Doorgaan naar hoofdcontent

Een gebreid hondenjasje voor mijn oude trouwe viervoeter en week 3 van The Doodler mysteryshawlkal 2015 Westknits



MY DOODLER week 3 van de 4
Mijn versie van The Doodler, Westknits Mysteryshawlkal 2015
Deze week was het alweer de derde week van de MysteryshalKAL 2015 van Steven West.
Kleur C kwam er bij ( mijn bruine tint) en dit gedeelte bestaat uit 4 gegolfde randen. Origineel zouden ze allemaal bruin zijn maar er is natuurlijk een optie om dat op je eigen manier invulling te geven.
Ik heb ervoor gekozen om de tweede rand gestreept te maken. Op zich niet zo makkelijk omdat het verkorte toeren zijn maar ik had  na enig nadenken door hoe ik dat aan moest gaan pakken. Op deze foto zie je 3 delen van de 4 van de gegolfde rand. 
Met de vierde heb ik even gewacht tot ik zeker wist wat week 4 in zou houden zodat ik zeker weet dat ik genoeg garen over heb. Vanacht kwam deel 4 in de emailbox en ik kan zo mijn beslissing gaan maken: update volgt.
15 jaar is ze geworden afgelopen week, mijn Tibetaanse Terrier Bibi.
Op deze foto met lange vacht die ze altijd heeft gehad tot een paar maanden geleden. Ik heb destijds gekozen voor dit ras vanwege het karakter maar ook voor de prachtige langharige vacht. Raszuivere Tibetaantjes zijn niet zo veel voorkomend in nederland, er worden ongeveer 10- 15 nestjes per jaar geboren.
De vacht vraagt veel verzorging , het borstelen kost veel tijd maar haaruitval kennen ze niet en buiten het borstelen vind ik nagenoeg geen haar in huis en op mijn kleding.
Bibi kreeg veel jeuk, ik vermoed wat huidklachten door de ouderdom en omdat ze regelmatig een ongelukje heeft omdat ze de laatste tijd  een paar kleine tia's heeft gehad en epilepsieaanvallen waarbij ze haar plas laat lopen moet ik haar meer wassen en hoef ik haar nu niet meer urenlang te fohnen en te borstelen daarna sinds ik haar vacht met tranen in mijn ogen kort geknipt heb.
Oude hondjes kunnen zich niet zo goed meer warm houden. Vooral s'nachts voelt ze ijskoud aan en het dekentje waar ze sinds enige tijd graag onder ligt blijft doordat ze zich om draait niet al te best liggen. 
Met een paar bolletjes sokkenwol Fabel van Drops die ik nog had liggen ben ik deze week aan de slag gegaan om haar van een warm jasje te voorzien. De afbel heb ik dubbeldraads genomen van een effen blauwe en een gemeleerde bol en halfverwege afgewisseld met een andere witte effen draad fabel emt de gemeleeerde in streepjes om alles op te kunnen maken. 
Best wel een grappig effect gaf het.
Als basis heb ik het patroon Odd Old dog coat genomen van Von Hinterm Stein. Het is een Engels/Duitstalig gratis patroon.

Door de knoopsluiting is het truitje/jasje makkelijk aan en uit te doen en sluit het mooi aan. Ik heb het hier en daar wat aangepast op mijn hondje.
Je begint bij de hals die je rond breit net zoals een sok, daarna zet je de steken voor de buitk even apart en meerder je aan weerszijden  een aantal keer voor de rug die je apart verder breit.  Als je de gewenste lengte hebt bereikt op de rug minder je voor de ronding richting staart.
 De stken voor de buik brei je daarna verder in ribpatroon net zoals de nek en kant je af. 
Daarna neem je langs het rugpand de steken op en brei je een boordsteek waarbij de wat knoopsgaten maakt. 
Ik heb het voorboord vastgemaasd langs de buikreep en doordat ik deze langer gemaakt heb veel ruimte gemaakt waar de pootjes door gaam. Knoopjes erop zetten en voila.
Volgende week zal ik het patroon wel vertalen, mocht je het willen hebben dan hoor ik dat wel ( wellicht komt het ook in het Nederlands op Ravelry)


Ons dametje is blij met haar jasje, Als ik het halsje open hou gaat ze er met haar kopje in alsof je een halsband aan doet en wringt zich gewoon in het jasje.
Voorlopig krijgt ze het alleen s'nachts aan en als het erg koud is voor de wandeling.
Ze slaapt in ieder geval erg rustig nu, verdraait niet meer en voelt lekker warm aan als ik haar uit haar mandje haal s'morgens ( want madam slaapt soms tot 11 uur)

Op deze foto showt ze het eindresultaat van haar jasje.
De link naar mijn Ravelrypagina met daarop een link naar het originele patroon vind je HIER.
Ik hoop dat we haar nog een poosje mogen houden want de laatste tijd heeft ze dus regelmatig epilepsieaanvallen en kleine tia's.
15 jaar is niet niks natuurlijk. Ook is ze inmiddels volledig doof en haar oogjes vertroebelen ook steeds meer. Zolang ze geen pijn heeft mogen we nog van haar genieten, maar zodra ik merk dat het haar te veel wordt dan krijgt ze een waardig afscheid.

  
Bibi heeft toen ze 3 jaar was een nestje gehad van een prachtige Blonde reu uit Belgie, Een Internationale kampioen met een prachtige blonde volle vacht en een geweldig lief karakter. Het was een geweldige ervaring, 7 pups waarvan er 6 zijn blijven leven.
Maar....ik zou het nooit meer doen want ik vond het vreselijk ze te moeten afstaan. Ik wist dat ze goed terecht waren gekomen maar het deed me zoveel verdriet.
Eentje had gelijk mijn hart gestolen en is bij ons gebleven: Onze Tommy inmiddels ook 12 jaar.
Voor deze jongen heb ik voorlopig geen jasje nodig want hij heeft zo'n enorme dikke ondervacht,  Het haar voelt ook wat dikker en grover aan , maar toch zijdezacht dan het sluikere haar wat zijn moedertje had.
Als ik hem gewassen heb en geborsteld heb ik meestal een tweede hondje ernaast liggen qua vacht.
Sinds twee jaar verzamel ik zijn vacht in de hoop dat iemand het nog eens voor me wil spinnen zodat ik Tommy's vacht kan koesteren in een mooie shawl rond mijn nek mocht hij er niet meer zijn.
Ik heb een hele grote vuilniszak inmiddels vol met wol waar volgens mij wel een shawl en een trui uit te halen valt. We wachten het af of die wens ooit nog in vervulling komt.
Volgende week vertel ik over mijn vest welke dan inmiddels klaar zal zijn. Gisteren heb ik mouw nummer 1 afgekant.
Het is zoals jullie van mij gewend zijn een top-down patroon met een schitterende naadloze schouder-constructie welke wel enige, zeg maar behoorlijke ervaring vergt en waar ik zelf toch behoorlijk moeite had. 
Maar het is zo leuk aan het worden dat ik bijna een tweede wil gaan maken.





Over Dutch Knitty
Mijn naam is Astrid maar door een grapje werd het Dutch Knitty.
Ik ben verslaafd aan mijn wol en breinaaldjes die ik eind 2012 weer opgepakt heb. 
Daarvoor kon ik nauwelijks breien en heb mezelf alles aangeleerd door veel te lezen en veel youtube video's te bekijken en vooral door veel te oefenen en uit te halen en opnieuw te proberen.

Op mijn blog probeer ik elke week een update te plaatsen.
Als ik iets maak probeer ik de stappen vast te leggen met mijn camera en dat doe ik om anderen inzicht te geven in de constructie van een patroon want ik merk zelf dat foto's vaak meer vertellen en verhelderend werken vergeleken met een ingewikkelde patroontekst.

Wil je niets missen van mijn updates: je kunt je emailadres 
via deze link ingeven en dan krijg je na bevestiging automatisch vanuit blogger een email als ik een nieuw blogbericht plaats. ( ongeveer 1 x per week)
Ik hoop jullie terug te zien op mijn BLOG, een reactie vind ik erg leuk 

Rest mij nog één ding jullie te wensen: veel breiplezier.
Groetjes Astrid




Populaire posts van deze blog

FAIR ISLE DREAM uitleg van de knipbies en het breien van een fair isle trui van onder naar boven.

SHEEPLOVE in BLUES

Het effect van Kauni wol : Dutchy's rosegarden

Engelse breitermen en afkortingen vertaald in het Nederlands

Laurier een mosaic -lace shawl ( Laurelie -Maliha designs)

Leren breien op een rondbreinaald...

Doe het zelf wol-schaal, de droom van iedere breister

Patroon Fair-Isle shawl Dolly©by DutchCo©design

BLOG over breien & mijn Autumn Queen