vrijdag 30 oktober 2015

Surprise lopi, een vest met een lopi pas in alafoss lopi wol.


SURPRISE LOPI
Dit vest is een eigen ontwerp, De Ravelrypagina met alle details vind je hier.
Door op de blauw gedrukte woorden te klikken wordt je doorgelinkt.

Het wordt weer winter, tijd voor een lekker warm vest. Dit vest is zelfs zo warm dat je het in plaats van een jas kunt dragen. Heerlijk om nu in het najaar aan te schieten als een jas net te warm is. Mijn eerste project van 2014 was dit vest, zelf het motief uitgetekend, de maten aangepast op mijn eigen lichaam naar aanleiding van een proeflapje en al breiend het model ontworpen.


Ik heb Alafoss lopi gebruikt, een IJslandse wol. IJslandse schapen leven in een koud klimaat. Daardoor heeft hun wol unieke eigenschappen. Álafoss Lopi is de middel-dikke draad van de IJslandse wol, Lettlopi is de helft dunner oftewel: twee draden Lettlopi is 1 draad alafoss.  
100% wol, Bollen van 100 gram, looplengte 100 meter, naalddikte 5.5 - 6.5, 13 steken = ca. 10 cm.

De Alafoss Lopi is lichter maar ook wat stugger dan de meeste andere wolsoorten, is waterafstotend maar ademt wel heel goed.Ideaal voor een heerlijk vest. Kenmerkend voor de IJslandse truien, vesten en jassen  zijn de ingebreide patronen op de pas.

Ik ben dol op de mooie lopi wol van Istex.
 De kleuren zijn prachtig. De IJslandse schapenhouders produceren deze wol al 120 jaar. 
Het is een zeer pure natuurlijke wol met bijzondere eigenschappen. De buitenste vezels zijn glanzend, lang en stevig. De binnenste vezels zacht, fijn en isolerend. Samen leveren ze een zeer warm en waterdicht garen. Bovendien is het ecologische wol waarbij de zorg voor het milieu centraal staat: vrijlopende schapen, de vachten worden gewassen in geiser water en het kleuren van het garen.

Een andere lange jas die ik met dezelfde wol gemaakt heb is deze. Mijn WINTERDREAM
deze is geinspireerd op een gratis patroon van een trui maar heb ik naar eigen idee veranderd in een jas, ook heerlijk om in het najaar te dragen als ik met de honden ga wandelen. Je vindt het verhaal achter deze jas terug in dit BLOG
De lopi-pas is dus kenmerkend voor de IJslandse truien, Wie in IJsland deze in de winkels ziet hangen slaat stijl achterover van de prijs: $200 betaal je al snel voor een originele handgemaakte trui of vest in deze mooie lopi-wol. Het leuke van deze vesten en truien is dat ze tijdloos zijn.


Aan materiaal was ik in mijn maat nog geen €50 kwijt voor dit vest dus tel uit je winst als je handig bent en net als ik graag de breipennen gebruikt om een eigen creatie te maken. Ik heb de wol gekocht bij mijn favoriete wolwinkel Bloemendalwol in Eindhoven. Voor mijn maat heb ik 8 bollen gebruikt.

Ik heb de vraag al regelmatig gehad of er een patroon van het vest is. Helaas nog niet maar wie weet komt het ooit.
Ik ga binnenkort met deze kleuren lettlopi die al lang in mijn wolvoorraadkast liggen een vest zelf uit tekenen en ontwerpen. Uiteraard weer met een lopi-pas. Het probleem van een patroon schrijven is dat het origineel op mijn maat gemaakt is en ik heb hulp nodig om het om te zetten naar een patroon geschikt voor alle maten. Wellicht heb ik dan ook testbreisters nodig om de andere maten te checken. Hou mijn blog en facebookpagina dus in de gaten voor nieuws over dit aanstaande project.



 Dan nog een update wat er op de pennen staat (30-10-2015) 
Afgelopen vrijdag ben ik begonnen aan dit naadloze top-down vest, een testknit voor Von Hinterm Stein. Er is nog geen patroon van en ze heeft ook nog geen naam voor het toekomstige patroon. 
Ik heb het vest Navajo blues genoemd.
Ik brei haar patronen graag, ze hebben een perfecte pasvorm en ben altijd weer vereerd een nieuw patroon voor haar uit te kunnen testen. Het is een heel leuk basisvest met aparte details in gebruik van wol en een aparte manier om een opvallend randje te maken. Heel leuk om te doen en was zo inspirerend dat ik binnen een week dit resultaat al klaar had. Na het weekend verwacht ik het af te hebben en binnenkort zal ik zodra het patroon gepubliceerd is door Von Hinterm Stein een blog hier aan besteden met alle details.
Daarnaast heb ik een start gemaakt met een ander vestje en ligt mijn omslagdoek nog in dezelfde staat in mijn breikastje, volgende week weer verder aan deze breiprojecten.

Over Dutch Knitty
Mijn naam is Astrid maar door een grapje werd het Dutch Knitty.
Ik ben verslaafd aan mijn wol en breinaaldjes die ik eind 2012 weer opgepakt heb. 
Daarvoor kon ik nauwelijks breien en heb mezelf alles aangeleerd door veel te lezen en veel youtube video's te bekijken en vooral door veel te oefenen en uit te halen en opnieuw te proberen.

Op mijn blog probeer ik elke week een update te plaatsen.
Als ik iets maak probeer ik de stappen vast te leggen met mijn camera en dat doe ik om anderen inzicht te geven in de constructie van een patroon want ik merk zelf dat foto's vaak meer vertellen en verhelderend werken vergeleken met een ingewikkelde patroontekst.

Wil je niets missen van mijn updates: je kunt je emailadres 
via deze link ingeven en dan krijg je na bevestiging automatisch vanuit blogger een email als ik een nieuw blogbericht plaats. ( ongeveer 1 x per week)
Ik hoop jullie terug te zien op mijn BLOG, een reactie vind ik erg leuk 

Rest mij nog één ding jullie te wensen: veel breiplezier.

Groetjes Astrid


13 opmerkingen:

  1. Ik wil ook nog eens een vest met Alafosslopi breien, heb al wel een trui van dit garen, maar een vest staat nog op mijn verlanglijstje. Wat een mooie testknit weer voor Von Hinterm Stein. Ik vind haar ontwerpen mooi, maar de patronen een beetje rommelig. Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Jolande, jij hebt een ouder patroon van haar gemaakt wat inderdaad rommeliger was. De patronen die ze nu maakt zijn echt zeer overzichtelijk geschreven en absoluut niet meer rommelig te noemen. Ik heb vorige week nog twee nieuwe van haar gekocht. Heb ze vluchtig bekeken en zijn perfect. Nu nog tijd vinden om ze te maken ;-) groetjes en leuk dat je weer gereageerd hebt op mijn blog.

      Verwijderen
    2. Dank voor je antwoord. Ik zal dan eens een nieuw patroon van haar kopen.

      Verwijderen
  2. Prachtige vesten! Ik heb in een grijs verleden wel met Lopi wol gebreid, ik ben bang dat ik het nu te warm vind. Wel heb ik nog recent IJslandse wol gesponnen, het is zo grappig dat de vacht uit 2 verschillende lagen bestaat. Je nieuwe vest wordt ook weer mooi! groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Gerda ik draag ze alleen buiten hoor in plaats van een jas.. Groetjes

      Verwijderen
  3. So wonderful both of them. And lett lopi is a gorgeous yarn. I bet you can keep warm in them :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you, yes too warm for Holland, actually we don't need them like you do. Regards Astrid

      Verwijderen
  4. Wat een prachtige stuks breiwerk toon je ons weer, ik ben er verliefd op! Ondertussen weet ik van mijn zoon en schoondochter die in IJsland waren dat de afgewerkte breiwerken superduur zijn. Ze brachten wat wol voor me mee van ginder op mijn verzoek, de alafoslopi in 3 kleurtjes telkens 2 bolletjes, waar ik mutsen van ga breien en de einband, dit zijn 3 bolletjes en hopelijk genoeg voor een kort kanten sjaaltje voor mezelf.
    Ik ben benieuwd wat jij met je nieuwe kleurtjes zal maken en je sjaal, die geraakt binnenkort wel af.
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Rita, de shawl heb ik gisteren afgekant, nu nog het beleg vastzetten en starten met mijn nieuwe lopiproject. En uiteraard mijnblauwe vestje afmaken. Ja die truien zijn echt heel duur, mijn dochter heb ik wel eens gevraagd om te kijken tijdens een tussenstop in Reijkjavick
      Eind van de week schrijf ik weer een nieuw blog

      Verwijderen
  5. Hallo Astrid,
    Wat een mooie vesten zijn dat. Vroeger heb ik ook truien met een noors patroon gebreid, alleen ik ben niet van het bewaren, dus heb deze ook niet meer in mijn bezit. Maar als ik wat meer ruimte heb, ga ik het zeker doen. Dan gelijk de lopi wol uitproberen, ziet er mooi uit.
    Ik kijk echt uit naar je blogs, ik reageer misschien laat, maar ja tijd.... groetjes Josette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Jozette, ze zijn nu heerlijk om te dragen in plaats van een jas en ja de wol werkt heel fijn, hij ruikt ook zo lekker.

      Verwijderen
  6. Heerlijk hoe je er over verteltwil zelf ook steeds andere dingen uitproberen om mijn technieken te verbeteren weer prachtige breisels ,staat ook op mojn lijstje zo 'n topdown breiwerk ,maar aangezien ik ook spin en weef en brei ,alles op zijn tijd doe al meerdere dingen tegelijk .ga je zeker blijven volgen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Marloes, ik probeer altijd een verhaal rond een project te maken en hoop er anderen mee te inspireren dus hoe meer lezers en volgers dat waardeer ik en daar doe ik het ook voor ( het bloggen dan he, niet het breien dat is iets wat ik niet kan laten) spinnen lijkt me ook heerlijk ontspannend. Ik wens ooit nog eens van het haar wat ik al jaren verzamel van mijn langharige blonde Tibetaan een vest of trui te maken dus spinnen zou mooi zijn. Groetjes..

      Verwijderen