Doorgaan naar hoofdcontent

Rots in de branding: Drachenfels als je even een mooie shawl wil breien zonder veel na te hoeven denken

Rots in de branding  - Drachenfels by Melanie Berg

Soms wil je even iets breien waar je niet al te veel bij na moet denken. Gewoon je handen het werk laten doen, een beetje afleiding hebben maar wat toch niet je volledige aandacht op eist. Een breiwerkje wat je kunt maken terwijl je iets volgt op tv of wat je gewoon kunt doen bij andere dingen.

Deze shawl was zo’n project: vorige week woensdag gestart en gisteravond laat na negen dagen de laatste draad afgehecht. Dan moet ik erbij zeggen dat ik eigenlijk alleen hoofdzakelijk s ’avonds gebreid heb. Gewoon overdag veel te druk met andere dingen.
Het kooppatroon heet Drachenfels en is een succesnummer van Melanie Berg. 
Ik had hem in eerste instantie drakenrots genoemd: de vertaling van Drachenfels maar heb hem omgedoopt tot Rots in de branding- een heerlijk project om even je gedachten op orde te brengen. Volgens mij is mijn shawl nummer 2400 op Ravelry als project aangemaakt. 
Dan moet je dus nog bedenken dat een groot deel van de maaksters de moeite niet nemen  of niet weten hoe ze een project aan moeten maken op deze leuke brei community dus er zullen er ongetwijfeld nog veel meer rond lopen. Gelukkig  zal je die dan meestal niet tegen komen want het overgrote deel van de gebruikers van dit forum woont in Amerika.
Wat ook opvalt is het grote verschil in kleurgebruik en variëteit in garens, elke is weer uniek door een andere combi. Zelf heb ik diep in mijn voorraad gezocht en eindelijk die mooie combi aangesproken waarvan ik het eigenlijk zonde vond om te gebruiken: een aantal strengen merino met zijde: ze lagen er al heel lang en hebben nu een nieuwe bestemming gekregen en ik ben bang dat deze shawl niet alleen door mij gebruikt gaat worden maar ook door dochterlief die van simpele eenvoud houdt.

Dat is wat deze shawl is: simpel, eenvoudig maar toch heel spannend door het leuke streepmotief en kleurvariatie.
De gebruikte steken: recht, recht en nog eens recht een drievoudige meerdering, een mindering en een slipsteek en aan het eind nog een icord. Een kind kan de was doen zou ik zo zeggen. Maar het resultaat is super.
Vandaag start ik met een verjaardagscadeau waar ik dus niets over kan posten maar zal ik t.z.t. wel laten zien als de ontvanger hem gehad heeft.






Wat staat er nog meer op de pennen: TNT for the brain Mijn fair-isle project ligt even te pronken op een mooie schaal in de kamer tussen de mooie bolletjes Holst supersoft, veel leuker dan een bos bloemen op tafel.  






De naam:TNT heeft niks met de postbodes te maken maar met de explosieve springstof TNT die nodig is voor je hersenen te laten kraken bij dit project.
Ik heb de naam afgeleid van een prachtig muzieknummer.

Want dit wordt een heel ingewikkeld project top-down met in eerste instantie verkorte toeren heen en weer in fair isle en mijn hoofd zit momenteel te vol om daar alle aandacht op te richten. Ik heb besloten het even te laten rusten en me nu op de cadeautjes te richten. Over een paar weken pak ik het weer op.
Mijn meesterstuk: Masterpiece van Von Hinterm Stein: Prachtig vest-colbertje in wording. Een zeer gecompliceerd top-down project, ligt ook even terzijde.
Ook hier kom ik op een ingewikkelde constructie bij de kraag waar ik meer dan 100% aandacht voor moet hebben wat me momenteel ontbreekt. 
Bovendien is deze ook gemaakt met merino met zijde en bedoeld voor de zomer, niet om te verstoppen onder een jas maar om zo te dragen dus kan even terzijde tot mijn hoofd weer wat rustiger is. Ik heb al tegen twee test-knits van deze ontwerpster nee moeten zeggen omdat ik het gewoon te druk heb, wel jammer want haar pasvorm is altijd super. 
Had ik maar tien handen.Stiekem jaloers op de Hindu godinnen.
Ik wil nog zoveel maken en mijn lijstje wordt alsmaar langer met mooie patronen en ideetjes die ik nog uit wil werken. Mijn wol-voorraad groeit en groeit omdat alle wolletjes zo mooi zijn. Ik kan het niet laten om ze te kopen en toch komt er veel uit mijn handen denk ik dus het is niet dat ze liggen te verstoffen.

Afgelopen weken heb ik wel een paar tests gemaakt voor DutchCo©design. Twee vesten: ik zal ze binnenkort hier uitgebreid showen.
Afgelopen week kreeg ik een mailtje waarin men vroeg of ik deel wil nemen aan meet the bloggers  tijdens de beurs Knit en Knot in Tilburg, natuurlijk wel leuk om jullie te ontmoeten. Ik ben aan het nadenken of ik dat ga doen, vind het namelijk best wel eng haha…
Nou prettig weekend, geniet van je wolletjes.




Populaire posts van deze blog

FAIR ISLE DREAM uitleg van de knipbies en het breien van een fair isle trui van onder naar boven.

SHEEPLOVE in BLUES

Het effect van Kauni wol : Dutchy's rosegarden

Engelse breitermen en afkortingen vertaald in het Nederlands

Laurier een mosaic -lace shawl ( Laurelie -Maliha designs)

Leren breien op een rondbreinaald...

Doe het zelf wol-schaal, de droom van iedere breister

Patroon Fair-Isle shawl Dolly©by DutchCo©design

BLOG over breien & mijn Autumn Queen