donderdag 19 november 2015

NAVAJO BLUES top-down vest design: Navajo Online van Von Hinterm Stein



Navajo Blues made by Dutch Knitty



Een paar weken geleden mocht ik voor Hinterm Stein een patroon uit testen van dit naadloze top-down vest. Ik heb een paar maanden geleden voor Hinterm Stein ook een prachtig top-down vest als test gebreid. Ze ontwerpt mooie naadloze truien en vesten die qua pasvorm echt perfect zijn. Ik was dan ook nieuwsgierig hoe dit vest er uit zou gaan zien. 


Op deze foto het ontwerp en uitvoering van Von Hinterm Stein zelf. De originele naam van het patroon is Navajo Online. De link naar het kooppatroon vind je hier. 
Voor een testknit heb je je eigen vrijheid qua keuze van garens en kleur.  

Maar voor dit vest vroeg Hinterm Stein om een combinatie te maken van een wollig zachte garen zoals Alpaca en die te combineren met een glanzend glad draadje. 

Samen moesten ze een bepaalde stekenverhouding opleveren maar het tweede draadje moet 3-draads genomen dezelfde dikte hebben als de twee samen. 
Door deze twee samen te breien krijg je meer structuur in de kleur wat een speels effect geeft. 

Van het hele vest vond ik dat het moeilijkste deel qua opdracht en ik heb  lang gezocht voor ik de twee juiste garens gevonden had. Gelukkig kan ik bij mijn LYS  Bloemendalwol alle combi’s  uit proberen, een extra service voor alle klanten. Na lang zoeken heb ik gekozen voor een alpaca van Drops samen met een dun glanzend katoenen draadje van Record Beauty. Uiteraard weer in mijn favoriete kleur blauw. Daarom heb ik mijn vest Navajo Blues genoemd. 
Het vest wordt van boven naar beneden gebreid geheel naadloos. Na een prachtige naadloze schouderconstructie gebreid te hebben krijg je gelijk een idee van de pasvorm. Dit is ook het gedeelte wat je met volle concentratie moet doen. Verder is het eigenlijk niet zo moeilijk meer. 


Het speciale effect van  de glanzende draad driedubbelgenomen in deze siersteek zonder af of aan te moeten hechten is datgene wat dit eenvoudige tijdloze vest uniek maakt. In het patroon staat deze techniek duidelijk uitgelegd. De testbreisters hadden er geen van allen problemen mee.
Daarna is het meters maken tot je bij de onderkant bent gekomen.

De steken voor de mouwen die apart gezet zijn worden daarna opgenomen en met de magic loop methode naadloos richting pols gebreid. Voordeel is dat je kunt passen en de perfecte lengte kunt bepalen.Leuk detail op de mouw zijn de kleine lijntjes in de siersteek. 
Uiteindelijk kom je bij de afwerking, de knopenboord in dit geval.Zoals jullie van mij gewend zijn breng ik altijd persoonlijke details aan. Ik heb voor een I-cord bind off gekozen rondom de body en aan de manchetten en heb dit ook driedubbeldraads gemaakt met het glanzende garen. Het heeft me een hele zondag gekost om dit te realiseren maar ik ben heel erg blij met dit resultaat.
Van te voren heb ik gevraagd wat de ontwerpster hier van zou vinden maar ze vertrouwde op mijn ervaring en vond het een mooie variatie op haar bestaande patroon. 
Ik had schattige blauwe parelmoer schelpen knoopjes gevonden.
De kleine knoopjes vond ik een leuk detail en heb ik ook als extra  accent toegevoegd bovenop het bestaande patroon. 

Al met al weer een geslaagd top-down project, mijn 20 ste top-down sinds ik deze prachtige breimethode ontdekt heb en zeker niet de laatste. Van Von Hinterm Stein heb ik al een paar patronen in mijn bezit en nog veel op mijn verlanglijstje in mijn ravelryqueue.
In haar Ravelrystore vind je een overzicht van haar designs.




Over Dutch Knitty
Mijn naam is Astrid maar door een grapje werd het Dutch Knitty.
Ik ben verslaafd aan mijn wol en breinaaldjes die ik eind 2012 weer opgepakt heb. 
Daarvoor kon ik nauwelijks breien en heb mezelf alles aangeleerd door veel te lezen en veel youtube video's te bekijken en vooral door veel te oefenen en uit te halen en opnieuw te proberen.

Op mijn blog probeer ik elke week een update te plaatsen.
Als ik iets maak probeer ik de stappen vast te leggen met mijn camera en dat doe ik om anderen inzicht te geven in de constructie van een patroon want ik merk zelf dat foto's vaak meer vertellen en verhelderend werken vergeleken met een ingewikkelde patroontekst.

Wil je niets missen van mijn updates: je kunt je emailadres 
via deze link ingeven en dan krijg je na bevestiging automatisch vanuit blogger een email als ik een nieuw blogbericht plaats. ( ongeveer 1 x per week)
Ik hoop jullie terug te zien op mijn BLOG, een reactie vind ik erg leuk 

Rest mij nog één ding jullie te wensen: veel breiplezier.
Groetjes Astrid















4 opmerkingen:

  1. Weer gezellig om te lezen, Astrid. Kan ik ipv gewone Alpaca ook Baby Alpaca Silk gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jolande, dat kan maar ik weet niet of de glanzende draad er dan net zo uit springt als accent omdat de alpaca silk al een glans heeft. Een proeflapje doet denk ik wonderen ;-)

      Verwijderen
    2. Dank voor je antwoord, Astrid.

      Verwijderen
  2. Je vest is top Astrid! Je hebt het weer tot een prachtig einde afgebreid, zo mooi in mooi blauw en heel speciaal met de mengeling van garens. Je blog is één van mijn favorieten en wordt elke keer zonder fout bekeken want er komen teveel interessante en mooie projecten op. En hopelijk nog heel veel, want ik kan er nog veel van leren en inspiratie van opdoen.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen