Babette een top-down vest a la Bernadette top down volgens uniek concept.

Een aantal weken geleden heb ik een testknit gebreid voor DutchCo©design volgens een compleet nieuw top-down patroon. 

Dit Top-down patroon is volgens een uniek concept opgebouwd en ontwikkeld door DutchCo©design d.m.v. een visuele constructie die ook voor beginnende (top-down) breisters makkelijk te lezen is.
Deze visuele methode is zeer duidelijk en niet alleen ideaal voor een beginnende Top-Down breister maar werkt ook zeer prettig voor een ervaren breister die moeite heeft met het lezen van patronen.

Het heeft heel wat uren, weken, dagen en nachten  gekost om deze constructie uit te werken maar ik ben helemaal enthousiast en degene die deze inmiddels gezien hebben zijn ook lyrisch over deze uniek opzet.
Het werkt echt super makkelijk.

Het model heet Babette en is een top-down variant afgeleid van de Bernadette vesten.
Het materiaal is hetzelfde als van de originele Bernadette vesten – een mohair draad met een aantal draden tegelijk gebreid ( Kid Annell-van Annell) deze keer aangevuld met een draadje Alpaca van Drops.
Dit model is veel slanker van uiterlijk en toont flatteuzer  wat we natuurlijk bijna allemaal kunnen gebruiken. 
Het patroon is te koop via ravelry en via de webshop van Bloemendalwol. 

Dit vest is een top-down model: dat wil zeggen dat je bij  de hals begint
Door middel van meerderingen vorm je voorpanden, achterpand en mouwen.
Ter hoogte van de oksels zetten je de steken voor mouwen apart waarna je het lijf eerst afwerkt naar beneden.
Daarna nemen je de steken van de mouwen op en brei je deze tot de gewenste lengte.
Het voordeel is dat je tijdens het breien kunt passen en zo nodig de maat aan kunt passen aan jouw lichaam en/of wensen. Een nog groter voordeel is: je hoeft niets in elkaar te zetten en kunt het gelijk aan.

Je kunt deze volgens advies op rondbreinaalden breien maar mocht je toch de voorkeur geven aan rechte naalden dan kun je deze gebruiken. 
In de laatste naalden voor de splitsing mouwen/lijf om zal je dan wel even moeite hebben alle steken op je naald te laten passen als je in een XL of XXL werkt.
De mouwen zijn in de test naadloos rond gebreid maar ook hier kun je afwijken door deze op rechte naalden te breien en later met een naad te sluiten. Dit staat uitgebreid beschreven.

Gebruikt Materiaal:
·     3 draden Annell Kid Annell samen met 1 draad Alpaca van Drops:167 meter per 50 gram
·     Stekenverhouding voorbeeld vest: 10 x11 per 10 cm naald 10 mm in tricotsteek met 4 draads garen
·     Je kunt natuurlijk ook voor 4 draads mohair gaan eventueel aangevuld met een superdun glansdraadje of iets dergelijks.
Beide garens zijn te koop bij Bloemendalwol ( mail even voor de Kid-Annell, deze staat (nog) niet in de webshop maar is al wel volop verkrijgbaar)

Wij ergeren ons vreselijk aan moeilijk leesbare patronen. Dat heeft geleid tot deze unieke  opzet met schema’s.
Als je onze patronen bekijkt valt gelijk iets op: wij werken met schema’s en gekleurde markers die het mogelijk maken snel inzicht te krijgen in de handelingen die je moet verrichten.
Door het visuele inzicht wat dit geeft voer je alle handelingen makkelijk uit en wordt het lezen van een patroon een makkie.
De markers hebben allemaal hun eigen betekenis en zo ga je snel ezelsbruggetjes vormen die het breien volgens een patroon nog leuker gaan maken.

Ik kan niet anders dan dit aanbevelen voor beginnende breisters maar ook ervaren breisters die net als ik moeite hebben met patroon lezen.
Een opmerking die ik kreeg: deze patroonopzet is ook voor mensen die leesstoornissen zoals dyslexie hebben zeer goed te volgen.

Binnenkort komt ook een variant op dit vest: De BABS uit als patroon.
Dus hou de Ravelrypagina, mijn blog en de website en of facebookpagina van Bloemendalwol in de gaten.

Aanstaand weekend ben ik te vinden op de Knit en Knot beurs in Tilburg aan de tafel ”meet the bloggers 
" Corine van Bloemendalwol schuift zondag mee aan en zal Babette en Babs mee brengen zodat jullie ze kunnen bekijken. en uitleg geven over de constructie.
 Mocht je niet kunnen komen: De vesten zijn beiden te zien bij Bloemendalwol in de winkel.