Doorgaan naar hoofdcontent

Doe het zelf wol-schaal, de droom van iedere breister

Je ziet ze wel eens voorbij komen: die hele mooie wol-schalen.
Heel fijn om je bol wol te leiden maar ook zeer decoratief. Meestal is het prijskaartje wat er aan hangt veel minder want ze zijn over het algemeen nogal behoorlijk prijzig.

Natuurlijk kun je met een plastic busje met een gaatje er in een bol wol ook leiden maar zeg nu zelf dit is toch veel mooier??!
En treuren over de prijs  hoeft ook niet meer ....want heb je een handige man, zoon, vader of ben je zelf gezegend met twee rechterhanden en sta jij je mannetje wel dan is hier een werkbeschrijving om je  eigen mooie wolschaal te maken.
Het is best wel een precies werkje en je moet er denk ik wel handig voor zijn maar het is denk ik de moeite waard om te proberen met zo’n schaaltje van een tientje van Ikea.
Ik heb ook gezien dat er hele mooie ebbenhouten schalen te koop zijn waar een ander prijskaartje aan hangt maar op zich is dat natuurlijk al een sieraad op je tafel met een mooie bol wol er in.
Dus snel aan de slag voor jezelf of om cadeau te geven aan een breister.

Wat heb je nodig??

  • Houten schaal (in het voorbeeld is de bamboo schaal van Ikea gebruikt)maar er zijn heel veel mooie houten kommetjes te vinden en wie weet heb je er nog wel eentje in de kast staan.
  • Dremel met een houten freesje
  • Heel klein houtboortje passend in een Dremel
  • Schuurpapier
  • Dremel polijst bitje
  • Bijenwas blokje 
  • En het allerbelangrijkste: twee handige handen
Teken met een watervaste viltstift het patroon op je schaal


Voor het uitboren gebruik je de hout-en plastic boor van Dremel. 
Je moet wel zorgen dat je schaal goed houvast heeft en geen kant op kan want het valt natuurlijk niet mee om op een ronde kant te boren zonder dat hij weg wil ”lopen”.

Met de minifrees volg je de lijnen tot het geheel uitgefreesd is. Ga niet te dicht op de lijnen anders zul je aan moeten passen, je kunt beter later nog een beetje bij schuren of polijsten dan dat het te breed wordt.

Daarna ga je met het polijstbitje langs de uitgeboorde lijnen.

Vervolgens schuur je het geheel helemaal glad zodat een wollen draad nergens achter kan blijven hangen.

Met een bijenwas blokje  of evt. teak-olie zorg je er voor dat de schaal weer glad wordt op de uitgezaagde rand.

Veel succes en mocht je de gelukkige eigenaar zijn geworden van zo’n mooie schaal dan zou ik het leuk vinden als je dat in een berichtje laat weten of vertel het me via mijn facebookpagina  

Vind je dit nu nog te moeilijk of heb je geen dremel toto je beschikking, een breivriendinnetje van me maakt ze op bestelling. De prijs is vanaf €25 excl. verzendkosten maar je kunt hem ook eventueel ophalen bij Bloemendalwol in Eindhoven. Als je er eentje wilt bestellen of meer info wilt hebben stuur je me maar een mailtje, dan stuur ik jouw gegevens wel naar haar door.
dutchknitty@outlook.com

Voor de vaste bezoekers van mijn blog: op het moment dat ik dit schrijf ben ik druk bezig met mijn  COLORDREAM, Details volgen later

( errata- inmiddels is deze ook klaar en kun je vinden via deze link: 



Over Dutch Knitty
Mijn naam is Astrid maar door een grapje werd het Dutch Knitty.
Ik ben verslaafd aan mijn wol en breinaaldjes die ik eind 2012 weer opgepakt heb. 
Daarvoor kon ik nauwelijks breien en heb mezelf alles aangeleerd door veel te lezen en veel youtube video's te bekijken en vooral door veel te oefenen en uit te halen en opnieuw te proberen.

Op mijn blog probeer ik elke week een update te plaatsen.
Als ik iets maak probeer ik de stappen vast te leggen met mijn camera en dat doe ik om anderen inzicht te geven in de constructie van een patroon want ik merk zelf dat foto's vaak meer vertellen en verhelderend werken vergeleken met een ingewikkelde patroontekst.

Wil je niets missen van mijn updates: je kunt je emailadres 
via deze link ingeven en dan krijg je na bevestiging automatisch vanuit blogger een email als ik een nieuw blogbericht plaats. ( ongeveer 1 x per week)
Ik hoop jullie terug te zien op mijn BLOG, een reactie vind ik erg leuk 

Rest mij nog één ding jullie te wensen: veel breiplezier.
Groetjes Astrid


Populaire posts van deze blog

FAIR ISLE DREAM uitleg van de knipbies en het breien van een fair isle trui van onder naar boven.

SHEEPLOVE in BLUES

Het effect van Kauni wol : Dutchy's rosegarden

Engelse breitermen en afkortingen vertaald in het Nederlands

Laurier een mosaic -lace shawl ( Laurelie -Maliha designs)

Leren breien op een rondbreinaald...

Patroon Fair-Isle shawl Dolly©by DutchCo©design

BLOG over breien & mijn Autumn Queen