Babs top-down vest met een mooie afwerking

                                                          Babs 
Als je op de blauwe woorden drukt kom je gelijk op de pagina waar deze naar verwijzen ( patroon- wol etc.)  
Een paar weken geleden heb ik een test gebreid voor BloemendalwolDutchCo©design
Babs is een variant op Babette: korter qua model maar uiteraard ook in een andere lengte aan te passen en voorzien van een spannende afwerking die dit model een flatteus uiterlijk geeft.

Het wordt gebreid op 8/en 10 mm dus schiet lekker snel op.
Het voorbeeld is gebreid in een combinatie van Cloud enBrushed alpaca silk beiden van Drops.
Uiteraard kan het met diverse garens gebreid worden zolang je maar de steekverhouding hetzelfde krijgt: 10 x 11 steken op 10 cm.

Dit vest is een top-down model: dat wil zeggen dat je bij de hals begint
Door middel van meerderingen vorm je voorpanden, achterpand en mouwen.
Ter hoogte van de oksels zet je de steken voor mouwen apart waarna je de body eerst naar beneden afwerkt tot je de juiste lengte hebt.
Daarna neem je  de steken van de mouwen op en brei je deze tot de gewenste lengte.
Het voordeel is dat je tijdens het breien kunt passen en zo nodig de maat aan kunt passen aan jouw lichaam en/of wensen. Eenmaal top-down gebreid, dan wil je niets anders meer.

Meestal gebruik je rondbreinaalden maar mocht je toch de voorkeur geven aan rechte naalden dan kun je deze gebruiken.
Ik heb voor dit voorbeeldmodel in maat M deze keer op rechte naalden gewerkt om het eens uit te testen en dat ging goed maar bij een maat Xl en XXl wordt het wel even proppen in de laatste naalden voor de splitsing mouwen/lijf om alle steken op je naald te laten passen.
De mouwen worden normaal gesproken naadloos gebreid op rondbreinaalden of op sokkennaalden maar ook hier kun je afwijken door deze op rechte naalden te breien en later met een naad te sluiten. Dat heb ik dus ook gedaan deze keer om te vergelijken met Babette ( het lange witte vest van mohair)

De afwerkingsrand moet je wel op 1 lange of 2 kortere rondbreinaalden of op 4 sokkennaalden breien. Deze is weer wel iets moeilijker dan Babette maar geeft wel een heel leuk effect.

Het patroon is te koop via Ravelry via deze link.
Voordeel van Ravelry is dat je automatisch van aangekochte patronen een email krijg mocht er een update zijn. Ze worden ook opgeslagen in je eigen patronen bibliotheek.
Je kunt ook rechtstreeks in de webshop van Bloemendalwol kopen. Het voorbeeld hangt bij Bloemendalwol in de winkel.

De top-down patronen van DutchCo©design  ( de twee vesten links) zijn volgens een uniek concept opgebouwd. ( op de foto al een verzameling DutchCo©design patronen.)

Een visuele constructie maakt dit een patroon wat zelfs door beginnende (top-down) breisters makkelijk te lezen is maar werkt ook zeer prettig voor een ervaren breister die moeite heeft met het lezen van patronen.
Een jonge man die het patroon bekeek en nooit breit maar wel weet wat recht en averecht is vertelde dat hij zelfs dit vest zou kunnen breien aan de hand van het patroon.

Binnen enkele dagen volgt er nog een patroon: Catootje ( twee weken geleden heb ik dat zomertruitje als test in een paar dagen gebreid- was een genot om te breien)

Ik wens jullie weer veel breiplezier en hoop binnenkort weer wat moois te laten zien.