Doorgaan naar hoofdcontent

SILKY LACE top-down vest met een lace-motief.



SILKY LACE 
Dit top-down vest heb ik SILKY LACE genoemd omdat het gebreid is met Baby alpaca silk in een lace-motief.
Het originele model is ontworpen door Anna Kuduja en heet Meeli Jakk.
Anna Kuduja is een designer uit Estland en heb ik ontdekt via Ravelry waar zij ook een webshop heeft met allerlei prachtige patronen van voornamelijk top-down modellen.

Kenmerkend voor dit model is een Lacepatroon en het gebruik van de dubbele gerstekorrel.
Zelf heb ik mijn eigen variatie hierop gemaakt met aanpassingen in de afwerking en met succes want er zijn al meerdere maaksters van dit model die mijn voorbeeld nagedaan hebben.


Ik heb het vest gebreid met een dubbele draad Baby alpaca silk van Drops in mijn lievelingskleur blauw.
Deze super-zachte wolsoort bestaat uit 70% alpaca en 30 % zijde. Ik heb het gekocht bij Bloemendalwol.
Op bovenstaande foto zie je het begin van het vest. In dit patroon begin je met een gedeelte van het achterpand met een tijdelijke opzet. Later neem je respectievelijk eerst de steken van de ene schouder op en ga je dat voorpand breien en later doe je hetzelfde met het andere voorpand.

Zodra je voldoende steken hebt ter hoogte van de oksels kun je gaan verbinden  en de voorpanden tezamen breien met het achterpand.
 Omdat je een vest aan het breien bent moet je heen en weer breien op de ( rond)breinaald.
 Eventueel zou je ook op rechte naalden kunnen breien mits je een niet al te dikke wolsoort kiest.

Afhankelijk van je wensen kun je minderen voor de taille en meerderen voor de heupen.
Het originele patroon vraagt je nu om af te kanten maar ik heb de steken bewaard op een rondbreinaald.

Hierna neem je de steken voor de mouw op langs het armsgat en ga je met de magic loop of op 4 sokkennaalden de mouw breien naar de pols toe.
Voordeel is dat je precies tot de gewenste lengte kunt breien want je kunt het vest passen terwijl je breit.

NU MIJN VARIATIE in de afwerking: Ik heb een ander boordje gebreid met een aantal naalden dubbele gerstekorrel, de steken van de knoopsgat-biezen opgenomen en ben met mijn favoriete afkanting : de icord bind off helemaal rond af gaan kanten.
Dit klusje nam weer de nodige uren in beslag want het is een prachtige maar zeer tijdrovende methode die wel echt een professioneel resultaat geeft.
Inmiddels hebben een paar  breisters van dit model ook mijn aanpassingen gebruikt dus ik ben niet de enige die dit mooi vindt ;-)
Het eindresultaat mag er zijn: een prachtig getailleerd vest. Het vest heb ik niet zelf gehouden.
Het is naar mijn brei-vriendin Corine gegaan van Bloemendalwol in Eindhoven en staat daar model op een pop mits Corine het zelf niet aan heeft.
Dus ga kijken en vooral ook voelen aan de zijdezachtheid van dit vest.
Binnenkort wordt het vest nog verrijkt met een bijpassende colshawl in hetzelfde lace-motief.
Het was een heel leuk vest om te breien, mooi qua pasvorm en de wol is zalig om mee te werken en zo ontzettend zacht.
Op mijn Ravelry pagina kun je mijn verbruik zien. en staat een link naar het kooppatroon
 ( wat overigens €3 kost dus echt niet veel)
Wil je het patroon makkelijk terug vinden via ravelry zet hem dan bij je favorieten door op het hartje te klikken HIER

Tot zover dit vest. Inmiddels heb ik het volgende project alweer af: een reuzenbeer van bijna 1 meter groot  (volgende week meer hierover) en ben ik een ander top-down truitje aan het afbreien wat is blijven liggen.
Toch heb ik niet veel WIP-projecten. Ik streef er naar maxinaal 3 projecten tegelijk op de pennen te hebben want ik wil het overzicht niet kwijt raken.

Over Dutch Knitty
Mijn naam is Astrid maar door een grapje werd het Dutch Knitty.
Ik ben verslaafd aan mijn wol en breinaaldjes die ik eind 2012 weer opgepakt heb. 
Daarvoor kon ik nauwelijks breien en heb mezelf alles aangeleerd door veel te lezen en veel youtube video's te bekijken en vooral door veel te oefenen en uit te halen en opnieuw te proberen.

Op mijn blog probeer ik elke week een update te plaatsen.
Als ik iets maak probeer ik de stappen vast te leggen met mijn camera en dat doe ik om anderen inzicht te geven in de constructie van een patroon want ik merk zelf dat foto's vaak meer vertellen en verhelderend werken vergeleken met een ingewikkelde patroontekst.

Wil je niets missen van mijn updates: je kunt je emailadres 
via deze link ingeven en dan krijg je na bevestiging automatisch vanuit blogger een email als ik een nieuw blogbericht plaats. ( ongeveer 1 x per week)
Ik hoop jullie terug te zien op mijn BLOG, een reactie vind ik erg leuk 

Rest mij nog één ding jullie te wensen: veel breiplezier.
Groetjes Astrid



Populaire posts van deze blog

FAIR ISLE DREAM uitleg van de knipbies en het breien van een fair isle trui van onder naar boven.

SHEEPLOVE in BLUES

Het effect van Kauni wol : Dutchy's rosegarden

Engelse breitermen en afkortingen vertaald in het Nederlands

Laurier een mosaic -lace shawl ( Laurelie -Maliha designs)

Leren breien op een rondbreinaald...

Doe het zelf wol-schaal, de droom van iedere breister

Patroon Fair-Isle shawl Dolly©by DutchCo©design

BLOG over breien & mijn Autumn Queen