Doorgaan naar hoofdcontent

LOPI vest jas WINTERDREAM

Toen ik een aantal weken geleden op de breibeurs in Zwolle liep werd ik aangesproken door Trijntje Delhaas, die mij herkende aan mijn lopi trui flower surprise  via mijn blog en Facebookgroep LOL MET WOL. Ze vertelde enthousiast dat ze haar webshop www.knotje.nl ging lanceren en was inspiratie aan het opdoen op de beurs.



Net als ik helemaal enthousiast over de Istex lopi wol vertelde ze mij dat ze die mooie IJslandse wol ook ging verkopen.
Omdat ze mijn ontwerp heel mooi vond heeft ze mij de gelegenheid geboden om opnieuw met deze prachtige wol aan de slag te gaan en 3 weken geleden belde de pakketbezorger aan en kreeg ik een pakket met heerlijk geurende Alafoss Lopi wol in prachtige kleuren blauw waaronder de allernieuwste blauwtint 1233 van Alafoss bezorgd van www.knotje.nl


In eerste instantie was ik uitgegaan van een vest op normale lengte, net over mijn billen zoals ik mijn beige/bruine vest vorig jaar gebreid had maar tijdens een hondenwandeling waarbij ik dat aanhad en het nog fris was merkte ik dat de warmte van dat vest daar op hield en kwam ik op het idee om een langere variant te maken die mij helemaal zou verwarmen. Kenmerkend van deze wol is dat deze winddicht- en waterafstotend is en je kunt een trui of vest dus gewoon in plaats van een jas aan.

Dus het idee van een LOPI VEST_JAS met de naam Winterdream was geboren.


In een vorig blog heb ik laten zien dat ik een pas had gebreid met de tinten waarin wit de boventoon voerde.  (Zie foto's op mijn vorige : BLOG ) Ik was daar in eerste instantie mee begonnen maar was niet helemaal tevreden en het ontwerp was te saai voor de plannetjes die ik met deze jas had. Ik ben toen met een tweede pas begonnen en deze variant was helemaal zoals ik hem in gedachten had. Ik heb nog aan een aantal leden van mijn blog en facebookgroep hun mening gevraagd en grotendeels gaven zij ook aan de tweede variant mooier te vinden. Voor sommigen was de felblauwe rand een storend punt maar zij wisten niet dat ik die rand terug wilde laten komen als afwerkrand voor de knoopsluiting en kraag en manchetten.

Na 3 weken waarin ik ondertussen nog meer projecten op de pennen had en afgewerkt heb waarover later meer... heb ik gisteren mijn vest afgewerkt met prachtige bijpassende knopen.

Nu vragen jullie je natuurlijk af of er een patroon is: JA en NEE...
De basis ( het motief) van dit patroon is afkomstig van een gratis Engelstalig patroon wat Istex, de fabrikant van deze wol gepubliceerd heeft ter gelegenheid van hun 20 jarig bestaan. Het patroon heet AFMAELI en is dus gratis te verkrijgen. Op Ravelry staan tig variaties die hiermee gemaakt zijn en ik zal wat voorbeelden hierbij plaatsen van hele spannende kleurencombinaties.
Het patroon is gebaseerd op de dikte van Lett-lopi. Twee draden Lett-lopi zijn gelijk aan één draad Alafoss lopi waar ik deze vest-jas van gebreid heb. De kleuren van Lett-lopi zijn iets anders dan van de Alafoss maar zijn prachtig met elkaar te combineren. De felblauwe tint die ik dus voor de pas en rand als accent gebruikt heb is van een dubbele draad Lett-lopi gebreid.

Normaal gesproken begin je bij de boord, je maakt de trui op een rondbreinaald tot okselhoogte, vervolgens brei je met de rondbreinaald of 4 sokkennaalden de mouwen en zet deze samen met het lijf op één rondbreinaald en ga je de pas breien.
Wat heb ik gedaan? : Ik heb omdat ik niet zeker was van de keuze motief de eerste pass top-down gebreid dus het hele patroon omgegooid van boven naar beneden.
De tweede pas heb ik op een tijdelijke opzet gemaakt ( in mijn andere blogverslag staat een videolink hoe dat moet)


Bij beide passen heb ik een knipbies gebreid omdat het vest zou gaan worden i.p.v. een trui zoals het originele model.
Ik wist niet of ik toe zou komen met mijn hoeveelheid wol omdat ik in eerste instantie van dat kortere model uit was gegaan. Later heb ik de steken van die tijdelijke opzet opgenomen en ben ik naar beneden gaan breien en heb het vest wat getailleerd. Voordeel is dat ik het kon passen terwijl ik aan het breien was en zo mijn maat kon bepalen.

Ik heb een aantal steken op hulpdraden gezet voor de zakken en ben verder gegaan tot net boven kniehoogte. In eerste instantie had ik een motief gebreid met alle tinten behalve dat felle blauw maar dat was niet mooi dus heb ik de bloem uit het motief van pas aangepast voor de onderrand.
de steken van het gebreide boord heb ik op een kabel laten staan voor verdere verwerking. En de zakken heb ik voorzien van een binnenzak die ik onzichtbaar vast gezet heb. De steken die ik opgezet heb voor de zak-ingang heb ik opgenomen en een leuk boordje hierop gebreid.

Daarna heb ik de steken opgenomen voor de mouwen en heb deze van boven naar beneden gebreid.
Tja en toen ging de schaar er in na eerst de knipbies door gestikt te hebben aan weerszijden van de knipnaad.


Vervolgens heb ik de steken opgenomen van het halsboord en de voorranden en ben ik begonnen aan de knoopbies en heb ik de kraag hoger gemaakt en door middel van zelfverzonnen minderingen en meerderingen in een mooie ronding afgewerkt.




 Na een aantal naalden heb ik ook de steken van het onderboord opgenomen en ben ik geëindigd met ja... die felblauwe kleur lett-lopi in dubbele draad en ben ik begonnen met afkanten.....

 Groot was de consternatie dat ik net niet toe zou komen met mijn wol,ik kwam nota bene voor tien steken onderaan wol tekort... zo balen, maar Trijntje heeft me snel nog de twee bolletjes ( 1 alafoss in hoofdkleur en de felblauwe lettlopi) die ik tekort kwam toe gestuurd zodat ik snel weer verder kon.

Het was me duidelijk dat ik voor één mouw vanaf de elleboog tekort kwam dus al met al viel het me mee qua verbruik.

Toen ik de laatste bolletjes binnen heb gekregen kon ik die avond snel verder en de jas helemaal afbreien. Ik ben heel erg blij en tevreden met het resultaat, Hij zit heerlijk, het is net een warme deken om je heen en ik denk dat ik hem veel ga dragen.
De uiteindelijke kosten voor deze jas vallen mee.
Totaal heb ik 6,5 bol van de hoofdkleur verbruikt en 1 bol wit en 1 bol van de felblauwe lettlop, van de andere bollen is een derde ongeveer verbruikt. Totaal iets meer dan 900 meter. Je zou voor deze jas ongeveer  €60 kwijt zijn.
Dat is echt heel goedkoop vergeleken met de prijs die ze in IJsland voor de handgebreide truien en vesten vragen: een kort model kost rond de $200.


Deze wol is onverslijtbaar en tijdloos en als je hem zorgvuldig behandelt dan kun je er een leven lang plezier van hebben.

Ga je uit van een normaal model trui zoals het basismodel dan ben je natuurlijk veel minder kwijt.
Bij www.knotje.nl helpen ze je graag met advies over de hoeveelheid die je nodig hebt.

Ik weet dat ze echt alle kleuren in voorraad hebben van alle soorten lopi van Istex,
Ik heb begrepen dat er 50 kleuren zijn per wolsoort !!!





Ten slotte nog info over het basismodel en wat kleurencombinaties die ik ook heel erg mooi vind.
Basismodel is deze trui: AFMAELI, een gratis Engelstalig patroon van Istex ( als je op de naam klikt kom je op de download site.


Het patroon is zoals op de foto te zien is voor alle leden van het gezin te breien. Door in het motief te variëren met kleur krijg je een hele andere trui. Ik had destijds de kleurtjes in huis gehaald van de lett-lopi voor die multicolor trui die de jongedame rechts achter aan heeft.
Op Ravelry staan talrijke kleurencombinaties.


Deze trui is al 499 keer gebreid met die van mij erbij en op Ravelry gezet. Dus als je daar kijkt heb je keuze genoeg in kleurmogelijkheden.
Een aantal opties:

 Ik hoop jullie voldoende geinspireerd te hebben met deze voorbeelden en ik zou zeggen: probeer het ook eens en vooral in deze prachtige wol want zoals je zult zien op Ravelry komt hij in andere soorten wol niet zo mooi tot z'n recht.
Op mijn Ravelry pagina staan nog meer foto's van mijn WINTERDREAM.
 Mocht je ook zo'n trui willen maken bezoek dan www.knotje.nl  om een mooie kleurencombinatie uit te zoeken en als je hulp nodig hebt dan krijg je die snel genoeg door hen te mailen..info@knotje.nl

TOT LOPI"S


Populaire posts van deze blog

FAIR ISLE DREAM uitleg van de knipbies en het breien van een fair isle trui van onder naar boven.

SHEEPLOVE in BLUES

Het effect van Kauni wol : Dutchy's rosegarden

Engelse breitermen en afkortingen vertaald in het Nederlands

Laurier een mosaic -lace shawl ( Laurelie -Maliha designs)

Leren breien op een rondbreinaald...

Doe het zelf wol-schaal, de droom van iedere breister

Patroon Fair-Isle shawl Dolly©by DutchCo©design

BLOG over breien & mijn Autumn Queen