vrijdag 8 januari 2016

Let's LOPI in Holland©: een IJslands vest uit Nederland



Let’s lopi in Holland® Design by Dutch Knitty
Alle details over het gebruikte garen en de naalddikte kun je terug vinden op de ravelryprojectpagina van dit vest. Door op de blauw gedrukte woorden te klikken kom je gelijk op de internetpagina waar deze woorden naar verwijzen.



Al ruim een jaar lagen ze in de kast: twee mooie kleuren Lettlopi, van istex  destijds ingeslagen om een mooi IJslands vest te breien in de stijl zoals ik er al twee eerder gebreid heb.  Op het tablad ICELANDIC bovenaan op mijn blog kom je bij al mijn IJslandse truien die ik tot nu toe gebreid heb.
Ik heb vorig jaar diverse ontwerpen gemaakt , uren zitten tekenen maar het was elke keer net niet datgene wat ik in gedachten had.

Omdat het echte pure wol is die overigens fantastisch is om mee te werken maar niet in de zomer heb ik de plannen uitgesteld tot deze winter.  
Verschillende keren kwamen de tekeningen ook weer in de prullenbak terecht tot ik tijdens de kerstdagen opeens mijn idee goed op papier kreeg.



Tweede kerstdag was een perfecte dag om de eerste opzet te maken en ik ben dan ook met volle moed aan het vest begonnen. Eerst verder getekend en daarna de eerste steken op de rondbreinaald gezet. 

De eerste poging was niet helemaal wat het moest zijn dus al snel volgde een tweede opzet en ditmaal helemaal zoals mijn bedoeling was.

Veel mensen vragen zich af of ik dikwijls iets uithaal en ik kan dus volmondig ja hierop antwoorden. Soms gaat een halve trui terug op de wolwinder, van je fouten leer je en de tweede keer wordt het alleen maar mooier. Het vest is gemaakt met een knipbies die ik later doorgestikt en door geknipt heb waarna ik deze totaal rondom afgewerkt heb met een i-cord bind off.



Voor dit vest heb ik bewust gekozen voor een wat langere ruimere versie omdat deze wol zich uitermate leent voor een buitenvest en de bedoeling is dan ook deze in voor-en najaar en op een warmere winterdag te gebruiken als jas over een andere trui. Omdat het model de billen bedekt geeft dat ook voldoende warmte.  De capuchon bestaat uit twee lagen en is dus heerlijk warm in de nek en op het hoofd.





Kortom een heerlijk buitenvest voor een fijne wandeling met de honden.

Ik ben begonnen met de pas met een tijdelijke opzet op een hulpkabel en heb daarna de steken voor de mouwen apart gezet en ben top-down verder gaan breien naar beneden zodat ik het model aan kon passen aan mijn lichaamsmaten.
De pas is gebreid met drie kleuren. In een paar gedeeltes komen de drie kleuren tegelijk voor in één toer en dat is dus extra gecompliceerd breien. Het maakt het allemaal niet makkelijker en als je nog nooit zoiets gebreid hebt dan is het best heftig.
Ik heb al meerdere passen gemaakt met meerdere kleuren tegelijk: een trui die ik ook zelf ontworpen heb destijds had zelfs in bepaalde toeren 5 kleuren tegelijk dus met veel geduld kun je alles breien op die manier maar… het is niet zo eenvoudig als het lijkt.


Toen ik verder gegaan ben met het lijf heb ik dat tot boordhoogte gebreid en heb het lijf even laten rusten. Enerzijds omdat ik nog niet geheel over de lengte zeker was en ik zie altijd een beetje tegen de tweede mouw op en bedacht me dat ik deze beiden maar eerst moest gaan maken. Dan had ik dat maar achter de rug.
Bovendien was ik nog niet helemaal zeker van het motief in de onderrand en wilde ondertussen bedenktijd om deze eventueel aan te kunnen passen ( heb ik ook achteraf gedaan ). 

De mouwen zijn met de magic loop methode geheel naadloos gebreid en dat zit wel zo prettig zonder die vervelende naden en het is ook gewoon veel mooier.
Het enige nadeel is dat het langer duurt maar ook daar krijg ik steeds meer handigheid en snelheid in. Overigens worden de mouwen in de Noorse landen ook vaak op sokkennaalden gebreid in plaats van de magic loop maar dat is niet mijn ding.
Nadat ik beide mouwen klaar had was het tijd om de onderboord te breien en met aangepaste tekeningen en berekeningen had ik deze ook snel voor elkaar. 
De steken heb ik op een hulpnaald laten staan zodat ik ze later op kon pakken voor de afwerking.
Inmiddels kon ik de steken waarmee ik gestart was makkelijk verder breien. 
Doordat ik ze met een tijdelijke opzet op een hulpkabel heb gezet hoefde ik alleen nog maar de naalden er aan vast te koppelen en kon ik richting nek naar boven verder breien.

Lang heb ik getwijfeld over de capuchon constructie. dat het een capuchon met motieven ging worden was tijdens het ontstaan van het ontwerp al duidelijk. Toch heb ik veel problemen met het idee gehad want dubbel breien leek me een optie maar omdat ik drie kleuren tegelijk gebruikt heb leek met dat te lastig misschien zelfs wel onmogelijk.

De binnenkant is natuurlijk niet mooi met  al die draden en je kijkt toch in een capuchon dus er moest een oplossing komen. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de capuchon te voorzien van een voering door steken aan de binnenkant op te pakken. 
De bovenkant kon ik na afloop sluiten en na het open knippen van de knipbies heb ik van zowel de voering van de capuchon als de capuchon zelf de steken samen opgepakt en later afgewerkt met een icord.

Ik heb tijdens het plaatsen van mijn foto’s veel reacties gekregen en verzoeken om een patroon. De manier waarop ik de capuchon nu gemaakt heb is wel heel erg moeilijk om precies te gaan beschrijven. In mijn enthousiasme heb ik ook geen stap voor stap foto’s gemaakt hoe ik dit nu precies gedaan heb en ik denk dat die wel nodig zijn want het is nogal een gecompliceerde werkwijze geworden.


Al met al ben ik heel erg blij met het uiteindelijke resultaat. Ik denk dat de naam wel goed gekozen is Let’s lopi inHolland,,, want ook wij Nederlanders kunnen op de IJslandse manier breien.

Na het plaatsen van deze foto vroeg mijn man of ik ook een mannen-versie ging maken want dit leek hem wel mooi met zo’n soort kraag. 
Ik heb besloten om dat eerst te gaan doen en daarna een makkelijkere methode van het capuchon model te verzinnen compleet met stap voor stap foto’s voor de uitleg van de constructie.
Ik ga me dus binnenkort hierin verdiepen  en er zal een update hierover volgen.

Alle info over het gebruikte garen etc vind je hier terug.
Over Dutch Knitty:
Mijn naam is Astrid maar door een grapje werd het Dutch Knitty.
Ik ben verslaafd aan mijn wol en breinaaldjes die ik eind 2012 weer opgepakt heb. 
Daarvoor kon ik nauwelijks breien en heb mezelf alles aangeleerd door veel te lezen en veel youtube video's te bekijken en vooral door veel te oefenen en uit te halen en opnieuw te proberen.

Op mijn blog probeer ik elke week een update te plaatsen.
Als ik iets maak probeer ik de stappen vast te leggen met mijn camera en dat doe ik om anderen inzicht te geven in de constructie van een patroon want ik merk zelf dat foto's vaak meer vertellen en verhelderend werken vergeleken met een ingewikkelde patroontekst.

Wil je niets missen van mijn updates: je kunt je emailadres 
via deze link ingeven en dan krijg je na bevestiging automatisch vanuit blogger een  email als ik een nieuw blogbericht plaats. ( ongeveer 1 x per week)
Ik hoop jullie terug te zien op mijn BLOG, een reactie vind ik erg leuk 

Rest mij nog één ding jullie te wensen: veel breiplezier.
Groetjes Astrid

9 opmerkingen:

  1. Wow.... hier word ik helemaal stil van, wat mooi!! Het patroon, de kleurencombinatie, zo mooi gemaakt.... alles bij elkaar helemaal prachtig! Complimenten! Groet Alice

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Astrid, schitterend vest. Neem je hem mee aan staande donderdag. Ik ben al flieft op het vest.
    Chapeau hoor. Ennuh, al de creaties die je maakt hoef biet altijd een patroon voor geschreven worde, toch? 😍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je francien, nou ik zal hem mee nemen hoor en misschien wel het begin van de unisex variant die ik nu aan het berekenen ben met opstaande kraag.

      Verwijderen
  3. Wat een verhaal weer Astrid, een hele klus hoor en nu ik lees dat ook jij regelmatig nog moet uithalen voel ik me al een stuk beter. Ik dacht echt dat zulke ervaren rotten in het vak zoals jij dit nooit hoefden te doen. Je vest is weer zo'n prachtstuk geworden en dan die dubbele capuchon erop, waauw! Ik geloof best dat je man ook graag zoiets zou willen en jij gaat al meteen de uitdaging aan, heel benieuwd hoe die zal worden. En dat patroon, dat moet je enkel maken als je er zelf zin in hebt.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Rita, ja inderdaad uithalen hoort er ook bij. Ik heb al wol in huis gehaald voor zijn vest dus binnenkort zal ook hij de winterkou kunnen trotseren.

      Verwijderen
  4. Wat een mooi vest! En ook de mannenversie is erg mooi geworden.
    Ik lees je beschrijvingen graag.
    Sinds kort heb ik weer eens een groter breiproject opgezet. Een top downvest zonder naden. De eerste proef nog zonder inbreiwerk, want ik zag de bui al hangen van het uithalen.
    Ik weet niet of ik het hier mag vragen, maar ik ben nieuwsgierig hoe jij de capuchon hebt gebreid. Met een steek of heen en weer, maar met wat voor kansteek dan?
    Groetjes Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, zoals je uit het blogverslag al kunt lezen was de capuchon constructie te gecompliceerd om uit te leggen. Plan is nu een nieuwe versie te maken in een kindermaat en dan op een beter uitvoerbare manier. Wanneer is de vraag dus blijf volgen en het antwoord komt ooit vanzelf.

      Verwijderen
  5. Dank je voor het snelle antwoord.
    groetjes Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen