zaterdag 29 augustus 2015

Blue flowers please- een fair isle omslagdoek in alpaca van Drops

BLUE FLOWERS PLEASE

 door op de blauwe woorden te klikken kom je direct op de link naar bijv. ravelry of de gebruikte wol.

November 2013: Tijdens mijn wekelijkse bezoek aan de breiclub bij Bloemendalwol ontstond spontaan het idee met een aantal dames om een nieuwe omslagdoek met fair-isle motieven te gaan breien.
Mijn idee was om deze korenbloemmotieven te gaan verwerken in een ondergrond van bruin-beige naar ecru en blauw getinte bloemen. Het motief is al heel erg oud  ( 1996) en komt uit een boek: knitting in America wat ik destijds in Amerika in een tweedehands bookstore op de kop getikt had. Christel Seyfarth heeft dit jaren later ook gebruikt in haar cornflowershawl.





Ik heb gebruik gemaakt van Alpaca van Drops, een hoop tinten bij elkaar verzameld en gewisseld in de knipbies zodat er geen zichtbare afwerkingen en aanhechtingen te zien zijn.  Alpaca is poezelig zacht en prikt niet, Ik draag mijn alpaca shawls veel op een koelere zomeravond over mijn blote schouders zonder last te hebben van nare prikkels en kriebels.
De rand heb ik ook naar eigen idee aangebracht en verzonnen. Ik wilde mijn eigen unieke exemplaar maken en dat is gelukt.
Ik heb nog nooit zo lang over een project gedaan. Meestal is een paar weken voor mij de maximum tijd maar deze heeft 17 maanden in mijn breimand gelegen. De shawl is veel mee gesleept tijdens een aantal reizen en heeft heel wat stranden gezien. Zoals hier : mijn favoriete stekje in Zeeland.
Ondertussen heb ik zelfs twee andere omslagdoeken gebreid : mijn eigen ontwerp Jolly Joker en de schapenshawl voor mijn dochter.

Op één van mijn reizen kreeg ik al zelfs een bezoekje van een vlinder die de kleuren ook heel erg mooi vond.
Eind mei 2015 was de shawl klaar, maar omdat mijn naaimachine in reparatie was en ik ook met veel andere dingen bezig was heeft het heel lang geduurd eer ik het laatste stukje knipbies kon doorzigzaggen, de schaar daar in kon zetten voor het laatste naadje vast zat en ik de foto's kon maken van het eindresultaat.
De rand is al breiend vast gezet van de bovenrand. Het geeft een prachtige afwerking.
Het was een karweitje wat ik tijdens een reis  naar Kroatië in september 2014 gedaan heb ondertussen genietend van dit heerlijke uitzicht op een schiereiland in de regio Dubrovnik.

De shawl zou dienen als demo voor een knipbiesdemonstratie tijdens een fair-isle-shawldag bij Bloemendalwol in Eindhoven in oktober 2014

Onder grote belangstelling werd de schaar er in gezet en het heeft een hoop dames geholpen om die vrees om te knippen te overwinnen.

Ik moest daarna nog de steken voor de randen opnemen en de zijranden voorzien van een afwerkrand. Dat heeft heel lang geduurd eer ik dat gedaan heb. Ik was namelijk niet zeker van de rand... uithalen of toch maken? Ik heb heel lang getwijfeld of ik hem wel mooi zou vinden maar achteraf ben ik tevreden met het resultaat.




Tijdens de laatste reis die ik gemaakt heb in Mei 2015 naar het mooie eiland Cres in Kroatie hebben we de laatste steek gevierd met een glaasje wijn op het strand, onderwijl genietend van de prachtige zonsondergang en de tuimelende dolfijnen in de verte.

Tegenwoordig brei ik de rand in één keer rondom dus dit was de laatste shawl met een afwerkrand in 2 fases.
 Hij ligt al gereed voor de volgende reis die binnenkort plaats vindt, deze keer om te dragen en niet om te breien.
Heerlijk voor rond mijn schouders op een koelere nazomeravond in Italië, waar...??? we zien wel.. CARPE DIEM.





Over Dutch Knitty
Mijn naam is Astrid maar door een grapje werd het Dutch Knitty.
Ik ben verslaafd aan mijn wol en breinaaldjes die ik eind 2012 weer opgepakt heb. 
Daarvoor kon ik nauwelijks breien en heb mezelf alles aangeleerd door veel te lezen en veel youtube video's te bekijken en vooral door veel te oefenen en uit te halen en opnieuw te proberen.

Op mijn blog probeer ik elke week een update te plaatsen.
Als ik iets maak probeer ik de stappen vast te leggen met mijn camera en dat doe ik om anderen inzicht te geven in de constructie van een patroon want ik merk zelf dat foto's vaak meer vertellen en verhelderend werken vergeleken met een ingewikkelde patroontekst.

Wil je niets missen van mijn updates: je kunt je emailadres 
via deze link ingeven en dan krijg je na bevestiging automatisch vanuit blogger een email als ik een nieuw blogbericht plaats. ( ongeveer 1 x per week)
Ik hoop jullie terug te zien op mijn BLOG, een reactie vind ik erg leuk 

Rest mij nog één ding jullie te wensen: veel breiplezier.
Groetjes Astrid

2 opmerkingen:

  1. Prachtige kleurencombinatie. Ik snap dat je er tevreden mee bent,,geweldig. Zo'n doek staat al lang op mijn lijstje, het wordt nu toch echt tijd, haha. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen