donderdag 16 april 2015

Linen Morlaix (testknit) top-down

LINEN MORLAIX
Dit truitje heb ik gebreid als testknit: Op Ravelry worden patronen vaak getest door diverse Ravelry-gebruiksters voor ze in de verkoop gaan. Op die manier worden de fouten gefilterd en zijn er voor de toekomstige koopsters al een aantal voorbeelden voor handen in diverse wolsoorten. Dit model is nu nog niet te koop maar als je op de link hier boven klikt kom je op mijn Ravelry pagina waar ik zodra het patroon in de verkoop gaat de link zal zetten.
de maakster van het patroon  Regina Moessmer heeft al wel een andere versie ( een winterversie) van dit patroon gepubliceerd in haar Ravelry-webshop.

Vorige week heb ik COTTON VISCOSE van Drops uitgezocht  in mijn favoriete breiwinkel BLOEMENDALWOL om deze zomertrui te maken.
Een week later kan ik het al aan.
Ik wilde graag een zwart zomertruitje dus was al een poos op zoek naar een leuk patroon. Deze testknit kon ik maken en ik dacht dat dat wel een leuke uitdaging was om tussendoor te maken.  Niet al te moeilijk en leuk om even de gedachten te verzetten.
Het model is uiteraard weer een top-down ( ik haat het in elkaar zetten van breiwerk dus naadloos top-down is mijn ideale manier om te breien)

Na de mouwen apart gezet te hebben op hulpkabels ga ik dan altijd eerst verder met de body die in dit geval in een lang rib-boord-patroon gebreid is. Op deze foto is goed te zien hoe zo'n constructie in elkaar zit.

Het afkanten heb ik twee keer gedaan: eerst op de gewone manier maar dat was niet mooi daarna heb ik alles weer op de naalden gezet en een zogenaamde icord bind off gebruikt waardoor het lijkt als of er een gepunnikte rand langs de onderkant zit. Geeft een heel mooi en stevig effect.  Het bobbeltje op de zijkant is het draadje wat ik nog niet afgeknipt had toen ik de foto had gemaakt maar is nu keurig weg gewerkt.

De mouwen worden op een kleinere maat naald gebreid en zijn vrij strak, de trui zelf is iets wijder rondom de borst en oksels wat met die strakker mouw een leuk effect geeft. Ik heb de mouw bewust 3/4 gemaakt want in de zomer draag ik altijd mijn mouwen omhoog opgestroopt.

Al met al een leuk truitje dus. Het was wel erg moeilijk om met kunstlicht zwart te breien. Ik merkte dat ik snel fouten maakte in het boordpatroon. Dus volgende keer maak ik alleen nog maar zoiets met daglicht dan kost het niet zoveel extra tijd om de fouten te herstellen.



Ja voor degene die mij volgen op facebook: jullie weten dat ik vorige week nog een truitje gebreid heb
 ( het turquise kleurige truitje met korte mouwen)


Over Dutch Knitty
Mijn naam is Astrid maar door een grapje werd het Dutch Knitty.
Ik ben verslaafd aan mijn wol en breinaaldjes die ik eind 2012 weer opgepakt heb. 
Daarvoor kon ik nauwelijks breien en heb mezelf alles aangeleerd door veel te lezen en veel youtube video's te bekijken en vooral door veel te oefenen en uit te halen en opnieuw te proberen.

Op mijn blog probeer ik elke week een update te plaatsen.
Als ik iets maak probeer ik de stappen vast te leggen met mijn camera en dat doe ik om anderen inzicht te geven in de constructie van een patroon want ik merk zelf dat foto's vaak meer vertellen en verhelderend werken vergeleken met een ingewikkelde patroontekst.

Wil je niets missen van mijn updates: je kunt je emailadres 
via deze link ingeven en dan krijg je na bevestiging automatisch vanuit blogger een email als ik een nieuw blogbericht plaats. ( ongeveer 1 x per week)
Ik hoop jullie terug te zien op mijn BLOG, een reactie vind ik erg leuk 

Rest mij nog één ding jullie te wensen: veel breiplezier.
Groetjes Astrid





2 opmerkingen:

  1. Wat een mooi truitje weer! En zo snel!!!!!!
    Kijk bij jou altijd mijn ogen uit.
    Het is weer super mooi geworden.

    Groetjes, Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aan het tempo dat jij breit Astrid, daar kan ik nog wat van leren! Alweer zo'n superleuk zomertruitje in topdown versie af, echt heel mooi geworden, maar dat turquoise vind ik super van kleur, maar ook van model, zeker als de halsuitsnijding nog iets lager wordt lijkt me dat wel wat, dus..... I'll keep in touch!! ;-)
    Grtjes weer, rita.

    BeantwoordenVerwijderen