maandag 19 januari 2015

FAIR & CO by Dutch Knitty©

Mijn eerste ontwerp van 2015: FAIR & CO by Dutch Knitty©

Door op de blauw gedrukte woorden te klikken kom je gelijk bij bijv. het patroon of de site .

Eind 2014 belde de postbode aan en werd ik blij verrast met een doos vol prachtige bolletjes wol van www.wolenco.nl

Ik had een verlanglijstje aan kleuren uitgezocht en Ineke heeft aan de hand van mijn wensen in 

"kleur- en sfeer"-foto's deze prachtige mix aan kleuren van de Holst Garn Supersoft toegestuurd.

Dit is een 100%  Shetlandwol verkrijgbaar in bijna 100 kleuren wat  zoals de naam al zegt na het wassen SUPERZACHT wordt.
Na uren teltekeningen maken,  kleurtjes samenstellen,  uitproberen, uithalen, opnieuw opzetten en heel veel geduld heb ik het voor mekaar gekregen deze col-shawl te bedenken en te maken.
Ik heb een patroon geschreven van deze col-shawl met de gebruikte technieken,benodigde hoeveelheid en kleuren van het  garen en verder materiaal. 

Het patroon is voorzien van teltekeningen  in kleur en is verkrijgbaar via mijn ravelry pagina of  

De kleurencombinatie heb ik zo gekozen dat deze col-shawl op veel jassen past, zowel sportief als klassiek en dat zie je aan de voorbeeldfoto's. Op zowel een klassieke lichte jas als op een sportief blauw jack staat hij mooi. Ook op mijn donkerblauwe jas past hij heel goed.
Deze shawl ben ik met een tijdelijke opzet gestart en is als een koker ( tube) op de rondbreinaald gebreid in fair isle motief. 

Ik werk met een dubbelhandige fair isle techniek en doordat je steeds rond breit blijf je alsmaar in de rechte tricotsteek het patroon volgen. 

Naderhand is de shawl tot een col gesloten door de tijdelijke opzet te  verwijderen en samen te breien met de laatste steken op de naald. 

Mocht je liever gewoon een rechte sjaal/das maken van dit patroon dan sluit je de steken onderaan in plaats van deze aan elkaar te koppelen .

In het patroon wat ik van deze shawl geschreven heb staan links naar voorbeeldvideo's waar deze technieken op een duidelijke manier voor worden gedaan.

Wol en Co heeft het pakket geruime tijd verkocht maar sinds oktober 2016 verkoopt www.bloemendalwol.nl dit pakket via hun webshop en in de winkel. Het voorbeeldmodel kun je ook daar zien en voelen.
Verder heb je nodig : een rondbreinaald 3 mm in 40/50 cm of als je de magic loop methode wilt gebruiken 80 of 100 cm. De bijpassende muts kun je hier vinden

Het pakket kun je nu bestellen via de website www.bloemendalwol.nl

Ik weet dat al een aantal enthousiaste dames begonnen zijn met de FAIR & CO en ik vind het hartstikke leuk om ze allemaal te volgen.

 Ik vraag dan ook aan iedereen om je col-shawl ook als project op ravelry aan te maken zodat ik je vorderingen kan zien. Trouwens toch leuk hoor om al je breiwerkjes op ravelry te plaatsen, handig voor later terug te kijken en als je net als ik er de steekverhouding en garenhoeveelheden etc bij zet is dat heel handig om terug te zoeken.

6 opmerkingen:

  1. Heerlijk om te breien, deze shawl! Verslavend: nog één randje, nóg een kleurtje, etc.
    Wat betreft de links naar uitleg video's: de link naar het breiend wegwerken van draadjes is niet correct: althans bij mij werkt 'ie niet.
    Voor de rest niets dan lof voor het duidelijke patroon!
    Groetjes, Jolande

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind het zo'n verschrikkelijk mooie sjaal, helemaal mijn kleuren. Heb hem al verschillende keren bekeken en denk dat ik me er maar eens aan waag. Heb veel gebreid maar nog nooit fair isle (hoe spreek je het eigenlijk precies uit ?) . Knap dat je zoiets moois kunt bedenken ....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige sjaal Astrid, echt weer de moeite, je maakte een heel mooi ontwerp ervan en ook de kleurtjes passen bij alles. En je maakt nog ontwerpen momenteel lees ik, heel benieuwd wat dat zal zijn. Deze nieuwe wol ziet er lekker om te breien uit en het voordeel is dat je hem per 10 gram kan kopen natuurlijk. Nog veel breiplezier!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige sjaal heb je ontworpen en gebreid ! Geweldig mooie kleuren. Ik ga het pakket bestellen.
    Groet Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zuchten moet ik van zo'n mooi project!!!
    Ik weet niet of ik zo iets zou kunnen....
    Maar ik vind 'm MOOI!!!!!!!!!!!!

    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw Astrid wat mooi alweer en wat ben je vlug , ik ga ook eens kijken bij wol en co ...