Doorgaan naar hoofdcontent

Dutch Inspira, een kol shawl.

DUTCH INSPIRA
Tijdens mijn vakantie ben ik begonnen aan een “makkelijk” project
Ik vind het altijd fijn om naast een ingewikkeld breiwerkje iets op de pennen te hebben wat ik zonder veel aandacht er aan te moeten besteden toch kan maken.
Omdat de INSPIRA cowl van Graphica, een gratis Engelstalig patroon op Ravelry al heel lang in mijn quelijstje stond en een breicafé vriendinnetje van me heel graag wilde weten hoe deze shawl gebreid moest worden ben ik begonnen aan deze kol shawl
Het patroon heeft standaard drie varianten. 
Ik heb het patroon door gebladerd en vooral de foto’s bekeken op Ravelry van de vele projecten en heb zo mijn eigen variatie gemaakt en deze eigen versie verzonnen ( maar dat zijn jullie al van mij gewend )ik wil namelijk altijd mijn eigen draai aan iets geven.
Voor de kolshawl heb ik twee bollen Big Delight gebruikt van Drops in twee felle contrasterende kleuren.
De ondergrond (hoofdkleur) heb ik gebreid met: Atlantis
De constrastkleur werd  de vrolijke Zonsopgang
De shawl is makkelijk om te maken als je het eenmaal door hebt. De latvian braid die ik in de rand verwerkt heb is niet echt moeilijk maar is een ingewikkeld karweitje ( als je er mee bezig bent snap je gelijk waar “ ingewikkeld ” op slaat)

Verder is het eigenlijk helemaal niet moeilijk. Ik heb de kol shawl veelal gebreid tijdens onze ritjes in Italië met mijn ogen op de weg gericht terwijl ik “blind” de kol breide. Tijdens de terugreis wist ik dat er veel tunnels in Zwitserland zouden komen en heb daar de rest van de kol voor bewaard zodat ik in het “donker” kon breien.
De tweede latvian braid heb ik gemaakt tijdens een bezoek aan mijn LYS Bloemendalwol en daar is de kol shawl uiteindelijk ook beland om andere mensen op een idee te brengen.

Samen met Corine Bloemendal heb ik het patroon van mijn kol uitgewerkt. De kosten voor deze kol zijn niet hoog: ong. €12,50 ben je kwijt als je mijn versie zou gaan maken. Het patroon bevat diverse linken naar video-voorbeelden over de gebruikte technieken zodat je alles thuis uit kunt proberen.
Half oktober (15-10-2015) starten we met een groepje dames tijdens het breicafe bij Bloemendalwol met deze shawl. 
We gaan hem gezamenlijk maken tijdens een KAL (knitting along together) Als je snel bent kun je nog mee doen.

Als je op Ravelry kijkt bij de originele shawl en daar de projecten aan klikt zie je talloze (ruim 3000) variatie-mogelijkheden.
Zo lijkt mij een effen ondergrond ook mooi gevarieerd met een Kauni effectyarn.
Of wat dacht je van een heerlijke zachte variant gemaakt uit allerlei tinten alpaca van Drops.
Maar er is teveel om op te noemen.
Ik heb deze collage gemaakt met een paar varianten die ik mooi vind. 



Ik ga zelf nog een tweede maken die ik wel zelf ga behouden en dragen. Ik ben nu alleen nog aan het bedenken welke kleuren ik ga gebruiken. 
Ik neig uiteraard weer naar blauw maar dat zijn jullie wel van me gewend, voorlopig ligt er nog zoveel wol in mijn voorraad, er zal vast wel iets tussen zitten wat ik hiervoor kan benutten.

Over Dutch Knitty
Mijn naam is Astrid maar door een grapje werd het Dutch Knitty.
Ik ben verslaafd aan mijn wol en breinaaldjes die ik eind 2012 weer opgepakt heb. 
Daarvoor kon ik nauwelijks breien en heb mezelf alles aangeleerd door veel te lezen en veel youtube video's te bekijken en vooral door veel te oefenen en uit te halen en opnieuw te proberen.

Op mijn blog probeer ik elke week een update te plaatsen.
Als ik iets maak probeer ik de stappen vast te leggen met mijn camera en dat doe ik om anderen inzicht te geven in de constructie van een patroon want ik merk zelf dat foto's vaak meer vertellen en verhelderend werken vergeleken met een ingewikkelde patroontekst.

Wil je niets missen van mijn updates: je kunt je emailadres 
via deze link ingeven en dan krijg je na bevestiging automatisch vanuit blogger een email als ik een nieuw blogbericht plaats. ( ongeveer 1 x per week)
Ik hoop jullie terug te zien op mijn BLOG, een reactie vind ik erg leuk 

Rest mij nog één ding jullie te wensen: veel breiplezier.

Groetjes Astrid



Populaire posts van deze blog

FAIR ISLE DREAM uitleg van de knipbies en het breien van een fair isle trui van onder naar boven.

SHEEPLOVE in BLUES

Het effect van Kauni wol : Dutchy's rosegarden

Engelse breitermen en afkortingen vertaald in het Nederlands

Laurier een mosaic -lace shawl ( Laurelie -Maliha designs)

Leren breien op een rondbreinaald...

Doe het zelf wol-schaal, de droom van iedere breister

Patroon Fair-Isle shawl Dolly©by DutchCo©design

BLOG over breien & mijn Autumn Queen