dinsdag 22 december 2015

Testvest a la Bernadette

Testvest 
 

Afgelopen weekend heb ik een vest gebreid met prachtige langharige Mohair: De kid-annell die ook voor de originele Bernadettevesten wordt gebruikt


Deze nieuwe bolletjes wol uit de collectie van Bloemendalwol kon ik niet laten liggen en al helemaal niet in mijn lievelingskleur. Binnenkort in ruim 20 kleuren verkrijgbaar en nu een paar tinten in de winkel aanwezig om te bewonderen en te koesteren want het is poezelig zacht en heeft een mooie glans.
De bedoeling was een model te ontwerpen gebaseerd op het Bernadette model maar dan slanker en flateuzer met zo min mogelijk naden.  Ik ben gaan breien met naald 12 mm met drie draden tegelijk.
In nog geen drie dagen tijd vloog dit van mijn pennen af. Naald 12 schiet wel op maar is wel zwaarder breien dan wat ik gewoon was. Vooral de naadloze mouw op een rondbreinaald is best wel "langdradig ". Maar op zich hartstikke leuk om tussendoor te maken. De rest heb ik op rechte naalden gebreid.


Helaas viel het model niet goed en was het niet 100 % naar ons zin. De hals viel te wijd en het was toch nog een te groot model voor datgene wat wij in gedachten hadden. 
Bovendien merkte ik met de eerste pogingen  van het uitschrijven van het patroon dat het nog te gecompliceerd zou zijn voor een breister met weinig ervaring.


Gelukkig was er iemand wel heel blij mee want haar stond het wel perfect dus het vest heeft gelijk al een nieuwe eigenaar gevonden en iemand die het niet zelf hoeft te breien maar het kant en klaar in de schoot werd geworpen.

Ik ga binnenkort een nieuwe poging wagen want ik wil ook voor mijn dochter graag een vest maken in deze stijl maar ook voor Corine want we zijn samen nog steeds aan het brainstormen over een model wat makkelijk te breien is maar toch zo weinig mogelijk naden heeft omdat naden in mohair niet mooi uitkomen ( vinden wij persoonlijk)
De wol is op dit moment nog niet in de webshop verwerkt maar kun je al wel zien/ kopen in de winkel en is te bestellen in een groot aantal kleuren. Op deze foto een voorbeeld van enkele kleuren die op moment van schrijven van dit bericht in de winkel lagen. De prijs is €3,95 per bol van 25 gram/100 meter. Reken voor zo'n vest op 12-15 bollen en dan ben je heel wat goedkoper uit dan de prijs waarvoor de vesten in deze kwaliteit in de winkel hangen.
 Van het originele model hebben ze wel een patroon gereed liggen dus wie dat wil maken kan z'n gang gaan. Ik waag binnenkort een nieuwe poging op mijn manier.
Over Dutch Knitty
Mijn naam is Astrid maar door een grapje werd het Dutch Knitty.
Ik ben verslaafd aan mijn wol en breinaaldjes die ik eind 2012 weer opgepakt heb. 
Daarvoor kon ik nauwelijks breien en heb mezelf alles aangeleerd door veel te lezen en veel youtube video's te bekijken en vooral door veel te oefenen en uit te halen en opnieuw te proberen.

Op mijn blog probeer ik elke week een update te plaatsen.
Als ik iets maak probeer ik de stappen vast te leggen met mijn camera en dat doe ik om anderen inzicht te geven in de constructie van een patroon want ik merk zelf dat foto's vaak meer vertellen en verhelderend werken vergeleken met een ingewikkelde patroontekst.

Wil je niets missen van mijn updates: je kunt je emailadres 
via deze link ingeven en dan krijg je na bevestiging automatisch vanuit blogger een email als ik een nieuw blogbericht plaats. ( ongeveer 1 x per week)
Ik hoop jullie terug te zien op mijn BLOG, een reactie vind ik erg leuk 

Rest mij nog één ding jullie te wensen: veel breiplezier.
Groetjes Astrid



5 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen. Het vest lijkt me wel verschrikkelijk warm.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik blijf dit volgen want de naden zijn idd vaak storend en als je niet superslank bent is het origineel vest weinig flatteus. Ik ben benieuwd wat jij er van maakt. Tania

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er weer heel goed uit, leuke wol ook. De test van jullie model wil ik zeker ook wel weten, want naadloos breien is natuurlijk altijd stukken beter en probeer ik ook te vermijden als het kan, helaas ben ik nog niet zo'n ervaren breister als jij ;-)
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Astrid, Ik wacht tot je het patroon af hebt, en dan rij ik naar Corine om de bijpassende wol er bij te kiezen. Een goed patroon voor dit vest is voor mij ook belangrijk, ik ben niet groot. En zonder naden breien is ook een uitdaging. Een rede om naar Eindhoven te rijden en daar weer rond te neuzrn. Veel succes met het ontwerp. De kleur mag wel als boven, die is prachtig.
    Hele fijne jaarwisseling. groetjes Josette

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Dutchknitty,
    In plaats van alleen op Engelstalige blogs te zoeken, zou het handiger zijn geweest voor mij om ook eens te kijken wat er op Nederlandse breiblogs te vinden is. Dan zou ik je eerder hebben gevonden en dat zou wel makkelijker zijn geweest toen ik m' n eerste trui ging breien. Leuk om te lezen allemaal. En wat maak je veel!
    Zelf ben ik nog maar een half jaar aan het breien geslagen en ben ook met een breiblog begonnen: www.bontewol.blogspot.nl, waarop ik m'n breiavonturen vastleg. Misschien vind je het leuk om eens te kijken?
    Veel succes met al je breisels, en een mooie jaarwisseling toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen