donderdag 22 oktober 2015

MY PAULIE,top-down vest gemaakt met een gratis patroon gebreid met Malabrigo Mechita

MY PAULIE
op Ravelry te vinden via deze link
In mijn blog staan blauw gedrukte woorden, klik er op en je wordt door gelinkt naar de pagina -patroon etc.

Het gratis patroon van Paulie kun je terug vinden op Ravelry. Het is een ontwerp van Isabell Kraemer
Isabell heeft een enorm scala aan mooie duidelijk beschreven top-down patronen,  helaas nog niet allemaal in het Nederlands.
Van Isabell heb ik destijds ook mijn Beach memories gebreid. –On the beach- Deze is inmiddels door Corine Bloemendal van Bloemendalwol vertaald in het Nederlands en kun je downloaden via Isabell’s ravelry store.

On the Beach was mijn eerste kennismaking met top-down breien in april 2014. Nu anderhalf jaar later heb ik inmiddels 19 top-down truien en vesten gebreid.
Op Ravelry heb ik bij mijn projecten een tabblad top-down gemaakt en daar staan ze allemaal bij elkaar gerangschikt.
Deze week start ik met nummer 20, een vest – testknit- voor Von Hinterm Stein en 
21, ook een vest - Mrs Garter van Ankestrick. 
Ik heb lange tijd geleden diverse patronen gekocht van Isabell Kraemer die ik nog steeds moet maken:Westbourne & Seashore zullen ook nog tzt. van mijn naalden afglijden. 
My Paulie is een top-down vest en wordt dus naadloos gebreid van boven naar beneden. 
Ik kan het niet genoeg blijven zeggen: Top-down breien heeft zoveel voordelen: 
     ·     naadloos- zit prettiger
·     aan te passen op je lichaam- lengte -breedte
·     perfecte pasvorm
·     geen teleurstelling achteraf
·     de belangrijkste voor mij: niets in elkaar zetten achteraf, draadjes afhechten en aantrekken

Tijdens mijn vakantie in Italie, half september 2015 ben ik begonnen aan My Paulie. De mooie strengen heb ik tot bolletjes gewonden onder de luifel met de Adriatische zee op de achtergrond. Altijd een voorraad wol en het goede gereedschap mee en mijn vakantie kan nooit meer stuk.
Origineel is Paulie een vest met om de 10 of 12 naalden een streepje in de contrastkleur. 
Ik had 4 strengen prachtige Mechita van Malabrigo gekregen als verjaardagscadeau waarvan 1 witte en 3 in de kleur Teal Feather. 
Het was natuurlijk wel spannend of ik toe zou komen met deze strengen: totaal 1150 meter groen en 384 meter wit. 
Dat was ook een van de redenen dat ik het streeppatroon geheel op eigen wijze heb veranderd. 
Bovendien vond ik dit weer eens iets heel anders en had ik al langere tijd zoiets in mijn hoofd. 
Door de onderkant van de mouwen effen te maken heb ik het gedeelte van de schouderpartij terug laten komen.
Degene die mijn breiavontuur volgen weten dat ik meestal af wijk van de originele patronen en er mijn eigen creativiteit op los laat. 
Ik bekijk vooraf de gemaakte creaties op Ravelry en probeer dan toch vaak een uniek exemplaar te maken. Uiteindelijk had ik van beide kleuren zelfs iets over.

Paulie wordt gebreid op een rondbreinaald maar voor die dat absoluut niet fijn vinden of beheersen ( al raad ik je aan om gewoon continentaal te leren breien- dan is het heel simpel) kan Paulie ook op rechte naalden gebreid worden. 
Je moet dan wel de mouwen met sokkennaaldjes rond breien.
Hier zie je het vest groeien en het voordeel is dat je het kan passen en waar nodig kunt meerderen, minderen zodat het perfect past zoals jij het in gedachten hebt. 
De gebruikte steken zijn een ribbelsteek voor de hals- en schouderpartij en de knopenbies en mouwboorden. 
De rest wordt in tricotsteek gebreid. 
Verder moet je de meerderingen M1R en M1L zoals je voor de meeste top-down patronen moet gebruiken beheersen. 
De afwerking is weer op mijn favoriete manier gedaan met een i-cord bind off. 
Ik heb hier nog wel mijn eigen inbreng in gehad door het in één keer in z’n geheel af te werken rondom.
Het is en blijft een langdurige tijdrovende afwerking maar met een professionele uitstraling die de tijd die je er in steekt meer dan goed maakt.

Het vest was prettig om te breien, niet moeilijk en als ik er niet een aantal projecten naast had gemaakt dan had ik het in ruim een week af gehad maar ik heb het afgewisseld en dus toch nog binnen 5 weken afgekregen. 
De wol was een feestje om mee te breien, het eindresultaat is geweldig mooi en zacht. 
Ik ben het vest gestart in de maat M en heb daarna de breedte  en lengte aangepast in de maat S ( voordeel van top-down breien). Het vest voelt heel erg licht aan, weegt slechts 320 gram. 
Je moet rekenen op 4 strengen en de Malabrigo- Mechita is niet goedkoop  ( ongeveer €20 per streng) maar wel zijn prijs meer dan waard.
Een andere veel voordeligere optie om dit vest te breien is met Alpaca van Drops. Als je bij Paulie op projecten en vervolgens op yarn ideas klikt kun je de resultaten zien en daarvan is de Alpaca veelvuldig gebruikt met gemiddeld 7 tot 9 bolletjes a 50 gram en dan wordt de prijs ( maar ook het resultaat) wel heel anders.  
Toch denk ik er over om het in de toekomst nog eens te gaan breien in een andere streep- en garen variatie, want het was een heel leuk project.

16 opmerkingen:

  1. Erg leuke blog weer en wat een prachtig resultaat van je Paulie. De mouwen zijn prachtig zo met de streepjes bijna tot onderaan, Succes met je andere projecten en fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Jolande, ja je weet dat ik asn het twijfelen was he over die mouwen. Zo had ik het in gedachten maar of het dan net zo mooi uit pakt is natuurlijk altijd de vraag. Ik was bang dat het te druk zou worden maar ik ben er erg blij mee en het is niet zo standaard op deze manier. leuk eigenlijk dat je met simpele streepjes zo veel kunt doen.

      Verwijderen
    2. Het heeft heel mooi uitgepakt. Ik heb net naar het originele ontwerp van Isabell gekeken, maar vind jouw versie net iets spannender! Ik heb dit ontwerp in mijn library geplaatst.

      Verwijderen
  2. Wat een heerlijk blogje weer om te lezen Astrid, je breide weer een prachtig vest en gaf er zoals steeds je eigen schwung aan zoals we van je gewoon zijn. Maar ook ik doe dat nogal eens met een patroon, ik maak er ook nogal eens mijn eigen ding van, veel leuker dan gewoon hetzelfde nabreien. Je hebt nog veel projecten om af te maken of te starten, maar dat geeft niks, altijd beter als je nog dingen hebt om naar uit te kijken. Nog veel breiplezier!

    1. Ik had er nog eentje over om af te maken, ik beperk me wel, inmiddels weer drie ( den met 2 vesten begonnen) maar als ik jouw blog zo lees dan kriebelt het wel weer om ook een klein popje of beertje weer te maken Groetjes ik hoop dat je weer wat opgeknapt bent.

      Verwijderen
  3. Ik vind het weer heel mooi, en leuk om zo je overwegingen en werkwijze te lezen. groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je ja ik peins wat af voor ik begin ;-) groetjes Gerda spreek je wel weer keertje

      Verwijderen
  4. Astrid, wederom een prachtig resultaat met een heerlijk eigen draai eraan gemaakt. 😍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. we draaien wat af he? ik had hem donderdag al aan maar je was er dus niet ... groetjes

      Verwijderen
  5. Heel mooi, Astrid!
    En geniet van je heroverde brei-tijd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Jolanda dat doe ik zeker. ik heb net even gekeken maar verder gaat mijn facebook op slot tot de volgende blogupdate, scheelt zoveel tijd en ergernis ;-) prettig weekend

      Verwijderen
  6. Heel mooi. Moet dringend eens patronen proberen. Je omslagdoeken...ben "flieft" 😊😊😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha leuk patronen komen hopelijk binnenkort hou het blog in de gaten ( evt aanmelden per mail bovenaan dan krijg je de updates in je bus)

      Verwijderen
  7. Heel mooi. Moet dringend eens patronen proberen. Je omslagdoeken...ben "flieft" 😊😊😊

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Altijd heerlijk om weer eens op je pagina langs te komen! Prachtige stukken maak je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Elly, leuk zo'n reactie. als je niets wilt missen van mijn wekelijkse updates kun je mn blogverslagen ook in je emailbox ontvangen, door hier boven in te schrijven. groetjes Astrid