Zoals ik al vertelde ben ik vorig jaar opnieuw begonnen met breien. In het verleden heb ik van die schattige truitje gebreid met ingebreide patronen door gebruik te maken van die kleine visjes waar de contrastkleuren op zaten. Je moest dan die kleuren wisselen door om elkaar heen te draaien.
Ik vond deze techniek best wel lastig.. vooral als je het patroon op de teruggaande naald ( de averechte) van links naar rechts i.p.v. andersom moest uit tellen.

Ik heb me dan ook verbaasd over al die mooie Noorse patronen met die gekleurde motieven en ben een hoop op gaan zoeken op onder andere YouTube.
Groot was mijn verbazing toen bleek dat bijna al die motieven met slechts twee kleuren gebreid werden tegelijk, wat het dus een stuk makkelijker maakt.
Verder worden de rondbreinaalden gebruikt i.p.v. rechte naalden en daardoor kun je gewoon altijd rond en dus met de rechte steek blijven breien.

Ik ben gaan oefenen met een rondbreinaald maar dat was een grote ellende in het begin. Wij zijn immers gewend om de naalden onder onze oksels te steken en in een bijna krampachtige houding te gaan breien. Met een rondbreinaald hoeft dat niet, kan zelfs niet en brei je met je armen dichter bij het lichaam en meer ontspannen en in een natuurlijke houding. Ik ben er achter dat ik minder last van mijn schouders heb nu ik eenmaal zo brei.
Het gewicht van je breiwerk kun je op je schoot laten liggen en hoeft niet langer met de pennen onder de armen te worden getild en geklemd.
Waarom ging dat nu zo moeilijk in het begin?

Hier in Nederland leren wij de Engelse manier van breien: de draad in de rechterhand, breinaalden onder je oksels en dan insteken, draad omslaan, doorhalen, af laten gaan. In andere landen kennen ze de continentale breitechniek: breien met de draad in de linkerhand en de naalden los in de handen. Als je het breien met rechts hebt geleerd, lijkt continentaal breien onhandig en moeilijk, maar dat is een vooroordeel omdat je het zo gewend bent.

Ik geef toe, het is echt even wennen en oefenen ( ik zou je adviseren om met een dikkere draad en naalddikte 5 of zo eens te oefenen) maar eenmaal bezig zul je zien dat het net punniken is en veel eenvoudiger en na verloop van tijd wil je niet anders meer. 

   Ook de beginnende breisters kunnen het beter op die manier leren.
De continentale breitechniek is eenvoudiger te leren.
De draad ligt, doordat hij om de linker wijsvinger zit, al direct achter de ingestoken naald en hoeft alleen nog maar door de steek te worden gehaald. Het vallen van steken wordt door de techniek sterk verminderd, omdat het geklungel met het loslaten en vasthouden van de rechternaald en het omslaan van de draad met de rechterhand verleden tijd is.
Breien op de continentale manier gaat sneller. Doordat de handeling van het omslaan met rechts en het overplaatsen van de naald wordt overgeslagen, is het breien met deze techniek veel sneller.

Het voordeel van een rondbreinaald is, dat je er zowel heen en weer als rond mee kunt breien. Je hebt dan geen lelijke naden in je werk meer. Je houding is veel beter, geen nek-en rugklachten meer en en op elk moment kun je even je werk neerleggen, zonder dat je eerst de pen hoeft uit te breien. en je kunt het makkelijker mee nemen. 
Ik heb op elke lange autoreis wel ee project bij me en tijdens onze vliegreis naar Amerika dit voorjaar heb ik me al die uren goed vermaakt. ( ik heb toen wel bamboe naaldpunten gekocht omdat metalen breinaalden verboden zijn in het vliegtuig)

Nog een voordeel: je kunt veel meer steken op een naald houden en hoef je ze niet zo in elkaar te drukken. Op die manier kun je zelfs een enorme shawl zoals ik die gebreid heb met 600 steken breien. 
Hier onder een foto van een aantal shawls die ik inmiddels  gebreid heb.
Averecht is iets moeilijker, vooral de draadspanning is belangrijk. Tijdens een workshop continentaal breien bij Bloemendalwol wordt heel intensief ingegaan op de kleine details die het  continentale breien voor iedereen makkelijk maakt.
Ik heb mezelf wel een paar hele goede breinaalden cadeau gedaan die soepel glijden want daar zit wel heel veel verschil in en werken tien keer fijner dan die goedkope van de zeeman of zo.
Ik kocht destijds het Addi click systeem en dat is super.
Hier een uitleg over de set ( engels) maar je kunt ook een enkele naald kopen in één dikte om uit te proberen.http://www.youtube.com/watch?v=zMTFkOc4q4g http://bloemendalwol.nl/nl/75-hiyahiya-rondbreinaalden

Inmiddels ben ik over gegaan op Hiya hiya, persoonlijk vind ik ze fijner omdat de draad apart draait  en dus nooit tegen werkt of in de knoop zit. Je kunt ze voordelig hier kopen.
Ook de knitpro karbonz vind ik heel erg fijn werken maar voor iedereen is dat een persoonlijke keuze.
Overigens: als je de aanschaf van een set overweegt: bij Bloemendalwol mag je alle naalden uitproberen om te kijken wat  voor naald jouw persoonlijke voorkeur heeft