KARO een top-down vest in klassiek sportieve stijl.

KARO
Op mijn Ravelry projectpagina vind je nog meer details:http://www.ravelry.com/projects/Dutchknitty/karo
Zet hem bij je favorieten op Ravelry om hem makkelijk terug te vinden zodat je ook aan dit patroon kunt beginnen.
Dit is een geweldig mooi klassiek sportief vest wat ik gemaakt heb als testknit voor Hinterm Stein
Inmiddels is het patroon te koop in het Engels en Duits via deze link.
Echt een blikvanger is de rand die voorzien is van een prachtig motief in slipsteken. Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt en als je het patroon gewoon klakkeloos volgt dan krijg je dit mooie patroon.
Voor dit vest heb ik gebruik gemaakt van een merino wol met bamboe, een unieke handgeverfde wol die in kleine oplage te verkrijgen was bij Bloemendalwol.
Corine heeft nog enkele kleuren van deze wol liggen, ze staan niet in de webshop maar zijn in de winkel uit te zoeken.. Het resultaat is prachtig en je kunt echt de kwaliteit van dit garen zien, wat geeft het een prachtige steek.
Uiteraard heb ik weer voor blauw gekozen en dit maal een mooie lavendelblauw.
Mijn eigen inbreng en verzinsel bij dit patroon is de i-cord bind-off die ik tegenwoordig waar mogelijk gebruik in elk patroon wat dat toelaat voor een professionele  mooie afwerkrand.
Ik vermoed dat velen dit ook gaan nadoen in dit patroon. Het kost veel tijd maar dan heb je ook wat en ziet het er gelikt uit.
Nu even de uitleg van dit patroon: Het is weer een top-down ( kan niet missen haha) en op deze foto zie je de schouder-constructie.
Nadat je de schouder bent begonnen ga je voor de armen meerderen en ook voor de hals en krijg je al snel dit resultaat.
Zie je de mooie mouwkop? Dat is toch schitterend, gelijk een mooie mouwaansluiting, naadloos en perfect om te zien.
Dit is nu de reden waarom ik zo gefascineerd ben van mooie top-down ontwerpen. Het ziet er altijd super netjes uit.
Op de paspop zie je de mooie vorm van het vest al, het is vanaf de oksels dus verder naar benden werken tot je bij het motief aan komt.
Ik was bang dat ik niet uit zou komen met mijn hoeveelheid blauwe wol en ben daarom eerst aan een mouw begonnen zodat ik na het breien van de mouwen eventueel de lengte aan zou kunnen passen met de hoeveelheid resterende blauwe wol.
Na mouw 1 volgt mouw 2 en toen was ik heel happy want ik had nog voldoende wol over om mijn gewenste lengte en de i-cord afwerking te maken ( die heel veel wol opslurpt).
Op deze foto krijg je al mooi zicht op het model. Het originele patroon zou afgewerkt worden met een blauwe knopenrand maar het leek mij mooier om deze in ecru te gaan breien en dan net zoals ik bij de mouwen had gedaan te voorzien van een blauwe i-cord afwerking.
Zo heb ik het dan ook uiteindelijk gedaan en ik ben ontzettend blij met het resultaat. Het is een mooi klassiek sportief vest geworden en de pasvorm is perfect. Ik kan jullie echt dit patroon aanraden. Op de projectpagina van dit patroon staan  al enkele voorbeelden van collega-breisters die dit mooie vest ook als test gemaakt hebben en ik denk dat er al snel meerdere volgen die dit patroon gekocht hebben.
Het originele model van Hinterm Stein staat op deze pagina. Ze maakt prachtige ontwerpen, zeer vrouwelijk en helemaal mijn stijl: klassiek sportief maar vooral zeer mooi van pasvorm. Haar patronen zijn in het Duits en Engels verkrijgbaar en ik zou zeggen ga eens een kijkje nemen bij haar patronen.
Dit najaar ga ik in ieder geval dit mooie colbertje van deze ontwerpster breien; Is het niet prachtig?
Het heet Masterpiece en ik vind de naam zeer toepasselijk: een waar meesterstuk.
Tot zover.. nog even geduld voor deze dus.

Inmiddels is mijn volgende vest bijna klaar, ook weer een top-down met mijn aanpassingen: een andere hals en een icord bind off en ook hier zullen er meer zijn die dit ook zo toe gaan passen want het geeft een prachtig resultaat.
Wil je dit trucje ook leren? Op 4 oktober 2015 tijdens de MEET-GREET &KNITDAY bij Bloemendalwol in Eindhoven gaan we de i-cord bind off samen doen in een demo als je een proeflapje mee brengt.
Meer daar over vind je terug op de facebookpagina van Bloemendalwol