dinsdag 4 november 2014

BLOG over breien & mijn Autumn Queen


 AUTUMN QUEEN 


Dit vest vind je terug op mijn ravelryprojectpagina, het is een eigen ontwerp waarvan momenteel nog geen patroon is maar wie weet?Door op de blauw gedrukte woorden te klikken kom je gelijk op de gelinkte pagina.

Sommigen van mijn vaste lezers weten dat ik begonnen ben onder een ander blogadres: breienalsverslaving. 
Ik heb daar in eerste instantie op geschreven tot ik de melding kreeg dat mijn blog : breien-als-verslaving geïnfecteerd zou zijn met Malware. 
Heel vervelend en het heeft me echt slapeloze nachten opgeleverd.
Na een grondige check van mijn computer bleek dat ik daar niets te vrezen had maar de fout op blogspot zat.
Ik heb toen van alles  geprobeerd maar helaas: er zat niets anders op dan een nieuw blog te starten waar ik gelukkig wel alle blogberichten naar kon exporteren.

Dus een nieuwe naam die ik toch al gebruikte voor mijn facebookpagina 
Wat een werk, overal de adressen veranderen en ik moet ook nog de watermerken op mijn foto's veranderen op o.a. Ravelry maar dat komt nog wel.
Al met al geen leuk karweitje maar het moest... ik zit liever te breien. 

Andes van Drops, combinatie van wol en Alpaca was de basis van dit vest. Gebreid op naald 8 mm schiet dit echt heel erg hard op en in mijn tempo maak ik binnen een week wel zo'n vest, wat.... zelfs 2 keer want dit vest heb ik twee keer gebreid omdat de pasvorm niet goed was en het veel te wijd was voor mijn dochter. 
De eerste poging op rechte naalden bleek veel te groot/te wijd
Zoals je ziet op de foto rechts onder bestond het vest eerst uit losse panden, iets wat ik helemaal niet leuk vind om te doen. Ik brei liever naadloos of in ieder geval verwerk ik zo weinig mogelijk naden in mijn projecten.
Het was dus balen maar binnen tien minuten waren de panden opgerold tot mooie bolletjes met behulp van mijn wolwinder en kon ik met een frisse start aan poging twee beginnen:  een aangepaste versie op mijn eigen manier op de rondbreinaald zonder zijnaden. Zie de linker foto. Toen de eerste mouw zo goed als klaar was bleek deze ook veel te wijd naar haar zin te zijn dus ook deze heb ik opnieuw moeten breien.
Maar het uiteindelijke resultaat is een geweldig vest wat hopelijk veel gedragen wordt. Het is een eenvoudig patroon, geschikt voor de beginnende breister en is snel gebreid op die dikke breipennen.

Het vest is gebreid op naalden 8 met Andes van Drops. Ik heb de wol gekocht bij mijn favoriete wolwinkel Bloemendalwol in Eindhoven
Ik heb voor maat XS net iets meer dan 8 bollen a 100 gram verbruikt.
Ik  loop met plannen om het patroon uit te schrijven en op Ravelry te plaatsen. Maar eigenlijk wil ik het vest nog een keer voor mezelf breien in een top-down versie die ik dus wel eerst moet gaan maken. 
Ik ben hevig aan het twijfelen maar mocht het zo zijn dan zal ik jullie tijdig  daar over informeren via mijn blog en facebookpagina.
Ik heb al heel veel vragen gehad of ik het patroon wil publiceren dus dat wil wel wat zeggen. Mijn dochter draagt het met veel plezier dat is één ding wat zeker is.

 Over Dutch Knitty:
In het dagelijkse leven heet ik Astrid maar door een grapje werd het Dutch Knitty.
Ik ben verslaafd aan mijn breinaaldjes die ik eind 2012 weer opgepakt heb. 
Daarvoor kon ik nauwelijks breien en heb mezelf alles aangeleerd door veel te lezen en veel youtube video's te bekijken en vooral door veel te oefenen en uit te halen en opnieuw te proberen.

Mijn hoofd loopt over van ideetjes en mijn inspiratie heeft al een paar eigen patronen opgeleverd.
Ik heb een blog zoals jullie nu gemerkt hebben en ik nodig jullie uit het te volgen.
Ik probeer elke week wel een update te plaatsen.
Ik heb nog een hobby: het maken en bewerken van foto's en dat zie je terug op mijn Ravelry pagina  (waar al mijn projecten op staan die ik gebreid heb en waar ik mee bezig ben: inmiddels meer dan 100 projecten)
Mijn blog:
Als ik iets brei probeer ik de stappen vast te leggen met mijn camera en dat doe ik om anderen inzicht te geven in de constructie van een patroon want ik merk zelf dat foto's vaak meer vertellen en verhelderend werken vergeleken met een ingewikkelde patroontekst.

Ik hoop jullie  terug te zien op mijn BLOG, een reactie vind ik erg leuk
Omdat ik zoveel tijd met deze dingen kwijt ben, ben ik niet meer erg actief aanwezig in facebook- groepen want je kunt je tijd maar één keer besteden.
Ik ben wekelijks te vinden in mijn favoriete wolwinkel Bloemendalwol  in Eindhoven op donderdagavond tijdens het breicafe.

Rest mij nog één ding jullie te wensen: veel breiplezier.
Groetjes Astrid








5 opmerkingen:

  1. Succes met je nieuwe blog. Leuk om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een gedoe met je blog maar je hebt het toch voor elkaar gekregen . Pracgtig vest heb je gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. staat het al op Ravelry==vindt het erg mooi==hoeveel bollen heb ik nodig voor XXL

    BeantwoordenVerwijderen