donderdag 19 februari 2015

Favorki een slouchy hat (gratis patroon)

Favorki is de naam van deze muts en is ontworpen door Mamoon
Zoals jullie weten ben ik vaste bezoeker van Ravelry, voor verschillende ontwerpsters heb ik al een paar testknits ( testbreisels) gemaakt. Ik vind het leuk om te doen , vooral als ik nieuwsgierig ben naar de constructie. Zo heb ik laatst ook een top-down truitje gebreid waarvan de mouwen anders van kleur waren dan de body, een construcite die ik graag wilde "mee maken". De kabel van dit patroon sprak me erg aan en heb ja gezegd op de vraag een testmuts te breien.

De ontwerpster is de Poolse  Agata, op Ravelry kun je haar vinden onder de naam Mamoon.  
Het Engelstalige patroon is sinds vandaag gratis te downloaden op Ravelry via deze link. 
Mamoon heeft al diverse mooie patronen waaronder leuke kabelmutsen gemaakt en ik zag ook een hele leuke top-down herentrui als gratis patroon maar helaas alleen in het Pools en Frans.
Helaas ben ik beide talen niet machtig maar mocht jij dat wel zijn dan zou ik zeker even op haar profiel kijken.
Ik heb een kast wol met wol dus ik dacht gelijk aan de Scheepjes rigodon die ik nog had liggen, een mix van wol en acryl waar ik  normaal niet naar zou pakken maar die ik ooit in een opwelling gekocht heb. Ik moet zeggen dat het prettig werkt en zeker voor een muts of kol goed te gebruiken is. Ik heb nog 4 bollen over dus een bijpassende kol is nog een optie. Het patroon is een complexe kabel, maar goed beschreven in het Engels en als je je koppie erbij houdt dan is het goed te volgen.
In eerste instantie heb ik naald 3,5 en 4 gebruikt maar na een halve muts gedaan te hebben heb ik deze toch uit gehaald want het is dan wel een "slouchy hat" een slobbermuts maar hij was echt veel te wijd. Ik merk dat ik toch losser brei op rondbreinaalden dus moest een naalddikte terug en opnieuw starten. Op zich niet erg als je alle tijd hebt maar de deadline stond op 20 februari en als je iets beloofd te doen dan moet je dat ook nakomen. Toch heb ik me nu beloofd niet meer zo spontaan op zulke dingen in te gaan want ik leg mezelf soms veel te veel druk op en dat bezorgd me veel hoofdpijn.
Maar al met al een leuke muts en ik heb besloten dat die ene mooie zeer complexe kabeltrui die ik in gedachten heb om ooit te maken maar waar ik erg tegen op zag er ook nog gaat komen dus dat mutsje was een begin en wordt vervolgd.
Wat hem af maakt is een prachtige pompom en het geduldige poseren van mijn lieve vriendin ;-)

Vanmorgen was ik erg vroeg wakker en heb alweer een paar naalden van het vest van manlief gebreid. Gisteren op de breiclub bij Bloemendalwol heb ik van dat vest mouw nummer 1 afgekant. Ik zal de volgende mouw opzetten deze week want dat is een mooi karweitje voor de donderdagavonden.
Mijn vest op deze foto genaamd MY ABSOLUTE COLORDREAM wordt één dezer dagen vervolgd. 

Ik ben nog steeds met de berekeningen bezig  voor de body om dat mooie vest uniek te maken dus dat vergt enig reken-en denkwerk.
En daarna heb ik nog een hele stapel met werkjes die nog gedaan moeten worden en een hoofd wat over loopt van inspiratie en ideeën. Ik heb zeker nog een extra mensenleven nodig om dat allemaal te verwerken, helaas.....
 Prettig weekend allemaal!!

1 opmerking:

  1. Echt wel een prachtige "slobbermuts" hoor met al dat kabelwerk. Zelf maak ik wel graag kabels, ook in truien of zelfs in sokken. Ook een mooi kleurtje en als je met de rest een bijhorende colsjaal maakt (eventueel ook met kabels) zal het een prachtig setje worden. Je colordreamtrui blijft in het oog springen, echt prachtig! En ook hier loopt mijn hoofd dikwijls over van ideetjes, helaas kunnen mijn handen dat tempo niet aan :-) misschien kunnen we een tweede leven aanvragen???