donderdag 4 juni 2015

CARIOCA SUMMER TOP-DOWN patroon

Carioca Summer top-down.
Dit is een Top-down truitje naar eigen ontwerp. 

Samen met mijn brei-vriendin Corine, die eigenaresse is van Bloemendalwol kan ik uren brainstormen  over wolletjes. modellen en nieuwe brei-technieken en samen lopen we over van inspiratie. 
We vinden het heerlijk om onze ideetjes uit te werken en zo is deze trui ontstaan. 

Ik heb het patroon uitgedacht en in een lang weekend gebreid en Corine is daarna aan de slag gegaan met mijn notities om het patroon op papier uit te werken in diverse maten zodat iedereen nu in staat is om dit leuke modelletje te kunnen breien.

Het patroon is te verkrijgen via www.bloemendalwol.nl en momenteel loopt er zelfs een leuke aanbieding: je krijgt het patroon gratis bij aankoop van het garen.

Update:  Helaas is alle garen uit de aanbieding op, het patroon gaat Corine binnenkort wel verkopen via Ravelry http://www.ravelry.com/designers/dutchco-design

Het is zover!!! De aanbieding van de Carioca Summer Top-down:

Carioca garen € 3,95 ipv € 4,50 per bol + patroon (€ 5,25) tijdelijk gratis*
(ZOLANG DE VOORRAAD STREKT) 

Update:  Helaas is alle garen uit de aanbieding op, daarmee vervalt ook de aanbieding.
Het patroon gaat Corine binnenkort wel verkopen via Ravelry http://www.ravelry.com/designers/dutchco-design
Voor dit fantastische truitje heb je nodig:
XS- bw: 80 cm: nodig ca. 500-550 meter
S - bw: 90 cm: nodig ca. 550-650 meter
M - bw: 100 cm: nodig ca. 650-750 meter
L - bw: 110 cm: nodig ca. 750-850 meter
XL -bw: 120 cm: nodig ca. 850-950 meter
XXL-bw:130 cm: nodig ca. 950-1050 meter
De hoeveelheden zijn een indicatie omdat ieders figuur anders is en zowel de vastheid van breien als de lengte van het truitje, het garengebruik sterk kunnen beïnvloeden.
Voor ons model in maat S met korte mouw is 550 meter gebruikt.
Deze trui wordt gebreid met een rondbreinaald of naalden zonder knop: 4,5 mm.

Carioca Summer is een leuk truitje en zoals de naam het al zegt heerlijk om te dragen in de zomer.
De naam is ontstaan door de naam van het gebruikte garen: Carioca van Adrifill .

Samenstelling: 46% acryl, 21% nylon, 17% katoen en 16% linnen

Het was voor het eerst dat ik met een mening van materialen zoals deze gebreid heb maar het garen werkt heerlijk en het effect is heel erg leuk.
Kenmerkend voor dit model is de hele lage halslijn voor en achter en de mooie ronde afgeronde onderzijde.
Het patroon is echt niet moeilijk.
 Het begin is vrij eenvoudig: steken opzetten en koppelen voor de hals op de rondbreinaald. Mocht je nu absoluut niet kunnen werken op een rondbreinaald dan kun je dit model ook op 4 of 5 gewone rechten naalden zonder punt breien.
Als je het patroon volgt krijg je dit model :naadloos en geheel naar jouw eigen pasvorm gemaakt.
 TOP-DOWN. is de manier zoals dit dus is beschreven : van boven naar beneden gebreid, mijn favoriete manier.
Naadloos en aan te passen naar de gewenste lengte en breedte terwijl je het aan het breien bent.
Zo kom je nooit voor verrassingen te staan en weet je zeker dat het past.
In het patroon wordt er duidelijk aangegeven met verschillende kleuren markeerders waar je wat ( meerderen, kabelen, etc.) moet doen.
Na enige toeren kun je de steken voor de mouwen apart zetten en de steken  voor de body verbinden en deze verder naar beneden breien.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om de mouwen langer te maken, zo zou een driekwart mouwtje ook heel leuk staan met dit modelletje. Suggesties staan in het patroon beschreven.
Wat dacht je van een paar extra bollen te gebruiken en dit modelletje te verlengen tot een tuniek of zelfs een zomerjurkje?
Dat is het voordeel van top-down breien: je kunt gewoon doorgaan tot je gewenste lengte.Ook kun je optioneel meerderingen toe voegen in de zijnaad, bijvoorbeeld voor iemand met een smallere taille en brede heupen zodat je ontwerp perfect past op naar jouw lichaamsvorm.

Op deze foto zie je duidelijk dat de body al wat lengte en vorm begint te krijgen.
Je kunt ten aller tijden een werkdraad er door heen rijgen of een verlengkabel als je bijvoorbeeld een addi-clicksetje gebruikt er aan vast klikken en dan je truitje in wording passen zodat je zeker weer of de breedte goed is en om bijvoorbeeld te kijken of je de lengte aan wilt passen. Ik blijf het herhalen elk blog weer: het grootste voordeel van top-down breien is dat je niets meer in elkaar moet zetten maar dat je gewoon klaar bent en af kunt hechten en diezelfde dag nog je truitje kunt dragen.
Mocht je kabelen nog iets te moeilijk vinden dan heb ik goed nieuws: binnenkort komt er ook een nog makkelijkere versie van dit truitje. Wil je meer uitdaging dan kun je ook kiezen voor de versie zoals op de foto hier onder:
Dit modelletje heeft een wat moeilijkere kabel die naald voor naald verschillend is en wordt op de lace-manier gebreid.
Ook hier volgt binnenkort een beschrijving van en is ook te koop via Bloemendalwol
Deze is gebreid met Sigma van LangYarns.
Een dezer dagen zal Corine een voorbeeld af hebben in een ander garen van het merk Lanasstop van dit modelletje.
Foto's van beide truitjes volgen nog.
Wil je één van deze truitjes in een ander garen maken dan kun je het patroon los bestellen via de webshop. 

Vind je dit allemaal nog te moeilijk en wil je ondersteuning: hou dan de Facebookpagina van Bloemendalwol in de gaten of kom even langs want een workshop waar deze trui onder begeleiding gemaakt wordt zit in de planning.

2 opmerkingen:

  1. Prachtig truitje! Zo'n top-down model wil ik zeker ooit eens maken, maar ik ga wijselijk eerst starten met top-down sokken om een idee te hebben van de manier van breien en werken en dan een trui denk ik. Maar dit heb je echt weer heel knap gemaakt Astrid! Maar jij hebt dan ook massa's meer ervaring dan ik ;-)

    1. Dank je Rita, toch is deze niet moeilijk hoor, a;s je sokken kunt breien dan kun je dit ook.