Doorgaan naar hoofdcontent

Exploration Blues ( exploration station- stephen west)

                                         

Twee weken geleden heb ik een prachtige shawl gemaakt: My Doodler, de mysteryshawlkal2015 van Westknits ( Stephen West) zie dit blog.
De gebruikte wol van Madelinetosh was een genot om mee te werken en gaf zo’n geweldig mooi resultaat dat ik, die eigenlijk nooit van dat soort shawls maakte volledig om was en besloot dat er een vervolg moest komen.

Van mijn breivriendinnetje Simone had ik als verrassing het patroon Exploration Blues cadeau gekregen via Ravelry. 
Uiteraard koos ik deze keer weer voor mijn lievelingskleur blauw.
Ik had in mijn wolvoorraad twee verschillende prachtige strengen Madelinetosh liggen die hier perfect voor zouden zijn. Een multiblauw en een  prachtige turquoise

Samen met een donkerblauwe streng merino met moerbijzijde kwam ik al snel tot de basis maar er mistte nog een vierde tint.  





Een dagje Rotterdam zat in mijn programma en een bezoekje aan het leuke wolwinkeltje  JaWol leverde me de ontbrekende streng Malabrigo in de vierde blauwe tint op die ook in de multiblauwe kleur terug kwam.



Wat heel erg jammer is: ik kan de prachtig tint van het turquoise nauwelijks op de foto's tot z'n recht laten komen, het lijkt wel of die kleur niet te fotograferen is. alleen met veel zon, wat momenteel ontbreekt kan je het turquoise "vangen" op  deze foto zie je de kleuren zoals hij echt is. Maar pas in de werkelijkheid zie je de prachtige glans en diepe kleuring van deze garens.
Normaal gesproken loopt de tint van de baan waar je mee bezig bent door in de rand  als kantsteek in dezelfde kleur. Als je bij de voorbeelden kijkt op Ravelry zie je dat iedereen dat zo gedaan heeft volgens het patroon.
Jullie weten dat ik overal mijn eigen draai aan geef en ook deze shawl heb ik aangepast naar mijn eigen inzicht.
Tijdens het maken van My Doodler  was het idee al ontstaan om de randen in tegengestelde kleur te breien als ik die nog eens zou maken.
Omdat ik deze af zou beginnen  en af zou sluiten met donkerblauw leek het mij perfect om langs de totale shawl een mooie i-cord te breien in donkerblauw.


Het was even puzzelen hoe ik die constructie op moest gaan zetten maar het is gelukt. Een prachtige afsluitende rand aan de zijkanten totaal rondom is het eindresultaat geworden waar ik heel erg blij mee ben.
Omdat ik de restjes van de afgeknipte draden gelijk weggewerkt heb in de i-cord kantsteken werd deze wat dikker en voller en dat toont alleen maar mooier naar mijn idee.


De hele shawl bestaat uit banen in verschillende structuren die samen een prachtig geheel vormen.

De bovenkant van de shawl bestaat uit banen met verkorte toeren en omslagen die de gaatjes vormen en is eigenlijk helemaal niet moeilijk.

In deel twee kwam een tweekleurige patentsteek om de hoek kijken en dat heeft me wel even wat hartkloppingen bezorgd. Zoals Stephen al aangaf in de instructievideo was het beter om hiermee te oefenen op een proeflapje.
Ik had dit voorjaar een workshop Brioche gedaan op een breibeurs bij de Briochequeen herself Nancy Marchant. Tijdens de workshop was het voor mij te druk en te rumoerig om echt grip op de steek te krijgen en kon ik me niet concetreren en ik ben met het boek van Nancy : Fresh Brioche naar huis gegaan en het advies om de online cursus aan te schaffen via Craftsy zodat ik alles nog een rustig thuis kon oefenen.
Omdat ik zoveel andere plannen had heb ik dit even in mijn achterhoofd gehouden tot ik de rust daarvoor had. Nu moest ik wel want de steek kwam terug in de shawl en als we Stephen mogen geloven wordt dit de nieuwe trend in de breimode. Zijn nieuwe Kal voor volgend jaar zou ook op Brioche gebaseerd zijn.


Het heeft me heel wat moeite gekost om dit gedeelte van de shawl perfect te breien. Omdat ik nog niet zo eigen ben met tweekleurige patentsteek ( brioche) was het moeilijk om een steekje wat gevallen was of een foutje te herstellen en zat er niets anders op om alle naalden Brioche maar weer uit te halen. Gelukkig was ik de tweede keer zo slim om een lifeline te plaatsen en was de tweede keer uithalen een makkie.
De derde keer ging het prima en was ik heel blij met het resultaat. Na een hele avond brioche breien was ik een eind op weg en sprong opeens mijn hondje naast me op de bank en op mijn breiwerk met het gevolg dat ruim 30 steken die van mijn naalden floepten. Brioche steken zitten heel los om je naald dus dat risico is dus erg groot. Wat een ramp: een hele avond voor niets gebreid en een vierde poging in het verschiet. Maar de aanhouder wint en ik was opgelucht toen ik weer met donkerblauw dit gedeelte af kon sluiten.


Deel 3 bestond uit slipsteken in twee kleuren.


Deel 4 bestond alleen maar rechte naalden om en om gebreid met dan de ene kleur en dan de andere waarbij je de naald twee keer moest breien. Het resultaat is een mooie structuur. Natuurlijk heb ik weer even een tussenfoto gemaakt.


Het enige wat ik persoonlijk niet mooi vond aan het originele ontwerp was de gegolfde puntige rand aan de onderkant , deel 5....wat mij teveel aan de kantshawls doet denken en ik ben niet zo van de laceshawls. Ik vind ze mooi maar niet voor mezelf, wellicht dat ik die mening nog bijstel ooit.
Tijdens mijn speurtocht op Ravelry en het bekijken van alle “2500” resultaten van deze shawl, want ik ben dus absoluut niet de enige die deze gebreid heeft stootte ik elke keer weer op die rand die mij tegen stond.
 Het idee ontstond om deze strakker en gladder te gaan maken en ik kan zeggen dat me dat gelukt is door deel 5 aan te passen.
Ik heb in dit gedeelte wat oorspronkelijk in één kleur gebreid zou moeten worden alle kleuren terug laten komen, extra toeren toegevoegd en enigszins aangepast zodat het gegolfde effect weg viel.
Een mooie i-cord rand als afsluiting in de donkerblauwe tint sluit het geheel af. 
Na zoveel moois is de verleiding groot om deze prachtige shawl zo snel mogelijk af te breien om het eindresultaat te zien.
Doordat je in elk gedeelte met totaal andere steken en structuren te maken hebt verveeld deze shawl echt niet om te maken en blijft het spannend om deze te breien.



Het eindresultaat is GEWELDIG al zeg ik het zelf.  Slechts 10 dagen heeft het me gekost om deze te breien. Ik kon gewoonweg niet stoppen en door de verschillende onderdelen blijft het spannend om te doen.
Ik heb nog een kleurenschema in gedachten om deze nogmaals maar dan totaal anders te gaan maken.


De ontwerpen van Stephen West zijn apart en spannend. Er volgen er vast nog meer. Ook de Dotted Rays zou ik heel graag willen maken en komt nu op mijn verlanglijstje. Ook daarvoor heb ik al wat kleuren in gedachten. Wat zou het toch fijn zijn als een dag 48 uur zou hebben.
  Ik wens jullie weer een fijne breiweek. reacties vind ik altijd leuk zowel hier als op mijn Ravelry projectpagina. Wist je trouwens dat je tegenwoordig makkelijk mooie breipatronen terug kunt vinden door ze als favoriet aan te klikken en dan een aparte bundel er voor kunt maken tegenwoordig op Ravelry ?  Heel handig om later terug te zoeken.





Over Dutch Knitty
Mijn naam is Astrid maar door een grapje werd het Dutch Knitty.
Ik ben verslaafd aan mijn wol en breinaaldjes die ik eind 2012 weer opgepakt heb. 
Daarvoor kon ik nauwelijks breien en heb mezelf alles aangeleerd door veel te lezen en veel youtube video's te bekijken en vooral door veel te oefenen en uit te halen en opnieuw te proberen.

Op mijn blog probeer ik elke week een update te plaatsen.
Als ik iets maak probeer ik de stappen vast te leggen met mijn camera en dat doe ik om anderen inzicht te geven in de constructie van een patroon want ik merk zelf dat foto's vaak meer vertellen en verhelderend werken vergeleken met een ingewikkelde patroontekst.

Wil je niets missen van mijn updates: je kunt je emailadres 
via deze link ingeven en dan krijg je na bevestiging automatisch vanuit blogger een email als ik een nieuw blogbericht plaats. ( ongeveer 1 x per week)
Ik hoop jullie terug te zien op mijn BLOG, een reactie vind ik erg leuk 

Rest mij nog één ding jullie te wensen: veel breiplezier.
Groetjes Astrid




Populaire posts van deze blog

FAIR ISLE DREAM uitleg van de knipbies en het breien van een fair isle trui van onder naar boven.

SHEEPLOVE in BLUES

Het effect van Kauni wol : Dutchy's rosegarden

Engelse breitermen en afkortingen vertaald in het Nederlands

Laurier een mosaic -lace shawl ( Laurelie -Maliha designs)

Leren breien op een rondbreinaald...

Doe het zelf wol-schaal, de droom van iedere breister

Patroon Fair-Isle shawl Dolly©by DutchCo©design

BLOG over breien & mijn Autumn Queen