Doorgaan naar hoofdcontent

BLUE SAND top-down vest maar dan met eigen variatie

DUTCH KNITTY'S BLUESAND
Mijn vest is klaar: Het model is op Ravelry al vele malen gebreid door al meer dan 1250 personen. Ik heb iets anders gedaan dan al die breisters: ik heb namelijk de voorbies in hetzelfde patroon gebreid als de onderkant in wafelsteek in plaats van de gewone 1 recht/1 averecht boordsteek die er voor dit patroon beschreven was.
Zo heb ik een uniek exemplaar.
Het patroon heet BLUESAND CARDIGAN en is ontworpen door La maison Rililie.
Zij ontwerpt heel veel op top-down gebied en is eigenlijk een hype op Ravelry.
Al haar ontwerpen gaan over de kop en worden wereldwijd duizenden keren gebreid.
Niet verwonderlijk, want ze zijn heel goed en uitgebreid beschreven, Ik moest er wel even aan wennen want het is veel leesvoer en informatie en komt moeilijk over maar eenmaal aan de slag is het toch wel prettig lezen en goed beschreven.
Donderdags voor ik op vakantie ging naar Kroatië heb ik tijdens de breiclub nog snel deze mooie Cotton-Merino van Drops uitgezocht bij Bloemendalwol. Ik had het vest al lang op mijn verlanglijstje staan en vond het een ideaal model om tijdens de vakantie te starten. Planning was om het in hoofdkleur beige te maken met beige boorden en blauwe strepen.
Na wat heerlijke uurtjes breien op ons mooie plekje aan het water kon ik al snel de steken voor de mouwen op hulpdraadjes zetten en verder breien aan de body. Het moeilijke gedeelte heb je dan al achter de rug als het ware want het meerderen voor de armsgaten/mouwen is even opletten maar daarna is het weer meters maken.
Zie je die mooie wolschaal? Die heb ik op de kop getikt tijdens onze vakantie..mooi he?
In tegenstelling tot de meeste top-downs die bijna saai worden heeft dit vest een aantal spannende details waarbij je goed je aandacht erbij moet houden zoals bij deze wafelsteek aan de boord-bies onder.
En daarin verwerkt een hele leuke zak die opgezet wordt met een i-cord..
De voering van de zak heb ik in een streepdessin gemaakt met de twee blauwe tinten om en om.
Ik was graag nog verder gegaan tijdens mijn vakantie aan dit vest maar kwam al snel tot de conclusie dat een beige onder-boord en beige voorbiezen te flets zouden worden voor mij als blondje.
Dus ik heb het boord opgezet met de donkere blauwe tint en wilde deze ook gaan gebruiken voor de voorbies.
Omdat ik wat bolletjes wol om moest ruilen qua kleur heb ik noodgedwongen dit vest dus opzij moeten leggen.
Tussendoor ben ik aan een ander vest verder gegaan , een testknit, die ik volgende keer zal beschrijven.
Deze week heb ik dit vest weer opgepakt  om de mouwen en voorbies af te maken.
Het leek mij leuk om het streepdessin wat ik  als zakvoering had gebruikt te herhalen op de mouw.
In tegenstelling tot het voorgeschreven "saaie" ribpatroon van 1 recht/ 1 averecht dat als boordsteek stond voor de voorbies en mouwmanchetten leek het mij veel spannender om de wafelsteek die het onderboord sierde hier ook voor te herhalen.
Uiteindelijk heb ik die wafelsteek ook voor de boorden gebruikt als voorbies en voor de manchtetten. Ik heb de steken van het onderboord op een hulpdraad laten staan. Daarna de steken voor de voorbies opgenomen en de wafelsteek hier langs gebreid en vervolgens alles rondom afgekant met een i-cord bind off.
Het eindresultaat is erg naar mijn zin geworden: een heerlijk woon-vest om snel aan te schieten.
Ik ben dan ook blij dat ik voor deze kleurcombinatie gekozen heb in  plaats van mijn eerste plannetje met de beige rand en het is erg leuk dat mijn wafelsteek biezen goed uitgepakt hebben want dat was wel spannend en veel werk.
Dus op naar het volgende project

Over Dutch Knitty
Mijn naam is Astrid maar door een grapje werd het Dutch Knitty.
Ik ben verslaafd aan mijn wol en breinaaldjes die ik eind 2012 weer opgepakt heb. 
Daarvoor kon ik nauwelijks breien en heb mezelf alles aangeleerd door veel te lezen en veel youtube video's te bekijken en vooral door veel te oefenen en uit te halen en opnieuw te proberen.

Op mijn blog probeer ik elke week een update te plaatsen.
Als ik iets maak probeer ik de stappen vast te leggen met mijn camera en dat doe ik om anderen inzicht te geven in de constructie van een patroon want ik merk zelf dat foto's vaak meer vertellen en verhelderend werken vergeleken met een ingewikkelde patroontekst.

Wil je niets missen van mijn updates: je kunt je emailadres 
via deze link ingeven en dan krijg je na bevestiging automatisch vanuit blogger een email als ik een nieuw blogbericht plaats. ( ongeveer 1 x per week)
Ik hoop jullie terug te zien op mijn BLOG, een reactie vind ik erg leuk 

Rest mij nog één ding jullie te wensen: veel breiplezier.
Groetjes Astrid




Populaire posts van deze blog

FAIR ISLE DREAM uitleg van de knipbies en het breien van een fair isle trui van onder naar boven.

SHEEPLOVE in BLUES

Het effect van Kauni wol : Dutchy's rosegarden

Engelse breitermen en afkortingen vertaald in het Nederlands

Laurier een mosaic -lace shawl ( Laurelie -Maliha designs)

Leren breien op een rondbreinaald...

Doe het zelf wol-schaal, de droom van iedere breister

Patroon Fair-Isle shawl Dolly©by DutchCo©design

BLOG over breien & mijn Autumn Queen