Doorgaan naar hoofdcontent

Winterdream, maar welke?


Vorige week kwam de postbode met een pakketje van http://www.knotje.nl/.
Dit is een nieuwe webshop die onder andere de originele lopi wol verkopen van Istex.
Toen ik de doos open deed kwam de geur van echte heerlijke wol me al tegemoet.

Het was de Alafoss lopi van Istex en wil je een echte IJslandse trui of vest breien dan is Lopi toch eigenlijk de enige wol die hier echt bij past.

 Toe gegeven het is geen wol voor mensen die niet tegen kriebels van wol kunnen maar ik draag hier graag een t-shirt onder en heb er dan ook geen last van.

IJslandse wol is afkomstig van een schapenras wat de kou moet trotseren,
De wol is waterafstotend en je kunt zelfs een sneeuwbuitje hebben op je Lopi vest of trui.
Het zijn net jassen en heerlijk om te gebruiken in voor-en naseizoen.
De echte handgebreide IJslandse Lopi truien en vesten zijn behoorlijk prijzig. Je moet toch al snel op een €160 tot €200 of meer rekenen. Daar staat tegenover dat ze een leven lang mee gaan en heerlijk dragen.

Tijd om iets moois te maken met deze prachtige wol dus ik ben begonnen met  mijn WINTERDREAM ( op Ravelry staat dit project uitvoerig beschreven in mijn persoonlijke Ravelrypagina)
Ik ben vorige week begonnen met een lopi vest, nu moet je normaal gesproken van onder af beginnen maar omdat ik hier mijn eigen draai aan wil geven ben ik met deze pas van boven af begonnen, dus als een top-down. Ik kon zo gelijk met de pas beginnen ( het gedeelte van de kraag heb ik door middel van een tijdelijke opzet,, dat is de rode draad (zie video hier onder) , even achterwege gelaten)

Zal ik verder gaan met deze pas.....?????

De basis van het vest wordt in de mooie donker kobaltkleur gebreid. Het is een nieuwe kleur van Alafoss lopi en heet space blue.
De gestreepte middenbaan is de knipbies, daar gaat later de schaar in.
Bij mijn vorige vesten heb ik dat ook gedaan en heb dat in een blogbericht beschreven ( wil je zien hoe...klik dan op deze link )

Toch was ik niet helemaal tevreden over het resultaat, naar mijn idee te simpel en ik ben daarom toch maar aan een nieuwe pas begonnen.
Of de eerste uithalen en toch maar deze gaan breien?




 Deze keer heb een tijdelijke opzet gemaakt voor de onderkant van 200 steken  ( dat is de rode draad, die straks er uit wordt gehaald)  Ik heb een video hierbij geplaats zodat je kunt wat ik met een tijdelijke opzet bedoel.
Als je de video bekijkt zie je dat ik de steken op kan nemen en vervolgens naar beneden kan breien..  Nu vraag je je waarschijnlijk af... waarom doet ze dat nu weer?
Ik heb een paar plannetjes met dit vest en daarom doe ik het op deze manier. Ik hou het nog even spannend maar het resultaat zal volgens mij super worden dus hou dat nog van me tegoed.

 Dus nu is het de vraag??? Welke van de twee zal ik gaan breien?
Ik denk persoonlijk dat ik de tweede wat spannender en speelser vind qua motief. Dus die heeft denk ik mijn voorkeur maar ik ben nog steeds aan het twijfelen. Volgende week komt er een vervolg op dit bericht en dan zien jullie het vanzelf.
Volgende week heeft één van de twee het overleefd .de andere wordt uitgehaald.... maar welke???
 Ik heb vorig jaar trouwens een vest ontworpen en gebreid met Alafoss lopi en draag deze heel graag tijdens een wandeling met de honden in voor- en najaar en tijdens een zonnige koude winterdag.

Vorig jaar heb ik dit vest ontworpen 

Populaire posts van deze blog

FAIR ISLE DREAM uitleg van de knipbies en het breien van een fair isle trui van onder naar boven.

SHEEPLOVE in BLUES

Het effect van Kauni wol : Dutchy's rosegarden

Engelse breitermen en afkortingen vertaald in het Nederlands

Laurier een mosaic -lace shawl ( Laurelie -Maliha designs)

Leren breien op een rondbreinaald...

Doe het zelf wol-schaal, de droom van iedere breister

Patroon Fair-Isle shawl Dolly©by DutchCo©design

BLOG over breien & mijn Autumn Queen