vrijdag 14 november 2014

Het effect van Kauni wol : Dutchy's rosegarden




Dutchy’s Rosegarden  
Deze trui heb ik gebreid door twee bollen Kauni effectgarn tegen elkaar in te breien.
Met deze wol in prachtige verlooptinten tover je de mooiste breiwerken.
Hoe... dat vertel ik in dit blog:

Meer details over deze trui vind je door op deze link te klikken. 

Hoe maak je van een oud motief een moderne trui?
Men neme: een aantal bollen of strengen kauni wol in dezelfde tint of twee verschillende tinten.
Je breit twee bollen tegen gesteld. Elke bol is anders opgerold dus het kleurverloop is per bol of streng verschillend. 
 Vervolgens pak je een mooi motief. 
Ik heb een oud motief van een Drops model gebruikt. 

 En de Kauni wol geeft aan een eenvoudig motief een groots effect. Door de bollen tegendraads te beginnen en te verwerken krijg je het spannende kleureffect. 

Deze trui heb ik met de fair isle methode gebreid op mijn rondbreinaalden vanaf de boord tot okselhoogte en daar heb ik zowel bij de armsgaten en later bij de nek een knipbies gemaakt zodat ik in motief verder kon breien. Omdat ik de mouwen qua tint gelijk wilde hebben heb ik deze samen gebreid op de rondbreinaald met aan weerszijden een knipbies zodat het kleurverloop exact gelijk zou zijn. 
Als je terug kijkt in mijn blog bij  FAIR ISLE DREAM zie je de uitleg over dezelfde methode.

Zoals gezegd, het originele model van deze trui is een ouder model van de Drops site en ik heb een getailleerde versie hier van gemaakt in een eigentijds modelletje. 
Op mijn ravelry project pagina zie je nog wat meer details en welke modellen mijn inspiratie waren voor dit resultaat er uit kwam
 ( heb je geen Ravelry account dan kun je toch deze trui bekijken maar ik zou aanraden als je van breien houdt om de moeite te nemen een kosteloos account aan te maken om op ontdekkingstocht te gaan in de grootste breicommunity ter wereld.)
Het wordt weer kouder en de truien komen weer uit de kast tevoorschijn.  Zo ook deze trui. 
Ik hou van ECHTE wol, niet van nepgarens en syntetisch maar van puur natuur.  Mocht je Kauni toch nog te stug vinden of te kriebelig dan zijn er tegenwoordig genoeg andere garens te koop.
Met de huidige keuze in wol zit er ook iets bij wat zelfs de gevoeligste huid kan verdragen zoals alpaca of zachte Merinowol. 



Er  zijn mogelijkheden genoeg met verloopgarens zoals Kauni, kom maar eens kijken bij mijn favoriete wolwinkel Bloemendalwol, ze hebben veel tinten op voorraad.
Voor de prijs hoef je het niet te laten. Het kost zo rond de €4 per 50 gram en voor die prijs koop je geen zuiver wollen trui in de winkel meer tegenwoordig. Dit  bijvoorbeeld is een proeflapje van 2 x de kleur EQ van Kauni. 

 Over Dutch Knitty:
In het dagelijkse leven heet ik Astrid maar door een grapje werd het Dutch Knitty.
Ik ben verslaafd aan mijn breinaaldjes die ik eind 2012 weer opgepakt heb. 
Daarvoor kon ik nauwelijks breien en heb mezelf alles aangeleerd door veel te lezen en veel youtube video's te bekijken en vooral door veel te oefenen en uit te halen en opnieuw te proberen.
Mijn blog:
Als ik iets brei probeer ik de stappen vast te leggen met mijn camera en dat doe ik om anderen inzicht te geven in de constructie van een patroon want ik merk zelf dat foto's vaak meer vertellen en verhelderend werken vergeleken met een ingewikkelde patroontekst.

Ik hoop jullie  terug te zien op mijn BLOG, een reactie vind ik erg leuk


Rest mij nog één ding jullie te wensen: veel breiplezier.
Groetjes Astrid












6 opmerkingen:

  1. Wow, alweer zo'n toffe trui die je ons toont! Zo zie je maar dat je niet altijd nieuwe modellen moet zoeken, je kan oude perfect omtoveren tot nieuwe bewijst dit perfect. De wol ken ik niet, misschien in de toekomst eens uittesten of kijken of het hier in de buurt verkocht wordt. Zo'n knipbies is een hele uitdaging, maar wil ik zeker ooit nog eens proberen, maar misschien eerst in een sjaal in plaats van een trui.
    Grtjes, je trouwe fan rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele mooi trui . Heb je hier ook een patroon van te koop ?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Rita, leuk altijd jouw complimentjes te lezen. Ik zal van mijn huidige project weer foto's maken van de knipbies en echt het valt mee, het werkt zo fijn om altijd alleen maar recht in patroon te breien.

    Groetjes As

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Adri, nee ik heb zelf wat patronen gecombineerd, wellicht dat ik in de toekomst zoiets dergelijks zelf ga ontwerpen, ik heb zoveel ideetjes in mijn hoofd.. maar helaas maar één paar handen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Stel je voor Nog meer handen dan liep je hoofd helemaal om

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige trui! Mooi, met die kleuren! Wat een mooie breiwerken op je blog! En zoveel informatie, daar wordt dit Breimeisje helemaal blij van :-)
    Groetjes,
    Akkelien
    debreimeisjes.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen