vrijdag 1 mei 2015

Ik ga op vakantie en neem mee... een top-down trui

HAPPY SPRING by Dutch Knitty©
 Grapje ... ik ga nog niet op vakantie maar  ik ben half april gestart en binnen twee weken was deze trui klaar
( tussendoor zelfs nog een andere trui opgezet op de pennen)
Ik ben zeer gelukkig met het resultaat en kan me geen vakantie meer voorstellen zonder deze trui in mijn vakantiegarderobe.
Hij zit heerlijk  en alleen het kijken naar die vrolijke kleurtjes maakt me happy.
Ook dit is weer een top-down trui, deze keer weer naar eigen ontwerp. Zie mijn vorige blog voor meer details.

Hier zie je het proces van de trui, van boven naar beneden gebreid uit één stuk dus naadloos.
De halslijn is gemaakt met een icord cast-on, zo krijg je een mooie opzet.
De trui is naadloos, dus geen zijnaden. Wat je ziet is een "fake seam", een nepnaad gemaakt door 1 averechte steek. Op deze manier kon ik in één van de zijkanten de nieuwe kleurtjes aan- en afhechten in die rij averechte steken en zo mooi weg werken.
En de afkanting heb ik ook met een i-cord gedaan en ik denk dat dit mijn favoriete afkanting wordt. Je krijgt een hele mooie afwerking op deze manier.
Bijna klaar, het ideale van top-down breien: passen en kijken hoe lang je de mouwen wilt hebben, hoe de pasvorm is en desnoods aanpassen.
Het gebruikte garen: Koigu ( zie mijn vorige blog voor details)
Ik ben me aan het beraden om dit patroon nogmaals te breien in verkrijgbare wol van mijn  favoriete wolwinkel. bloemendalwol
Ik heb voorlopig nog een paar truien op het programma staan en heb ook al een trui en vest toegezegd te breien als testknits zodra ze uit komen dus het kan nog even duren maar ik denk dat ik tzt het patroon zal schrijven dus hou mijn blog, facebookpagina en ravelrypagina in de gaten.

4 opmerkingen:

  1. Wat een mooi gebreide en vrolijke trui. Mijn complimenten. Weet je ook waar ik aan het patroon kan komen. Ik wil wel eens een top-down trui leren breien maar heb nog nergens zo'n patroon kunnen vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel... zoals je gelezen zult hebben is hier GEEN patroon van maar heb ik deze zelf bedacht. Ik heb ook geschreven dat ik het patroon waarschijnlijk tzt zal schrijven en zal het dan ofwel publiceren via mijn ravelrypagina. of het wordt verkocht via www.bloemendalwol.nl waar ook tzt top-down workshops gehouden worden.

      Verwijderen
  2. Bedankt voor je antwoord Astrid. Zal het in de gaten houden. Groetjes, Marcella

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg mooi geworden, Astrid. De halslijn ziet er prachtig uit, heerlijk voor zo'n zomerse trui. Ik hoop dat je het patroon snel uitgeeft (voel vooral geen druk-smile-), dan koop ik het! Ik hou mijn hele leven ook al erg van deze kleuren, en dat ze niet helemaal effen zijn maakt het zo levendig. En het witte erbij plus de ribbelsteek maakt het AF.