Doorgaan naar hoofdcontent

Cornelius

Tja ik loop een groot risico dit te plaatsen maar ik had beloofd een verslag te schrijven over de spencer die ik voor mijn vader als kerstcadeau heb gebreid de afgelopen dagen.
Mijn vader is 84 jaar en probeert ook met zijn tijd mee te gaan door de wereld ook via zijn computer te bekijken.
Dus ja... misschien is de verrassing er af maar we gokken er op dat hij dit blog niet bekijkt.



Ik heb zo'n tien dagen lang uren en uren besteed aan een Fair isle spencer uit het boek Folk Vests, een boek vol met spencers en slip-overs met motieven uit de hele wereld.
Het patroon heet Crofters slipover en is geschreven door Cheryl Oberle. Via de volgende link vind je dit patroon op ravelry. http://www.ravelry.com/patterns/library/crofters-slipover

Dit patroon is gemaakt vanuit de tradiotionele Schotse Shetland brei-tradities.
 Het patroon wordt in één maat aangeleverd en de maat van je breinaalden bepaald de maat van je spencer. Nu brei ik veel met Alpaca van Drops en had toevallig ook precies een juiste kleurencombinatie in gedachten. Grijs/Antraciet en beige. Zeer geschikte kleuren voor een ouder persoon.
Maar: ik moet achteraf ook eerlijk bekennen dat de spencer zo gedragen op mijn Toy-Boy ;-) toch een hele moderne uitstraling heeft, zeker als je er een t-shirt onder draagt met lange mouwen in plaats van een overhemd. Ik heb zelfs manlief al beloofd voor hem ook nog eens een spencer te gaan maken.

Hoe is deze gemaakt?










Ten eerste ben ik begonnen met een boord ( recht /averecht) waarbij de averechte steken in een contrastkleur gebreid worden en verlopend van kleur. Zo krijg je een heel mooi effect. De body is daarna verder op de rondbreinaalden gebreid tot ik bij de armsgaten kwam. Daar moest ik 29 steken op een hulpnaald zetten en 7 steken opzetten voor een knipbies. Op die manier kon ik rond blijven breien in fair isle motief. De minderingen voor de armsgaten komen aan weerszijden van de knipbiezen.

 Voor de v-hals werd ook een knipbies geconstrueerd door 1 steek op een hulpnaald ( ik heb een veiligheidsspeld gebruikt) te zetten en ook daar 7 steken op te zetten. De minderingen voor de v-hals werden ook aan weerszijden van de knipbies gemaakt.

 Toen ik op schouderhoogte kwam heb ik de steken van de knipbiezen afgekant en door middel van zig-zagsteken onder de naaimachine aan weerszijden van elke knipbies zijn de steken verankerd.
 Daarna heb ik de knipbiezen door geknipt en zie je opeens een v-hals ontstaan.
De schoudernaden zijn gesloten om de steken van de armsgaten en v-hals te voorzien van een boordje. Het is een prettige manier van werken en je motief loopt prachtig door op deze manier.
Ik heb deze constructie al op meer truien toegepast en het is echt stukken eenvoudiger dan het lijkt.
Ik zou zeggen :probeer het ook eens.!!!
Verdere details, link naa het patroon/patroonboek en de kleuren en soort wol die ik gebruikt heb vind je terug op mijn Ravelry project pagina : Cornelius ( klik en je ziet alles ;-))

Populaire posts van deze blog

FAIR ISLE DREAM uitleg van de knipbies en het breien van een fair isle trui van onder naar boven.

SHEEPLOVE in BLUES

Het effect van Kauni wol : Dutchy's rosegarden

Engelse breitermen en afkortingen vertaald in het Nederlands

Laurier een mosaic -lace shawl ( Laurelie -Maliha designs)

Leren breien op een rondbreinaald...

Doe het zelf wol-schaal, de droom van iedere breister

Patroon Fair-Isle shawl Dolly©by DutchCo©design

BLOG over breien & mijn Autumn Queen