dinsdag 10 maart 2015

DONNA top-down trui van sokkenwol fabel en alpaca van Drops




Vorig jaar  september heb ik een "testknit" gemaakt voor Josee Paquin (UandIknit op Ravelry) van deze trui.

Het model heet Donna en het patroon is HIER te vinden
Ik had een foute berekening  gemaakt van inches naar centimeters en de panden veel te kort gebreid dus was dit in eerste instantie een naveltruitje voor mijn dochter. Omdat het echt een voorjaartruitje is heb ik het nog even laten liggen.

Zeer leuk  detail: de afgeronde onderpanden .
 Vorige week is hij weer uit de breimand gekomen, onderkant uitgehaald en verlengd en weer die leuke afgeronde panden gebreid... zo kon ik dat nogmaals oefenen



Dit model is gemaakt met de top-down methode, dus van boven af naar beneden gebreid, naadloos en zodoende helemaal aangepast op maat..
Ik maak vaker deze modelletjes en het is zo fijn omdat het altijd past en je niets in elkaar hoeft te zetten achteraf.

Je moet dus wel op een rondbreinaald kunnen breien wil je zo'n truitje kunnen breien. 
Deze trui heb ik met sokkenwol gebreid van Drops: Fabel ( voor het blauwe basisgedeelte)  gecombineerd met Alpaca van Drops voor de mouwen en de beige streepjes op het lijf met naald 3 voor de boorden en 3,5 voor de rest.
Voor dit truitje heb ik 4 bolletjes Fabel en 1 bolletje Alpaca gebruikt voor een maat XS

Ik was ontzettend nieuwsgierig hoe je een top-down constructie kon maken met toch twee verschillende kleuren voor lijf en schouders. Daarom wilde ik maar wat graag dit truitje breien.  Ik heb onderaan nog wat foto's toegevoegd van het maakproces. Het Engelstalige patroon is zeer duidelijk en als je gewoon goed leest en volgt wat er staat moet dit truitje geen probleem zijn  om te maken.


Mijn dochter is de gelukkige eigenaar geworden van deze trui. Maar ik denk dat ik misschien voor mezelf ook nog een keertje dit modelletje ga maken. Het is een tijdloos model wat nooit gaat vervelen.


  Het begin van dit truitje vanaf de nek gebreid.


Zodra je eenmaal verder bent kun je het lijf aanpassen naar je persoonlijke maten.

Het eindresultaat: een perfect passend truitje zonder naden met mooi afgerond boord aan de onderkant en ja ik ga nog een Donna maken maar nu voor mezelf.


Over Dutch Knitty
Mijn naam is Astrid maar door een grapje werd het Dutch Knitty.
Ik ben verslaafd aan mijn wol en breinaaldjes die ik eind 2012 weer opgepakt heb. 
Daarvoor kon ik nauwelijks breien en heb mezelf alles aangeleerd door veel te lezen en veel youtube video's te bekijken en vooral door veel te oefenen en uit te halen en opnieuw te proberen.

Op mijn blog probeer ik elke week een update te plaatsen.
Als ik iets maak probeer ik de stappen vast te leggen met mijn camera en dat doe ik om anderen inzicht te geven in de constructie van een patroon want ik merk zelf dat foto's vaak meer vertellen en verhelderend werken vergeleken met een ingewikkelde patroontekst.

Wil je niets missen van mijn updates: je kunt je emailadres 
via deze link ingeven en dan krijg je na bevestiging automatisch vanuit blogger een email als ik een nieuw blogbericht plaats. ( ongeveer 1 x per week)
Ik hoop jullie terug te zien op mijn BLOG, een reactie vind ik erg leuk 

Rest mij nog één ding jullie te wensen: veel breiplezier.
Groetjes Astrid


3 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. dank je Jolande, bijna zonde om weg te geven, had ik het nu toch maar in een S gemaakt haha

      Verwijderen
  2. Wat een prachtige top-down trui alweer Astrid, jij wordt hier echt expert in ondertussen. En dan toch nog moeten herstellen, ik zou niet weten hoe ik het moest oplossen, ook al brei ik al heel mijn leven en veel. Dikke duim weer voor je mooie trui!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen