Doorgaan naar hoofdcontent

Een Noors vest voor manlief met Drops Nepal

Let’s Lopi in Holland unisex model in Nepal Drops
je vindt meer over dit vest op mijn Ravelryprojectpagina.
http://www.ravelry.com/projects/Dutchknitty/lets-lopi-in-holland
Nadat ik vorige maand een vest met ronde pas in Lettlopi had gebreid met capuchon vroeg mijn man om voor hem ook zo’n vest te breien. 
De IJslandse wol van het groene vest is waterafstotend en kriebelt nogal voor de gevoelige huid.  Wat je er mee maakt dient meer als buitentrui/vest.


Het vorige vest had een capuchon en rits en ik wilde nu een variant daarop maken dus met kraag i.p.v. capuchon en een knopenboord i.p.v. de rits.
Ik heb dit vest voor een man gebreid maar het kan dus ook gewoon door dames gedragen worden. Deze komt natuurlijk door de kleurkeuze mannelijker over maar je kunt je voorstellen  dat met een heel andere combinatie qua kleur het er totaal anders uit gaat zien. 


 Ik heb de bovenkant twee keer gebreid, eerst top-down maar daarna uitgehaald en er toch voor gekozen de pas van onder naar boven te breien en het lijf en armen top-down. De reden is het grote aantal meerderingen die je krijgt van boven naar beneden welke toch meer opvallen in een effen gedeelte vergeleken met minderingen als je naar boven breit. Als je een meer bewerkte pas tussen borst en keelhoogte dan kun je dat veel meer verdoezelen maar nu vond ik het teveel opvallen ondanks mijn strakke manier van meerderen. 


Nadat de pas grotendeels klaar was heb ik dit even laten rusten en heb ik de mouwsteken apart gezet en ben meters gaan maken naar onderen toe.
Toen de onderkant klaar was ben ik weer verder gegaan waar ik gebleven was boven bij de hals.

Ook daar heb ik extra breitijd en meters gemaakt eer het halsboord naar mijn zin was, totaal uitgehaald en opnieuw berekend en gemaakt. Achteraf heel blij met de keuze opnieuw te starten.
 Nadat ik de knipbies doorgeknipt had heb ik de voorboorden gebreid en het geheel weer voorzien van een mooie icord in contrasterende kleur. Dit karweitje heeft weer een hele zondag in beslag genomen maar is zoals altijd een blikvanger die de moeite waard is.

 De afwerking langs de knipbies binnenin heeft ook wat uurtjes gevergd maar de keuze van de afwerkband mag ik meer aan mijn overlaten want hij kan met een gerust hart zijn vest open laten: een mooie biesje.

Uiteindelijk was de keuze voor de knopen nog een verhaal op zich maar goed geslaagd en de finishing touch.

De Nepal van Drops geeft een prachtig resultaat, stevig en toch soepel. Ik verwacht dat het vest heel wat draaguurtjes zal krijgen.
De motieven heb ik net zoals het damesvest  zelf getekend en het idee van het ontwerp is afgeleid van een vest wat ik destijds heb gemaakt naar eigen ontwerp.
Mocht het je ook opgevallen zijn_ het mutsje heeft ook hetzelfde motief .

 Nadat ik het groene vest gemaakt had kreeg ik heel veel vragen om een patroon. 
Nu is breien mijn lust en leven en het bedenken van kleurencombinaties en motieven ook. Alleen het uiteindelijke proces om dit te verwoorden naar een patroon en dan ook nog eens in  meerdere maten is niet mijn specialiteit en eerlijk gezegd ook niet mijn ding.
Corine van Bloemendalwol  beheerst dat wel en steekt hier haar energie in. Nadat het patroon uitgetest en goedgekeurd is zal het via ravelry en zodra het mogelijk is ook via de webshop van Bloemendalwol aangeboden worden. Deze week wordt er met het testen gestart dus het begin is er!


Over Dutch Knitty:
Mijn naam is  Astrid maar door een grapje werd het Dutch Knitty.
Ik ben verslaafd aan mijn wol en breinaaldjes die ik eind 2012 weer opgepakt heb. 
Daarvoor kon ik nauwelijks breien en heb mezelf alles aangeleerd door veel te lezen en veel youtube video's te bekijken en vooral door veel te oefenen en uit te halen en opnieuw te proberen.

Op mijn blog probeer ik elke week een update te plaatsen.
Als ik iets maak probeer ik de stappen vast te leggen met mijn camera en dat doe ik om anderen inzicht te geven in de constructie van een patroon want ik merk zelf dat foto's vaak meer vertellen en verhelderend werken vergeleken met een ingewikkelde patroontekst.

Wil je niets missen van mijn updates: je kunt je emailadres via deze link ingeven en dan krijg je na bevestiging automatisch vanuit blogger een  email als ik een nieuw blogbericht plaats. ( ongeveer 1 x per week)
Ik hoop jullie  terug te zien op mijn BLOG, een reactie vind ik erg leuk

Rest mij nog één ding jullie te wensen: veel breiplezier.
Groetjes Astrid


Populaire posts van deze blog

FAIR ISLE DREAM uitleg van de knipbies en het breien van een fair isle trui van onder naar boven.

SHEEPLOVE in BLUES

Het effect van Kauni wol : Dutchy's rosegarden

Engelse breitermen en afkortingen vertaald in het Nederlands

Laurier een mosaic -lace shawl ( Laurelie -Maliha designs)

Leren breien op een rondbreinaald...

Doe het zelf wol-schaal, de droom van iedere breister

Patroon Fair-Isle shawl Dolly©by DutchCo©design

BLOG over breien & mijn Autumn Queen