een sjaal met zo'n siersteekje gebreid wat gratis op Knitty.com is - Lady Lismore. Het is voor mij ontworpen door Elanor King en is na mij genoemd (hele verhaal staat bij het patroon!)
    Ik ben benieuwd wat komt hierna met deze mooie bolletjes garen!