maandag 19 oktober 2015

Een top-down trui voor de herfst : DUTCH AUTUMN©

DUTCH AUTUMN© made by Dutch Knitty
Mijn zoveelste top-down trui, geheel naadloos gebreid met Malabrigo sokkengaren op naald 3,5 mm
Het patroon is van Asja Janneczek en heet V-Aurora.

Door op de blauwe woorden te klikken kom je gelijk op de linken.

Toen ik deze mooie wol voor de zoveelste keer op een breibeurs zag dit voorjaar bij de stand van rechtenaverecht ben ik bezweken en heb ondanks mijn enorme voorraad wol deze toch gekocht. 3 strengen a € 18,95  met samen  1200 meter zouden net voldoende zijn voor een truitje in mijn maat. Ik heb nog 15 gram over dus het was krap aan maar het is gelukt! De wol werkt fantastisch , het is een feestje om mee te breien en is zijn geld meer dan waard, het voelt zo heerlijk aan en de glans kan ik niet vangen met mijn camera maar moet je echt eens in het echt gaan voelen en bekijken: echt schitterend!
Het patroon had ik al eens eerder aangemerkt als favoriet op Ravelry en heb ik gelijk gekocht. In april ben ik gestart met dit truitje en heb het in eerste instantie Dutch Spring genoemd. Omdat ik met een aantal projecten bezig was en deze kleuren toch niet mijn zomer tinten zouden worden om te dragen heb ik het opzij gelegd en gisteren (18 oktober 2015) de laatste mouw  gebreid.
De naam moest ik gelijk veranderen want het is een herfst truitje geworden. 

Een foto van de start van het truitje, zoals zoveel top-down projecten even vreemd om te zien  maar voor je het weet ga je de vorm herkennen. Hier zie je de nekpartij en de kabel die over de schouder naar de armen gaat lopen.
Op dit punt heb ik de steken voor de mouwen apart gezet en kon ik verder gaan met rondbreien naar beneden van de body.
En hier zie je dat er al een stukje van de body gebreid is. Het truitje groeit op die manier door tot de gewenste lengte.
Bijna klaar met de body, ik heb deze naar eigen idee veranderd door het lacemotief ook te gebruiken in het boordje onder
 ( en later ook in de mouwboorden) in plaats van een saai 2r/2av boordje.
 Was even een gewaagd idee maar uiteindelijk heel erg geslaagd.

Hier ben ik dan toch wel even trots op: een prachtig boord met de perfecte afwerkrand d.m.v. een i-cord.
Inmiddels de steken van de mouw weer opgepakt
 ( ik gebruik altijd de kabeltjes van addi met een hartje om af te sluiten om de mouwen apart te zetten en hoef dan alleen maar een naaldpunt er aan te zetten ipv de hartjes) en verder gegaan met de mouw.
 Hierna heeft hij lang zo gelegen tot ik vorige week besloot dat het tijd werd om er nu een eind aan te gaan breien!

Zo krijgen we eindelijk zicht op het geheel:de productie van 2 avonden, nog één mouw te gaan.
Na een dag flink doorwerken kon ik gisteren met een gerust gevoel naar bed:  slechts twee draadjes af hechten en klaar, het voordeel van top-down naadloos breien, niet in elkaar zetten maar klaar om aan te trekken. Eindelijk is hij af en kan ik die heerlijke zachte wol op mijn huid voelen. Laat de herfst maar komen, ik ben er klaar voor!
Wat staat er verder nog op de naalden?

Mijn Paulie, een naadloos top-down vest moet ook nog een tweede mouw krijgen en deze mouw ga ik natuurlijk ook nog langer maken. Ik hoop deze ook nog in oktober te kunnen gaan dragen. Dus slechts 2 WIP"S maar niet voor lang want ik ga deze week met een paar nieuwe projecten starten: een testknit van een vest gebreid in twee verschillende garenstructuren gecombineerd is de eerste waar ik zeker van ben. Verder dub ik nog even welke wol ik  eerst uit mijn overvolle kast ga gebruiken voor welk patroon..

5 opmerkingen:

  1. Weer een leuke blog om te lezen, Astrid!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Astrid, Wat heb je weer hard gewekt, een pracht verhaal bij de prachtige brei werken. En zeker, de foto's niet te vergeten.
    Zo fijn hoe je alles uitlegt met foto's en duidelijke verhalen. Het leest als een spannend boek, je wil alles zelf gaan breien.
    Maar werk nu eerst een paar projecten af en dan weet ik dat ik op jou blog, met alle verwijzingen, vast weer iets kan vinden. Ik moet nog steeds mijn eerste top-down project breien. Groetjes Josette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dank je Josette en Jolande, volgens mij heb ik nu de instellingen goed staan en kan er nu wel door iedereen gereageerd worden. Ik ben hard aan het bedenken wat ik nu ga maken, er is zoveel moois op mijn verlanglijstje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Astrid, het is wederom een beauty.
    En jahoor jouw reactie kan ik lezen.
    Groetjes, Francien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ben jij weer ijverig bezig zeg! Dit is wederom zo'n kunstig breiwerk van je, prachtige topdown trui die je naar je eigen zin breit met die aparte boord, en dan die sjaal, wow, hier blijf ik van dromen! Ook de vest komt binnenkort in orde!