Doorgaan naar hoofdcontent

Shades of grey cardigan: Een vest voor manlief

SHADES OF GREY CARDIGAN
Soms heb je van die projecten die je tegen komt die je heel graag wilt maken. Zo stond dit vest voor mijn man al heel lang bovenaan mijn lijstje. Omdat ik op zich niet zo heel erg van het kabelen ben omdat het me snel gaat vervelen ben ik in oktober gestart met dit vest als project voor ...erbij.



Het was alles behalve een makkelijk vest, de structuur van de kabels vergden de opperste concentratie want geen enkele naald was hetzelfde. De kabeltjes verspringen elke naald en tussendoor verspringen ook nog een soort van gerstekorrelsteken  diagonaal in het patroon.
OMdat ik heel veel moest tellen durfde ik het nog niet aan om het patroon "te verbouwen" tot een naadloze versie en heb ik er voor gekozen gewoon op rechte naalden alle panden los te breien.
Ook moesten er zakken verwerkt worden in de voorpanden, voor mij ook een geheel nieuwe ervaring waar ik eigenlijk wel een beetje tegen op zag maar als je goed het patroon leest en volgt dan kom je er wel uit.
Ik heb heel wat gemopperd op het trage verloop van dit vest, het duurde een eeuwigheid eer je 10 cm gebreid had.
Het schoot niet op en ook het in elkaar zetten heeft me een dag gekost. Voor mij reden temeer om voortaan naadloos te proberen te werken. Maar het resultaat is al zeg ik het zelf geweldig geworden en naar alle verwachting.
Daar ben ik dan wel blij om.
Ik heb bijna het hele patroon opgevolgd alleen heb ik de capuchon ruimer gemaakt en de knopenbies door laten lopen langs de capuchon. Origineel moest je eerst de knopenbiezen maken en dan pas een capuchon breien waarbij er geen rand langs de capuchon zou komen. ik vind persoonlijk dit mooier zoals ik het nu gedaan heb .


Het patroon kom uit het boek Pioneer van Rowan yarns en ik heb er voor gekozen deze te breien met cottonmerino van Drops.
De wol heb ik uiteraard weer gekocht bij BLOEMENDALWOL. Het resultaat is een heerlijk vest van een garen wat ook in voor- en najaar en in de zomer te dragen is. Mijn mannetje is er gelukkig mee en achteraf denk ik dat de bijna 100 brei-uren die in dit vest zitten toch de moeite waard geweest zijn.
Details vind je op mijn ravelry-project pagina:http://www.ravelry.com/projects/Dutchknitty/settler


Over Dutch Knitty
Mijn naam is Astrid maar door een grapje werd het Dutch Knitty.
Ik ben verslaafd aan mijn wol en breinaaldjes die ik eind 2012 weer opgepakt heb. 
Daarvoor kon ik nauwelijks breien en heb mezelf alles aangeleerd door veel te lezen en veel youtube video's te bekijken en vooral door veel te oefenen en uit te halen en opnieuw te proberen.

Op mijn blog probeer ik elke week een update te plaatsen.
Als ik iets maak probeer ik de stappen vast te leggen met mijn camera en dat doe ik om anderen inzicht te geven in de constructie van een patroon want ik merk zelf dat foto's vaak meer vertellen en verhelderend werken vergeleken met een ingewikkelde patroontekst.

Wil je niets missen van mijn updates: je kunt je emailadres 
via deze link ingeven en dan krijg je na bevestiging automatisch vanuit blogger een email als ik een nieuw blogbericht plaats. ( ongeveer 1 x per week)
Ik hoop jullie terug te zien op mijn BLOG, een reactie vind ik erg leuk 

Rest mij nog één ding jullie te wensen: veel breiplezier.
Groetjes Astrid

Populaire posts van deze blog

FAIR ISLE DREAM uitleg van de knipbies en het breien van een fair isle trui van onder naar boven.

SHEEPLOVE in BLUES

Het effect van Kauni wol : Dutchy's rosegarden

Engelse breitermen en afkortingen vertaald in het Nederlands

Laurier een mosaic -lace shawl ( Laurelie -Maliha designs)

Leren breien op een rondbreinaald...

Doe het zelf wol-schaal, de droom van iedere breister

Patroon Fair-Isle shawl Dolly©by DutchCo©design

BLOG over breien & mijn Autumn Queen