Doorgaan naar hoofdcontent

Tracks in a Dutch field een echte mannen top-down trui



TRACKS IN A DUTCH FIELD 

Dat ik top-down gebreide truien fantastisch vind om te zien maar ook om te maken zal jullie niet ontgaan zijn.
 Niks fijner dan in één keer van boven naar beneden breien op maat en na afloop je draadjes afhechten meer niet....
Alles precies passend gemaakt , geen lelijke naden, goed op lengte en perfect qua pasvorm.
Dit model heet origineel Men's tracks in a field en is ontworpen door Hinterm Stein
Deze ontwerpster maakt prachtige top-down ontwerpen en het is de moeite waard om even haar Ravelry-shop te bezoeken.
De patronen zijn in haar voertaal Duits maar ook in het Engels verkriijgbaar. Momenteel ben ik met een testknit voor haar bezig van een superleuk vestje 
KARO en haar laatste ontwerp Masterpiece, een prachtig gebreid kolbertje ga ik binnenkort maken.
Overigens is van deze mannetrui ook een 
damesversie te verkrijgen.



De constructie: Van boven naar beneden gebreid: dus je begint in de nek en gaat daar gelijk meerderen voor de hals en schouders.
Deze trui  is geen beginnersproject want het is echt even opletten met de ribbelsteken en mocht je nu een eerste top-down breien dan zou ik voor een gladde versie kiezen.
Zoals bij de meeste modellen is het even opletten geblazen bij de short-rows ( de verkorte toeren op de rug in de nekpartij) maar eenmaal die achter de rug blijf je meerderen tot je genoeg steken hebt en de steken voor de mouwen apart kunt zetten op hulpdraden-of kabeltjes.
Het voordeel bij top-down zie je hier gelijk: je kunt passen en checken of je werk naar je zin is. Bij deze trui vind ik de pasvorm gelijk al goed uit komen. De ribbels eindigen perfect op de schouders.
Het eerste gedeelte dus zoals op de vorige foto tot net na verdeling van body en mouwen is het moeilijkste van de hele trui. Als je dat achter de rug hebt is het een kwestie van meters maken zeg ik altijd maar. Ik heb voor mijn vakantie dat "moeilijke" karweitje alvast gedaan en kon zo op de passagiersstoel van de auto mijn reis naar Kroatië door brengen met mijn rondbreinaalden op schoot.
Tijdens mijn vakantie kon ik makkelijk zonder er veel bij na te moeten denken deze mooie trui afbreien.
Het enige waar ik op moest letten waarom de "TRACKS" ........de averechte naalden en de zijribbel verder was het recht toe recht aan naar beneden breien.
Zeer leuke details aan deze trui zie je tussen de schouders en bij de boorden. Mijn aanpassingen in deze trui zijn:
Een i-cord set-up en bind-off.  Ik ben begonnen met een i-cord en er mee geëindigd, mijn favoriete afwerkmanier....
Binnenkort ( oktober 2015)  is er een breidag bij Bloemendalwol, een reünie van de Fair-isle-shawls facebookgroep en mijn groep LOL met WOL en ik zal daar voor de liefhebbers de i-cord bind off demonstreren. Dus hou mijn facebookpagina en die van BLOEMENDALWOL in de gaten voor data en het programma.
Het resultaat vind ik schitterend geworden en hij zit echt als gegoten. Tijdens mijn vakantie had ik deze trui dus snel afgebreid en tijdens de frissere avonden heeft mijn man de trui met plezier gedragen en vroeg ik me af waarom hij nog andere kleding mee had genomen want deze droeg hij en de andere truien bleven in de kast.
Nou ja, wel leuk als je werk gewaardeerd wordt. Hij vroeg me zelfs wanneer ik nog zo'n fijne trui voor hem zou gaan breien.
Voor de trui heb ik het  100 % katoenen garen Mafil Denim Jeans gebruikt.
Dit garen heb ik gekocht bij BLOEMENDALWOL. Op moment dat ik het kocht was het zo'n beetje het laatste van de voorraad van dat garen in de winkel, wel waren er nog de andere kleuren verkrijgbaar. 
Nog een detailfoto van de hals en schouders die als gegoten zitten.
Zou ik hem nog een keertje maken dan zou ik  voor COTTON MERINO van Drops kiezen, zelfde dikte, zelfde steekverhouding en in meerdere mooie kleuren verkrijgbaar. Ik kan deze dan ook echt aanraden. Niet dat de andere niet fijn was... maar deze wol vind ik nog iets fijner werken.


En dan nu een tipje van de sluier van de testknit van dezelfde ontwerpster.
Terwijl ik dit blog schrijf ben ik de rand aan het afkanten van dit mooie vest KARO en het volgende blog zal ik daar aan wijden. Tot dan... en laat maar weten of je het leuk vindt, ik ben altijd benieuwd naar jullie reacties.

Als je met je muis over de tekst gaat in mijn blog worden de linken vanzelf zichtbaar en kom je door daar op te klikken automatisch op de pagina of bij het patroon wat ik beschrijf. Op mijn Ravelry pagina kun je het patroon aanklikken en als favoriet opslaan. Je vind het dan later makkelijk terug in je eigen favorietenlijstje.

Over Dutch Knitty
Mijn naam is Astrid maar door een grapje werd het Dutch Knitty.
Ik ben verslaafd aan mijn wol en breinaaldjes die ik eind 2012 weer opgepakt heb. 
Daarvoor kon ik nauwelijks breien en heb mezelf alles aangeleerd door veel te lezen en veel youtube video's te bekijken en vooral door veel te oefenen en uit te halen en opnieuw te proberen.

Op mijn blog probeer ik elke week een update te plaatsen.
Als ik iets maak probeer ik de stappen vast te leggen met mijn camera en dat doe ik om anderen inzicht te geven in de constructie van een patroon want ik merk zelf dat foto's vaak meer vertellen en verhelderend werken vergeleken met een ingewikkelde patroontekst.

Wil je niets missen van mijn updates: je kunt je emailadres 
via deze link ingeven en dan krijg je na bevestiging automatisch vanuit blogger een email als ik een nieuw blogbericht plaats. ( ongeveer 1 x per week)
Ik hoop jullie terug te zien op mijn BLOG, een reactie vind ik erg leuk 

Rest mij nog één ding jullie te wensen: veel breiplezier.
Groetjes Astrid



















































Populaire posts van deze blog

FAIR ISLE DREAM uitleg van de knipbies en het breien van een fair isle trui van onder naar boven.

SHEEPLOVE in BLUES

Het effect van Kauni wol : Dutchy's rosegarden

Engelse breitermen en afkortingen vertaald in het Nederlands

Laurier een mosaic -lace shawl ( Laurelie -Maliha designs)

Leren breien op een rondbreinaald...

Doe het zelf wol-schaal, de droom van iedere breister

Patroon Fair-Isle shawl Dolly©by DutchCo©design

BLOG over breien & mijn Autumn Queen